Funderingar kring klumplina till gädd/havsöringsfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar kring klumplina till gädd/havsöringsfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Funderingar kring klumplina till gädd/havsöringsfiske

Hej,

Köpte för en tid sen ett Scierra Sweep #7/8 för att prova lite flugfiske efter gädda och havsöring. Har provat (WF) flyt, intermediate och fast sink linkor i olika sammanhang.
    Funderar nu på det här med skjutklump då jag tror mig se en del fördelar. Fungerar bättre i blåsten, rätt/fel? Kräver färre bakkast och mindre utrymme än vanlig WF rätt/fel?

Har läst allt som finns här på Fiskesnack utan att bli riktigt klok så ställer därför följande frågor:

1, Vilka är fördelarna vid exempelvis gäddfiske och öringfiske i strömsatt vatten? Stämmer det jag skriver ovan? fler fördelar?

2, Vilka är nackdelarna vid exempelvis gäddfiske och öringfiske i strömsatt vatten?

3, Läste att klumpen skarvas på en så kallad Runningline. Går det att använda en vanlig WF lina som Running line? I sådant fall, ska man vända på den? Eller måste jag köpa en speciell running line?

4, Kan man skarva ihop linorna genom att sätta en ögla (sådana strumpor man använder för att fästa tafsen i fluglinan) i änden på båda linorna?

5, Tänkte köpa mig en klump från Dan-Tackle's andrasortering. Vilken storlek ska jag välja till mitt Scierra Sweep #7/8?

6, Vid bakkast, kan man hålla klumpen i luften (traditionellt enhandsfiske) eller måste man ha vatten bakom sig för att sätta kraft i klumpen likt fiske med tvåhandsspö?

Tack på förhand!

//Lennart

Hej!

Med ett en hands spö är du inte speciellt betjänt av att använda running line och klumpar egentligen. De gör sig bäst med ett 2 hands spö.

Vad köpte du för lin klass? En klass 8 lina passar ju bäst till det spöt.

1. En WF eller longbelly med hyfsat tunn skjut lina borde skjuta tillräckligt bra när det blåser.

Men med en rätt anpasssad running line shooting head combo lina så kan det räcka mer 4 - 5 luft kast för att skicka ut en längre längd lina. Men det klarar du även med en bra, anpassad vanlig lina med. Scierra Sweep spöna, är ju rätt snabba spön med en ganska kraftig ryggrad.

2. Ett running line / klump combo blir ganska slängigt att kasta med jämfört med en solid flug lina. Iaf enligt mina egna erfarenheter.

3. Det är att gå över ån efter vatten att hålla på med att modifiera en WF till ett shooting head paket. Bättre att du skaffar en separat running line och klumpar då. Öglorna gör du lättast genom att lägga lin ändarna ( ca 1 dm av den) i ett bad av kemiskt ren Aceton i några minuter och sedan ta bort ytskiktet och därefter göra denna ögla av kärnan:

http://www.uglybugger.se/flugfiskepr...r/PerfLoop.htm.

4. se ovan.

5. En Teeny 0.31 skjut lina: http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=78 + en SH 8 klump.

6. Du ska luft kasta på traditionellt sätt. Gäller bara för dig att hitta rätt timing med linan. Öva på gräs.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-08-25, 18:43.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Håller med Jock om det mesta.
      Lite måste jag tillägga.
      Men en SH (shooting head) kan du optimera klumpen efter spöts egenskaper. Du kan också kasta ruskigt långt med sh-lina.
      Däremot blir presentationen lidande och inget vidare på skygg fisk. Men visst, det går att smyga ut klumpen också.
      Får du till klumpen och lär dig kasta bra så räcker det med ett eller två bakast, det första kastet går då åt till att få ur vattnet ut flugan och du matar alltså inte ut någon lina.

Vikt på klumpen skulle jag välja 8 eller 9, med en nia kan du göra en ganska kort klump men ändå få en bra kastvikt.
      Men jag vet inte om jag skulle köra SH på havsöring.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
      2 svar
      154 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Jansson00  
      Arbetar...
      X