flätlina som tafsmaterial ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flätlina som tafsmaterial ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• flätlina som tafsmaterial ?

Har suttit och funderat på o testa flätlina som tafsmaterial nån runda i vår. Är det nån här som har provat detta ? erfarenheter ? För och nackdelar med detta ?

Personligen tycker jag att detta verkar vara ett vettigt alternativ till skygga fiskar för man kan verkligen gå ner i linand diameter om man använder flätlina. Berkleys fireline crystal har en diameter på 0.10mm och tål 5,9kg. Detta borde funka åtminstone för nymf-fisket

Eller är problemet med flätlinan att den är för "stel" för att kunna rulla ut som nylon ?
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Det går inte.
    Den är alldeles för mjuk.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Flätlinan tål inte heller nötning något nämnvärt. Mot stenar, grenar och annat otyg på botten så går den snart av. Dessutom lär våra kära rovfiskar bita av linan omedelbums!

Kommentera

Ursprungligen postat av Fripps Visa inlägg
        Flätlinan tål inte heller nötning något nämnvärt. Mot stenar, grenar och annat otyg på botten så går den snart av. Dessutom lär våra kära rovfiskar bita av linan omedelbums!
        Kan bara säga att där har du fått fel info snarare tvärtom, flätlinan tål en hel del stryk innan den går av. Haft gäddor (då man jerkfiskade) som dragit in bland grenar, stenar, vassen osv och har inte varit några problem o få upp fisken trots att linan dragits mot sten och grenar. Flätlinan tål betydligt hårdare behandling jämfört med nylon.

Hmmm finns flätlinor som är coatade/vaxade dessa kanske skulle kunna fungera, ja får se vad man hittar på marknaden som man skulle kunna testa. Att de inte gör tafsar liknande flätlina men med nylon överdrag
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Skulle aldrig använda flätlina som tafsmaterial. Flätlinan är precis som Fripps säger känsligare mot nötning om man jämför med nylon, men har betydligt starkare dragstyrka.

Då är en tjockare nylon, eller fc bättre som material. Jag själv kommer alltid använda vajjer som tafsmaterial när jag fiskar gädda, finns inge annat. Skulle i vissa fall kunna tänka mig grov fc för att exempevis få bättre häng på beten vid spinnfiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
            Kan bara säga att där har du fått fel info snarare tvärtom, flätlinan tål en hel del stryk innan den går av. Haft gäddor (då man jerkfiskade) som dragit in bland grenar, stenar, vassen osv och har inte varit några problem o få upp fisken trots att linan dragits mot sten och grenar. Flätlinan tål betydligt hårdare behandling jämfört med nylon.

Hmmm finns flätlinor som är coatade/vaxade dessa kanske skulle kunna fungera, ja får se vad man hittar på marknaden som man skulle kunna testa. Att de inte gör tafsar liknande flätlina men med nylon överdrag
            Testa lite älvfiske så har du ändrat uppfattning gällande stennötning å flätlina.

Kommentera

En lika tjock flätlina tål mer nötning än nylon. Det är nog det folk inte tänker på, att man alltid har tunnare flätlina.
              Att jämföra älvfiske och tafs är helt olika saker. Nylonlinan går över sten smidigare medans flät/tyglina får grepp och nöts därav mer.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg

Nej, i detta fallet har du 100% fel! Flätlina tål betydligt mindre nötning än en nylonlina, och flourocarbon tål betydligt mer nötning än en nylonlina.

Kommentera

hmmm jag undrar vilka sorter flätlinor ni använder?
                  Gå med i "Skånska fångstrapporten" på Facebook
                  Där får du endast Fångstrapporter

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne82 Visa inlägg
                    hmmm jag undrar vilka sorter flätlinor ni använder?
                    Det spelar inte någon större roll vilken flätlina man använder...
                    Vilken använder du? Måste nog testa den, om jag inte redan gjort det.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    169 visningar