Lina till G.Loomis GL4 10" #6 3-delar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina till G.Loomis GL4 10" #6 3-delar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lina till G.Loomis GL4 10" #6 3-delar

Jag har precis råkat köpa G.loomis gamla GL4 på ebay och har absolut ingen aning vilken lina jag ska köpa till spöt. Ärligt talat har jag ingen aning om vad det är för sorts spö heller. Finns verkligen lite om det på internet men någon av er kanske har lite information om det. Som rubriken lyder är det ett tio fot, klass 6, 3-delat GL4.
    Söker en flytlina först och främst men letar även en lina med sjunkande spets.

Vilken sorts lina ska jag då börja testa till mitt GL4?

All information om spöt är bra, har verkligen köpt grisen i säcken.

Tack på förhand!

Hej!

Nu hittade jag inte just GL 4:an i spö data basen. Men för de GL 3 spöna = Klass 5 och 6 jag hittade där, så visade det sig att de hade en uppmätt klassning på 5.80 respektive 6.70.

Så då bör du nog slänga på en klass 7 (WF lina) för att vara på den säkra sidan. Troligen skulle en Rio Grand #6 funka också eftersom den linan är en halv klass tyngre än uppgiven klassning.

En bra (#7) lina: http://flyfishingmasters.se/index.ph...ting-Fly-Line&

Sink tip lina (#7): http://flyfishingmasters.se/index.ph...ee-XS-Sinktip&

Loomis spön är ju överhuvud taget räknade till de bättre spöna. Så du har iaf inte köpt någon ABU pinne kvalitets mässigt om man säger så.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-07-18, 23:57.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Sink tip med snabbare sjunkande spets: http://flyfishingmasters.se/index.ph...-Tip-Type-III&

Kommentera

Tack för ett snabbt och bra svar.
        Känns dock lite konstigt att ingen vet något om GL4. Antagligen bara ett för gammalt spö.
        Jag kommer nu att testa lite klass 7 linor som de har på den lokala fiskebutiken och även RIO Grand #6.
        Jag tror dock inte att de har snowbee. Men om det är en klass 7 jag ska använda beställer jag snowbee eftersom jag litar på att det är en bra lina.
        Måste nu bara vänta på att spöt ska komma...

Om någon vet något om GL4 får ni gärna berätta lite!

Kommentera

Varsågod.

Det är nog den bästa taktiken att pröva i butik om de har den möjligheten?

Fick just veta litet om GL 4 spöna i ett Amerikanskt flugfiske forum.

GL 4, är / var snäppet över Loomis billigaste spö på den tiden ( ca 2003). Och föregångaren till GLX serien. Och har sin styrka i bra lin hantering på kort och mellan distans ( upp till ca 20 m ) Alltså inget lång kastar spö av rang. Man kan säga att det här är ett spö som passar allra bäst till strömvattens fiske i mindre och medel stora vattendrag först och främst. Det är ett lätt kastat spö tydligen.

Snowbee XS är en bra lina och en kast kanon.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-07-19, 00:21.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
          2 svar
          534 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
          4 svar
          173 visningar