Val av flugrulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av flugrulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av flugrulle

Hallå!

Jag hade tänkt köpa ny flugrulle, antingen HILevel XLB eller Ambient Flyreels.
    Någon här som har erfarenhet av någon av dessa rullar?
    Och vilken ni rekommenderar..
    fiskar mest öring - Hö, regnbåge.

skitfiske på er /J

Hej!

Hi Level XLB rullen är säkert inte dum. Hi Level är rätt bra grejor över lag. Då är det är väl XLB 56 du kikar på antar jag om du har ett klass 5 spö? Annars är det XLB 78 du ska ha.

Nåväl, Ambient rullarna, är jag däremot litet tveksam till. Det är bara fiskeflugor.se som säljer den. Och det finns inga som helst tester eller något skrivet på Engelska Google heller.

Men ska du betala runt 1300:- för en rulle? Då tror jag att Sameo Peregrine är snäppet bättre och mer pris värd än Hi Level rullen. Har bara hört positiva saker om Sameo spön och rullar. Ja, deras linor är också bra "bang for buck". Föregångaren till Peregrine rullen, Lynx var ju enligt många en fin rulle för slanten. Och jag tror inte att Sameo har tummat på kvaliteten på Peregrine heller.

Skitfiske på dig med!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-14, 23:12.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Aa okej, men är det någon jätte skillnad tror du på XLB och Sameo peregrine?
      jag tycker bättre om utseendet på XLBn rullen än peregrine, ångest! hehe

Kommentera

Iof, så är det säkert ingen jätte skillnad. Det är bara det att Sameo's rullar brukar vara lång livade.....Under förutsättning att man sköter om den förstås. Hi Level rullen, vet jag inte hur broms och mekanik är rent kvalites mässigt? Men det behöver ju naturligvis inte betyda någonting.

Men jag tror nog att du kan välja rätt mycket med ögat och hjärtat i detta fallet.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-14, 23:30.

Kommentera

Ja okej! Hehe ja jag får se vad det blir vet du någon bra flytlina i färg blå/grön till ett vettigt pris 1-400kr?

Kommentera

Det här är en mycket bra lina för slanten. Stum kärna, så att du har bättre kontakt med fluga och krokad fisk. Bättre mothuggs förmåga på längre avstånd också. Dvs. mindre " gummi snodds effekt" på flug linan. Men det kommer till priset av att man får ta det litet varligare med mot hugget på tunn tafs gämfört med ordinära flug linor.

Jag har självt en sådan fast intermediate = sakta sjunkande. 6/7 till mitt klass 5/6 spö. Och den har fungerat bra de senaste 2 åren iaf. Du bör välja än litet tyngre sådan här lina än spö klassningen,

Edit. Glömde säga att den har litet "lin minne" efter att ha legat länge på rullen. Och att den grejar kyla rätt bra. Jag använder ju min intermediate främst tidigt på våren och sent på hösten för streamer och djupare nymf fiske.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-14, 23:56.

Kommentera

En blå, bra och billig flyt lina är nog svår att hitta. Det är t.om. svårt att hitta mörk gröna sådana linor. Flyt linor, brukar nästan alltid vara i ljusa färger för att märkas mindre i siluett mot himlen och dessutom för att du ska se den bättre vid dåligt ljus. Vilket iof är logiskt.

Ta du Airflo linan. Då får du mycket för pengarna.

Varsågod.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-15, 17:07.

Kommentera

Ja, men såg nu att det finns bara # 6-7 kvar hehe typiskt!
                tack för all hjälp ännu en gång!

Kommentera

Vänta så ska jag kolla runt litet. Var det en 7/8 du behövde?

Kan du leva med denna färg på linan? Den är också bra och finns i klass 8.

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-15, 19:43.

Kommentera

Ja tack så mycket,

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    552 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    177 visningar