Linval - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linval

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Linval

Hej!
    Har provkastat LPXe klass 5 och blev lite kär då. Ska även provkasta ett Fario klass 5, Danne67 skrev att han har ett som han gillar. Får se vad det blir sen. Någon som kan tippsa om någon bra lina till dessa spön?
    Själv har jag Guidline 4cast klass 5. Ska jag hålla mig med klass 5 eller kan jag gå upp en klass?
    Någon som kastar med Guideline Bullet? Ska visst va bra i trånga lägen men finns tydligen inte i klass 5, kan den fungera i hop med LPXe klass 5?
    Det suger nåt hemskt i fisketarmen nu och hoppas kylan försvinner snart hade ju planerat att åka till Baltak om någon vecka, efter nyiköpt spö.
    Ha det gott, maltema

Hej !

Med ditt LXPe #5 kan du lugnt gå upp en lin klass. Enligt en spö data bas så har det spöt en uppmätt lin klass av 6.30.

Bullett linan är en bra kort och medel distans lina = upp till 20 m.

Här hittar du den som som # 6: http://www.fishline.se/fluglina-guid...roducts_id/372

Men som alla andra snabb skjutar linor med brant bak tapering på klumpen. Så tenderar den till att få skjut linan att hänga i en banan i luften vid långa kast och landar litet som en Albatross på längre distanser. Kanske inte så bra när man vill smyga ut en torr fluga eller nymf på en försiktigt vakande firre?

Det här är en trevlig lina med 2 meter längre klump än Bullett och flackare bak tapering på den. Den stumma kärnan, gör att du får mycket liten "gummi snodds effekt" när du gör mot hugg på längre distanser. Man får dock vara litet snällare
    med att göra mot hugg på tunn tafs. Man känner även lättare av när fisk är på flugan när man fiskar nymf eller streamer.

Annars, om du vill ha en long belly ? = en hybrid mellan en WF och en DT lina med de flesta av båda lin typernas fördelar. Men mycket få av de sämre egenskaperna? Då är ju Sameo Python en bra lina. Tänk bara på att du får tima kasten litet långsammare, och att du ska ha mycket av klumpen ( som är 14m lång) utanför topp öglan innan du börjar kasta.

H2O fiske har den till ett bra pris. Tyvärr, så kan jag inte länka dit eftersom deras server verkar ha problem för stunden.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-01-28, 15:17.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hej...
      Har själv ett lpxe #5 det funkar fint med Gl presentation #6 visserligen inget för dom längre kasten, men för finliret funkar
      den ypperligt, till våren blir det till att införskaffa två barrio gt90 flyt och in. Riktigt bra priser på dessa......http://www.flylineshop.com/barrio-fly-lines.html

Kommentera

Tack för tippsen.
        Nu ska jag bara få tid å provkasta å det är inte lätt med mina arbetstider, men banne mig jag ska....

Kommentera

Vad ska du ha linan till? Kanske låter som en dum fråga men det går inte att rekommendera en lina som är bäst på allt.

Vill du ha en allroundlina som klarar allt halvbra eller vill du bara kunna kasta långt? Eller är det besvärliga platser med underhandskast du fiskar mest på?

Vad vill du att linan ska åstadkomma?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
          2 svar
          560 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
          4 svar
          178 visningar