Liten undersökning om tafs material av nylon. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten undersökning om tafs material av nylon.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Liten undersökning om tafs material av nylon.

Hej !

Tänkte att det skulle vara intressant att höra vilket nylon tafs material som är din favorit?

Min favorit är Stroft GTM. Precis som det sägs hos Wittlock. Knut starkt och smidig i mitt tycke.

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-05-20, 16:20.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Stroft.
    Tafsar kör jag sameos men spetsen blir stroft.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Orvis strong.

Det har jag använd i ca 18 år.

Kommentera

Hej
        Jag hoppas att det är ok (med Jock) om jag tillägga en lite sak
        till (tråden) undersökningen om tafs material
        vilket fluorocarbon tafs material också som är din favorit? särskilt x4-x7
        Senast ändrad av Mickefinn; 2011-07-02, 18:44.

Kommentera

På den tiden jag flugfiskade så diggade jag Froghair. (det är visserligen flourcarbon om jag inte minns fel) Jag har även kört mkt Drennan Double Strenght. Det kör jag fortfarande till metet som är vad jag sysslar med numera.

Tror inte så många flugfiskare använder Drennan D-S men det är ett ypperligt tafsmaterial.

Kommentera

Jag är ingen vän av fluor carbon alls. Köpte Egor fluor carbon förra säsongen. Men efter att ha förlorat 4 fiskar i rad första gången jag använde det p.ga av att skiten skar igenom knuten till flugan vid hårdare belastning och knyckar. Jag blev super förbannad när jag upptäckte orsaken!!! Så skickade jag tillbaka eländet till Wittlock. Det visade sig sedan att man inte kunde använda clinch knuten t.ex. som jag har kört med i alla år. Utan att det bara är vissa och rätt krångliga knutar som duger. + Att kvaliteten varierar en hel del mellan märkena. Vem fn vill köpa X antal spolar av olika märken innan man hittar rätt? Och i ärlighetens namn, så såg jag inga märkbara fördelar som rättfärdigar ett köp på över 100:- spolen med fluor carbon jämfört med ett bra nylon material heller.

Allt är inte guld som glimmar minsann.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-07-03, 10:35.

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
              Stroft.
              Tafsar kör jag sameos men spetsen blir stroft.
              Dito
              www.kronos.pixbox.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                Jag är ingen vän av fluor carbon alls. Köpte Egor fluor carbon förra säsongen. Men efter att ha förlorat 4 fiskar i rad första gången jag använde det p.ga av att skiten skar igenom knuten till flugan vid hårdare belastning och knyckar. Jag blev super förbannad när jag upptäckte orsaken!!! Så skickade jag tillbaka eländet till Wittlock. Det visade sig sedan att man inte kunde använda clinch knuten t.ex. som jag har kört med i alla år. Utan att det bara är vissa och rätt krångliga knutar som duger. + Att kvaliteten varierar en hel del mellan märkena. Vem fn vill köpa X antal spolar av olika märken innan man hittar rätt? Och i ärlighetens namn, så såg jag inga märkbara fördelar som rättfärdigar ett köp på över 100:- spolen med fluor carbon jämfört med ett bra nylon material heller.

Allt är inte guld som glimmar minsann.
                Som du säger är det nogrant att man gör sin knut ordentligt när man använder FC. Men gör man det är det inga som helst problem med knutbrott. Jag själv använder grinner och har inga problem alls med sånt.

Kommentera

Kan nog vara så som du säger. Men jag tycker att betala uber pris för något som är ytterst marginellt bättre än bra nylon, fortfarande inte motiverar mig iaf att hålla på med det materialet. Och dessutom, då när kvaliteten mellan de olika märkena varierar en hel del gör mig inte vänligare stämd direkt. O.k. det där argumentet att fluor carbon ska vara osynligt i stort sett när det kommer under vatten, låter ju iof bra. Men det kan jag trots allt leva utan. Har inte upplevt något som tyder på att nylon, skulle vara speciellt skrämmande för fisken på det hela taget.

Men det är ju jag det.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2011-07-04, 13:07.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                  2 svar
                  552 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                  4 svar
                  177 visningar