Vision Attack klass 8, vilken fisk? Nybörjar frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vision Attack klass 8, vilken fisk? Nybörjar frågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vision Attack klass 8, vilken fisk? Nybörjar frågor

Fick ett flugfiskespö i födelsepresent för nå veckor sedan. Ett Vision Attack klass 8, har surfat runt lite ang klasser osv, och vad jag förstått är klass 8 relativt styvt?
    Jag kommer nog blanda gäddfiske med små fisk, alltså ex harrar 10-30cm klassen. min fråga är då om jag inte kommer få någon känsla överhuve taget med spöet?
    tacksam för svar, kan ingenting...

Till gädda är ju spöt helt ok. ven till kustfiske men till harr är det overkill. Det här med känsla beror ju inte riktigt på hur styvt spöt är, det finns båda snabba och långsamma, hårda resp mjuka, spön. En del tillverkare har bra känsla oavsett spöklass.
    Vilken klass du ska ha på spöt hänger ihop med vilka flugor du kommer att fiska med.
    Ska du bara ha ett spö så ska du nog välja ett harr eller ett gäddspö, det är nästan omöjligt att få en trivsam kombination med dom fisktyperna på samma spö. Dom ligger liksom i varsin ända av det svenska flugfisket.
    Till harr använder man dom minsta flugorna och till gädda dom största.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ska bara lägga till att ett normal spö för Harr, Regnbåge, Röding och Öring fisket ligger på ett 9 fot klass 5 eller 5/6. I strömmande vatten är en DT lina att föredra då kast längder inte betyder lika mycket som precision och mjuk presentation av flugan.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

som sagt så är ett klass 8 overkill till harr. Om harren nu inte är runt 2 kg. Jag skulle satsat på ett dubbelklassat 6/7 spö eller ett rent klass 7 som kombo tilll har och gädda
        Senast ändrad av sorseleman; 2011-04-18, 11:02.

Kommentera

okej okej. ska se om jag får byta till ett klass 7 då, för det är inga jätte gäddor jag brukar få heller så

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
          2 svar
          504 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
          4 svar
          169 visningar