klass 3 eller 4 till mindre fisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

klass 3 eller 4 till mindre fisk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• klass 3 eller 4 till mindre fisk?

hej!
    är på jakt efter ett nytt flugset till lite mindre fiske i mindre åar..men även lite regnbåge och öring i p&t vatten.
    har kollat lite på klass 3 och klass 4 men kan inte riktigt bestämma mig.
    har fiskat tidigare med ett klass 6 spö, och det känns alldels för stort.
    hur stor blir skillnaden till ett klass 4 och skulle ett klass 3 funka även för regnbåge?
    det setet jag kollat mest på är ett vision attack 8´ #4 är det någon som testat det ?
    tips på set i prisklass 1500-2000kr är också välkommet.

tacksam för svar

lol, jag startade min tråd med i princip samma fråga exakt samtidigt

*bevakar båda trådarna*

En kommentar dock, var ute i P&T vatten igår, och beroende på hur det ser ut kan vind tvinga dig att gå högre än klass 3-4.

Klass 6 var svårhanterligt i den vind vi hade norr om Stockholm i går, och fler av fiskarna som var ute hade 7/8:or för att dänga igenom vinden.

Kommentera

Hej killar!

Klass 3, är ju ett bra spö / kit för mindre fisk i små vatten. Bäcköring t.ex. Men visst kan man fiska båge med ett sådant också, om väder och vind tillåter det? Och att man är duktig på att drilla.

Men tror att om man vill fiska båge på runt 1.5 - 2.5kg? Då är nog ett klass 4 ett bättre val egentligen.

Jag fiskar självt P&T med ett klass 4 spö och en WF 5 lina när det inte blåser allt för mycket. Det är ju en skön känsla att smyga ut en nymf eller torris med ett så pass lätt spö. Mitt Hi Level, klass 4 spö är dessutom ganska mjukt i rygg raden och i stort sett hel aktion ska tilläggas.

Sedan, så känns den medel stora fisken större än vad den egentligen är? Och det gör ju inte saken sämre precis.

Vision Attack, är inte alls tokigt.

Men kan du tänka dig att lägga upp 2.400:- ? Då är detta ett kanon kit! http://www.fishline.se/guideline-act...products_id/72
      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-05-12, 09:09.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

jag har ju ett klass 6 spö som jag främst använder till P&t.. det mindre spöt vill jag ha till finliret
        hur stor skillnad är det egentiligen på ett klass 3 och klass 4 spö om man utgår ifrån rätt lina osv. ?

Kommentera

Det är ju ingen jätte skillnad mellan #3 och #4 egentligen. Ja, förutom som sagt att #3 blir litet vind känsligare då.

Edit. Tänk bara på att om du ska ska fiska större fisk som ska åter sättas? Då är inte ett lätt spö riktigt bra p.ga. den längre drillnings tiden som skapar mer mjölk syra och stress hos fisken.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-05-12, 09:19.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Klass 4, för fiskens skull.
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
            2 svar
            552 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
            4 svar
            177 visningar