Flugfiske set? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske set?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det gör du helt rätt i att köpa ett klass 5 kit.

Ja, dels det att tafsen efter hand blir kortare för varje flug byte. Men även för att man ska kunna fixa skadad tafs. Det är ju lätt att trassla i den i buskar och andra grönsaker. Sedan är det heller inte speciellt ovanligt att man får s.k. vind knutar på den. I synnerhet när man är ny på att kasta med flug spö.

Litet längre fram, så kan vi ju ta ett samtal om hur man bygger / knyter sina egen tafsar av 3 olika dimensioner nylon lina. Men du har nog att ta tag i så det räcker för stunden skulle jag tro?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-21, 00:29.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Om du verkligen vill ha bra prylar så har jag ett spö/rulle över som jag tänkt sälja till våren.
      Spöt är ett 9fots klass 5 Guideline Lpxe. En testvinnare som är väldigt populär bland flugfiskare och ett väldigt snyggt spö om man nu vill väga in utseendet på grejerna. (Och det brukar man ju vilja )
      Rullen är en Vision Koma 5/6 och den har ett gott rykte som en pålitlig och bra rulle.
      Jock du har väl en sån själv om jag inte missminner mig.
      Det är backing på rullen och sen är frågan om du vill välja lina själv eller om jag ska skicka med en.
      Socka och tub ingår så klart med spöt.
      Jag vill ha 2500 för setet och nypris kan du ju lätt googla fram men brukar ligga kring 4000kr.
      Rullen är köpt hösten 2010 och spöt 2011.
      Anledningen till att jag säljer det är att jag har 3st spön i samma klass.
      När det gäller tafsar så rekommenderar jag också 9 fots taperade nylontafsar. Billiga och funkar bra.
      Egenknutna tafsar fastnar lättare i buskar och gräs pga knutarna så i början är det enklast med köpta taperade. Om du sen vill använda flourocarbon som tippet (tafsspets) så skaffar du visions små silverringar som du knyter längst ut på tafsen så spar du både pengar och svordomar. Även om du har nylon längst ut så är ringarna ett enkelt sätt att behålla längden på tafsen och knyta på tippeten enkelt.
      Jag skulle skaffa en 3x tafs (spetsen är 0,20) med två olika dimensioner av tippetmaterial. T ex 0,20 till 0,18 för större flugor och ca 0,16 till 0,14 för små torrflugor.
      Vill du kastträna så räkna med en tafs enbart för detta ändamål för den kommer bli full av vindknutar
      och den ska förstås inte ha någon silverring, det vore slöseri.
      Som träningstafs är det perfekt med egenknutet.

Kommentera

Ja, till det priset så är LXPe och Koma kitet ett fet klipp! Det kan jag skriva under på. Även till full priset, så är det värt slanten ska tilläggas.

Jepp, har ju Koma rullen självt. Den är solid som en tanks och har ett bra broms system. Och den som rackar ner på ett LXPe? Då har den personen rent sjuka krav på ett flug spö.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-21, 18:11.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

oj ok.
          Jag har ingen aning riktig om det är bra grejer eller inte. Men vad jag förstår så är det bättre än det andra kitet som jag tittade på? Men Jock du verkade ha koll på att det är bra grejer.

Och om det är snyggt så är det ju extra roligt

Det låter väldigt intresant...

Bor du i Sthlm DanneW?

Kastträna måste jag göra som en galning nu känner jag. Efter jag har inhandlat ett spö så klart. Det där med tafs är en djungel känner jag. Detsamma med vilka flugor man ska använda. Jag borde köpa en ok också så att jag vet vilken fisk nappar på vilken fluga och när det är säsong för att alla dessa flugor ska vara framme vid vattnet.

Kommentera

Men attans. jag kom just på en sak.

Jag kommer kasta med vänsterhand och veva med högerhanden.

Din rulle som passar väl inte för det va DanneW?

Kommentera

Det går att byta sida på veven. Inga problem.
              Jag bor inte i Stockholm men om du är intresserad av att köpa setet så kan jag möta upp vid Kallhäll t ex.
              Då kan du känna på prylarna och få lite hands-on-tips. Vi kan också gå igenom lite grundläggande kastträning på en gång ifall du känner dig osäker på de bitarna.

Ang tafsar så är det inte så krångligt. Ju mindre fluga ju tunnare spets. Enkel regel.

Kommentera

Om det är bra grejer? Jo då. Det kan du fiska med resten av livet utan att sakna nåt.

Så här skriver t ex Wittlock om detta klass 5 spö:

Jämn och distinkt aktion ger ett underbart spö för öringfiskaren som vill ha en äkta klass fem känsla. Bäst i test i Trout & Salmon!

Och så här skriver de generellt om Lpxe-serien:

Guideline - LPXe-serien.

Marknadens överlägset mest prisvärda spöserie ger dig full valuta i alla segment! Vår mest sålda serie har bara fått positiva omdömen både på mässor och i tester. Man kan lungt säga att den matchar sin gamla namne med råge. Perfekt balans i kombination med snygg finish!! Klarar moderna kast med beröm godkänt. Men så har herrarna på Guideline har gjort ett och annat flugkast och vet hur ett bra spö skall fungera. Det är med andra ord ingen tillfällighet att spöna från detta sortiment dominerar i Sverige!!! Med tanke på att priset dessutom är otroligt tilltalande finns det egentligen inget att tveka över, inte ens för ”förstagångfiskaren”.

Kommentera

Hej DanneW
                  ohh va bra att det går att flytta veven
                  Jag är väldigt intresserad. Det låter som ett kanon spö. Rullen låter väldigt bra också.

Det vore väldigt snällt av dig om du skulle vilja mötas vid Kalhäll. Jag tar gärna emot tips av alla dess slag.
                  Kan du på fredag eftermiddag?
                  Typ vid 17 tiden?

Så för att göra det lite klart. I priset för 2500kr så ingår:
                  1 st, 9fots klass 5 Guideline Lpxe
                  1 st, Vision Koma 5/6 med backningslina
                  1 st, socka å tub
                  Lina får du gärna ta med som svar på din tidigare fråga. Är det flyt eller sjunklina?

MVH/ Chris

Kommentera

Jag har skickat pm till dig med min mailadress så kan vi ta detaljerna med tidpunkt osv via mail.

Annars stämmer det som du skrev, spötub, socka och 9 fots Guideline Lpxe i klass 5.
                    En Vision Koma 5/6 med backing.
                    Till rullen hör en tygpåse till förvaring.
                    Allt är originaldelar.

Kommentera

Någon som kan uttala sig om detta set, är det onödigt dyrt? Kommer främst användas för regnbåge i P&T.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      567 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      181 visningar