lättare att kasta med sjunklina?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

lättare att kasta med sjunklina??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• lättare att kasta med sjunklina??

tjohej!

testade min nya sjunklina från scierra i klass 6 i eftermiddags , var nöjd med hur den bettede sig ! efter de bytte jag rulle för att öva mit kast med min torrlina , vision attack klass 6. efter första svingenn i luften var jag hårt besviken över hur svårkastad den var! de va liksom inget glid i den alls.
    nu till frågan : -e de lättare att kasta med sjunklina eller e visions attack lina bara skräp ?
    -e de möjligt att jag ha förvara min torrlina fel under vintern (tort o svalt )?
    -har nån bra erfarenheter med nån viss torrlina till visions attack kl. 6 spö?

ha en bra lördagskväll och all lycka för säsong 2011 !!!

Tjena!

Tror inte det ska vara något fel på Vision linan egentligen. Kan vara att du behöver smörja den med någon slags lin smörja för att pigga upp den?

Sameo Cobra spit, är ju bra t.ex.

Eller om du vill ha det bästa? Tiemco: http://www.wittlock.se/sv/utrustning...edressing.html
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

smörjning ska testas ! tackar er jock scott !

Kommentera

Jo, det brukar hjälpa för det mesta. Ta en liten klick i en garanterat ludd fri trasa och polera in ca 2 m i taget med en 5 - 10 drag. På med några droppar smörja till etc, etc.

Varsågod.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Att det är lättare att kasta med sjunklina kan bero på att denna brukar ha mindre diameter än en flytlina, på grund av densiteten. En sjunklina har högre densitet än en flytlina så att den kan sjunka och därmed ha högre vikt i förhållande till sin diameter. En flytlina måste ju ha låg densitet för att kunna flyta, för att kunna hålla samma kastvikt som sjunklinan måste flytlina ha större massa och därmed större diameter.
          Mindre diameter lägre luftmotstånd alltså skjuter linan lättare, detta är ett välkänt faktum bland oss äldre flugfiskare.
          Tumlaren
          trolling är livet

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
            Att det är lättare att kasta med sjunklina kan bero på att denna brukar ha mindre diameter än en flytlina, på grund av densiteten. En sjunklina har högre densitet än en flytlina så att den kan sjunka och därmed ha högre vikt i förhållande till sin diameter. En flytlina måste ju ha låg densitet för att kunna flyta, för att kunna hålla samma kastvikt som sjunklinan måste flytlina ha större massa och därmed större diameter.
            Mindre diameter lägre luftmotstånd alltså skjuter linan lättare, detta är ett välkänt faktum bland oss äldre flugfiskare.
            Tumlaren

Låter rimligt ! de va så logiskt så jag nästan känner mig lite dum ! men frågar man ej så lär man sig ej...
            stort Tack

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
            2 svar
            504 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
            4 svar
            169 visningar