Vilken grovlek på nylonlinan till Gäddflugfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken grovlek på nylonlinan till Gäddflugfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken grovlek på nylonlinan till Gäddflugfiske?

Hej

jag har precis blivit en lycklig ägare till ett gäddflugspö!!!

Men jag kan nada om flugfiske och behöver lite hjälp.

Vad ska jag ha för grovlek på nylontafsen mellan fluglinan och wiretafsen och hur lång ska den vara?

Hur lång wiretafs ska jag använda, ca 30cm? Vilken styrka, jag har 20 och 35lb?

Rekommenderar ni att jag använder perfection loop mellan de olika tafsdelarna?

Ska jag ha en separat tafs på varje fluga och loopa ihop den med nylontafsen då jag byter fluga?

Det blev många frågor, hoppas på svar!
    Tack på förhand!

Vision har en bra färdig flugtaffs för gädda. Sen köper du till savage gears knytbara taffs. Sjukt mjuk och tål mycket.
    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Om du nu inte ska köpa färdig Gädd tafs? Utan knyta självt?

Då kan du göra en tafs som ser ut som följande: 1.5m 0.50 + 80 cm 0.40 och 30 cm Gädd vire. Gör en liten ögla i vire änden, liten nog att kunna passera genom krok ögat och över flugans krok böj. Värm själva ögle knutens plast överdrag med en tändsticka så blir öglan både hållbarare och knuten mindre.

Och sedan en ögla i änden på 0.50 linan. Så att du snabbt kan byta tafsen vid behov.

Nylon till nylon = Kirurg knuten. Vire till nylon = Albright knuten. De knutarna hittar du här under "Flugfiske Allmänt" - "Flugfiskarens knutar".

Här är en bra vire: http://h2o-flugfiske.se/linortafsar/...lugfiske-25kg/
      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-09-12, 10:33.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Brukar köra 0,5-0,6 nylon och skarva på 30-40cm 0,8+ nylon närmast flugan. Sen knyter jag på flugorna med perfection loop så får dom bra rörlighet. Har inte testat fluorcarbon men det lär funka lika bra om inte bättre då det kan räcka med lite tunnare dimensioner för att det är tåligare än nylon. Är inte speciellt erfaren som gäddflugfiskare men det har funkat väldigt bra för mig än så länge.
        Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
          Om du nu inte ska köpa färdig Gädd tafs? Utan knyta självt?

Då kan du göra en tafs som ser ut som följande: 1.5m 0.50 + 80 cm 0.40 och 30 cm Gädd vire. Gör en liten ögla i vire änden, liten nog att kunna passera genom krok ögat och över flugans krok böj. Värm själva ögle knutens plast överdrag med en tändsticka så blir öglan både hållbarare och knuten mindre.

Och sedan en ögla i änden på 0.50 linan. Så att du snabbt kan byta tafsen vid behov.

Nylon till nylon = Kirurg knuten. Vire till nylon = Albright knuten. De knutarna hittar du här under "Flugfiske Allmänt" - "Flugfiskarens knutar".

Här är en bra vire: http://h2o-flugfiske.se/linortafsar/...lugfiske-25kg/
          En riktig nybörjarfråga:
          Varför kör du två olika dimensioner nylon?

Jag har 0,40 hemma men blir det för vekt om jag endast använder den plus wire?

Kommentera

Jo, som med alla flug tafsar måste den smalna av mot spetsen för att sträcka ut ordentligt. 1 grovlek nylon + vire lär troligen inte fungera så bra. Till mina tafsar för Regnbåge etc. mindre ädelfisk kör jag med 3 - 4 olika grovlekar.

EDIT. En 100 m rulle nylon kostar ca 50:- - 75:- Och då får du ju ut en rackarns massa tafs material ur en sådan.

Stroft GTM är ett mycket bra sådant material:

Men man bör inte blanda olika märken. Då kan det hända att det ena tafs materialet skär igenom det andra vid knuten.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-09-12, 11:12.

Kommentera

Tack för informativt svar! Då inhandlar jag två dimensioner nylon av samma märke och kör igång!!!
              Jag måste bara invänta mina flugor som jag beställde i dag!

Kommentera

O.k.

Ja, att knyta sina egna tafsar blir ju alltid mycket billigare. Och det är liten risk att man plötsligt står utan tafs ute i busken också.

Skitfiske och må ditt spö böja sig hårt många gånger!

Varsågod.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2011-09-12, 12:32.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                2 svar
                535 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                4 svar
                173 visningar