Bra pris på ettbra nybörjar set. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra pris på ettbra nybörjar set.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra pris på ettbra nybörjar set.

Dan Tackel, har just nu ett erbjudande på ett Guideline Kispiox set för 1475:- vilket är ett bra pris för detta kit. Ligger normalt på 1800:- till 2000:-

Finns i klasserna 5, 6 och 7. Det senare passar fint till Havsöring på kusten. Klass 6 är ett vettig klass för fjäll fisket där det kan blåsa en del ibland och lättare Havsöring fiske på kusten. Klass 5, är det man bör välja för Harr, Regnbåge, Röding och Öring. Passar bra för dig som ska fiska Abborre med fluga också.

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-04-26, 07:51.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Såg fint ut !
    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Ja, Kispiox setet och spöt har fått bra kritik i tester. Och som sagt kostar inte skjortan. Kispiox setet är en vidare utveckling av Guidelines gamla, beprövade Explorer set.

Kommentera

Jag vet ju inte hur dyra skjortor ni grabbar har :P men 1500 :- är inte en spottstyver för mig.

Detta set är mer vad jag skulle kalla billigt, om det så bara fungerar en enda gång så har man ju fått känna på flugfiske i alla fall

http://biltema.se/sv/Fritid/Fiske/Ovrigt/Flugfiskeset/

Kommentera

Hej!

Allt är relativt . Men ett allt för billigt kit typ detta du länkade till eller Ron Thompsson + ABU dito, kommer troligen att få dig att sluta intressera dig för flug fiske ganska snart. Det absolut billigaste setet som jag skulle våga ge råd om att köpa är detta Pool 12 kit: http://www.beten.nu/se/art/pool-12-p...ref_lp=prisvis

Och i början, så kommer du att behöva all hjälp av spöt och linan du kan få.

Iof, du kan ju ha tur att hitta något vettigt billigare på Tradera eller Blocket begagnat.

Spöt och linans kvalitet kommer att ha en avgörande betydelse för hur pass lätt kastat din flug fiske utrustning är? Rullen har i detta fall lägsta prioritet...Dvs. så länge du inte ger dig till att fiska Gädda, Lax eller Havsöring?

För Regnbåge, Öring etc. mindre ädel fiskar så behöver man bara ställa kravet att iaf i början av karriären. Att flug rullen glappar i spolen så litet som möjligt. Och att bromsen är jämn. Det klarar de flesta 400:- till 600:- rullarna av. Sedan, när man känner att detta med flug fisket är något för en? Då kan man ju lägga en större slant på rullen m.m.

Glöm inte att det kommer till flugor och en del kring utrustning också så småningom.

När jag ger råd om flug fiske utrustning så försöker jag hitta bästa möjliga grejor till ett så pass lågt pris som möjligt. Ett bra flug fiske kit som är värt namnet, kostar mellan 1200:- och 2000:- normalt enligt egen erfarenhet. I det pris segmentet finns det klart vettiga kit som du kan ha några säsonger utan att känna att grejorna behöver uppgraderas.

Om du frågar runt på olika fiske forum, så kommer du säkert att stöta på folk som anser att du bör köpa grejor som kostar 3000:- minst för att det ska duga i deras ögon för en nybörjare.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-04-26, 13:15.

Kommentera

Nice, man ska väl kanske spara ihop till något aningen dyrare istället för att gå på det allra billigaste man kan hitta, så att man inte skräms bort från flugfisket.

Det ser trevligt ut och att lära sig grunderna vore kul, då är man säkert fast i det

Kommentera

Ja, du gör dig självt en tjänst om du skaffar en vettig nybörjar utrustning. Jag hade kast kurs för 2 killar förra sommaren. En kille hade köpt en helt o.k. nybörjar utrustning för ca 1500:-. Den andre Ron Thompson kit som väl kostade 500:- på rea. Och ca 800:- full pris. Den killen med det bättre kitet blev helt insnöad på flug fiske så småningom. Den andre killen lade nog ut R.T kitet på Tradera dagen efter kursen och ägnade sig åt schack istället skulle jag tro? T.om. jag hade svårt att kasta med det sladdriga spöt och den ganska sträva flug linan.

Med kit från Guideline, Vision, Scierra eller de Svenska "sländan" seten.... "Bäcksländan XPC" t.ex. kan det aldrig bli fel egentligen.

Tips. ta kontakt med din lokala fiske klubb och hör dig för om kast kurser. Det kan ju t.om tänkas att klubben har spö etc. som du kan låna medan du går kursen? Eller hör dig för på Edge flug fiske forum om lokal instruktör?

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-04-26, 13:03.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                Jag vet ju inte hur dyra skjortor ni grabbar har :P men 1500 :- är inte en spottstyver för mig.

Detta set är mer vad jag skulle kalla billigt, om det så bara fungerar en enda gång så har man ju fått känna på flugfiske i alla fall

http://biltema.se/sv/Fritid/Fiske/Ovrigt/Flugfiskeset/
                Det håller bara en gång, Testat

Kommentera

Det billigaste kitet som är värt namnet är detta:

Biltema och sådana kit, kommer att göra att du riskerar att tröttna innan du ens har kommit igång ordentligt med kast tekniken.

Kommentera

Jag lånar den här tråden istället för att starta en ny då det är på samma ämne.. Hur står sig egentligen Pool12 kitet, är det något att växa i? Är på jakt efter ett prisvärt klass 5 kit som man som nybörjare ändå kan växa lite i. De jag kikar på är Pool12 powerfly och Bäcksländan som budgetalternativ och sedan Guideline kispiox samt Vision zulu som lite dyrare.

Eller finns det möjligen något annat kit runt 1500,- (plus/minus några hundringar) som man ska spana in?

Funderade även på ett Guideline ExP3 spö och sedan en Vision deep alt. Okuma airframe rulle, tillsammans med en 2:a sorteringslina från dan-tackle så är det i samma prisklass som ovan nämnda kit, känner mig dock inte tillräckligt kunnig för att börja plocka ihop egna kombinationer.

edit: Det jag ska fiska är harr och öring samt regnbåge i p&t så jag antar att klass 5 är det som gäller för mig.
                    Senast ändrad av Mabo; 2011-07-24, 23:44.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                    8 svar
                    555 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    586 visningar
                    0 gillar