Hjälp nybörjarkit - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp nybörjarkit

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp nybörjarkit

Hej!

Jag hoppas kunna få lite tips och råd här.
    Jag fastnade för det här med flugfiske i sommras när jag läste om poppers och abborre fiske
    och sedan efter det har intresset växt.

Jag skulle vilja veta något bra spö för denna typ av fiske, om det äns är lämpligt som nybörjare att köra poppers vad vet jag? men det har blivit en hel del youtube klipp om denna fiskemetod.

Jag kom in på flugfiske.se sida och såg att de hade ett klass 6 spö från Sameo och de nämner även i den beskrivningen bra för popper och nybörjare.

Det kanske finns något annat mer lämpligt spö?

Tack för svar

Hej!

Till Abborre, är ett klass 5 spö lagom. Då har du grejor som funkar fint för Regnbåge etc. mindre ädel fiskar också.

Klass 6, blir litet för tunga grejor för att Abborre fisket ska bli kul helt enkelt.

Sameo's grejor är fina. Men du kan komma billigare undan än så och ändå få vettiga grejor.

Föreslår Bäcksländan XPC setet klass 5/6 hos Olssons fiske. Det är den butik som är billigast på det setet med ca 400:- Kostar hos Olssons 1149:-

Du blir dock tvungen att köpa till 20 pund backing lina = Back up lina. Ingår inte i setet. Själva flug linan är ju bara 30 m. Olssons, har 100 yards Scierra sådan backing för ca 90:-

Det räcker om du spolar på ca 50 yards = 45m.

Nu kommer du iof inte att ha så mycket glädje av backingen när du fiskar borre. Mer än att det går fortare att veva in linan. Men det kan ju hända att du får en och annan Gädda när du fiskar borre också. Och om du ska fiska Regnbåge och Öring någon gång? Så är det ju också bra att ha en del backing lina.

Till Abborre är 9 fots nylon tafs (2.75m ca) med 0.18 spets lagom. Köp några stycken + en 0.18, 25 m spole nylon så att du kan reparera tafs spetsen vid behov. Olssons har Pool 12 sådana tafsar till hyfsat pris.

Abborre, går fint att fiska med streamer flugor också om du ska fiska litet djupare. Tänk bara på att ett klass 5 spö klarar max av flugor i storlek 6 bra.

Att fiska popper eller streamer är inte speciellt avancerat jämfört med torr fluga och nymf.
    Poppers, tar du ju in med tämligen långa och ganska snabba drag så att poppern gurglar och plogar i ytan. Eller snabbt med korta knyckar på 20 - 30 cm ca. Streamers, tar du in med ca 50 cm långa drag och knyckar med litet olika hastighet. Streamers, kan fiskas från straxt under ytan ner till botten.

Litet längre fram kan du ju köpa en WF klass 6 sjunk lina ( Passar till klass 5 spön. Flyt lina kommer med Bäcksländan kitet). Och en extra rulle härifrån:

Modell 4/6 är lagom.

"Sjunk" är en normal sjunk lina. Den är bra till de flesta situationer som kräver en sjunk lina.

Och då har du ju redan backing lina till detta

Knutar du behöver kunna hittar du här: http://www.fiskesnack.com/forum/show...skarens-knutar

Poppers och streamers hittar du här:

Tips. Kolla om din lokala fiske klubb anordnar kast kurser? I annat fall hör dig för om instruktör här:

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-15, 11:54.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tackar så mycket för svaret!

Jag ska kontakta den lokala fiskeklubben men det är aldrig dumt med lite info i bagaget.
      Det är en lite djungel med alla saker som finns.

Kommentera

Varsågod.

Jo, att försöka välja rätt i denna utrustnings djungel är tufft när man är ny på detta. Det är väldigt lätt att "gå vilse" så att säga.

Har du fler frågor sedan? Så hör bara av dig.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-15, 11:42.

Kommentera

Personligen så gillar jag inte bäcksländans aktion, men det är ju olika från människa till människa, tycker det är lite mjukt och svajigt, så det blir svårt att kontrollera i vind, men å andra sidan är det väldigt förlåtande för dålig teknik och därmed också lättkastat.
          Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Det är svårt att hitta ett spö som perfekt passar alla nybörjare. Det är som du säger högst individuellt vad som känns som en förlängning av armen? Så man får ta / rekommendera spön / kit som har en bra kvalitet och är så förlåtande det bara går för pengen. Och har en ganska lugn aktion som nybörjare hinner med kast tekniskt sett. Det tog mig självt ett antal spön som jag var mer eller mindre nöjd med ( och det var en hel del av dem som var s.k. "prestige märken" ska tilläggas) innan jag hittade RST spöna.

Känns liksom helt naturliga att kasta med för mig. Jag köpte ändå inte de dyraste varianterna ska tilläggas.

Sedan, är det ju ingen större ide' att sätta ett 3000:-- 4000:- spö i näven på en nybörjare. Han eller hon kommer troligen att behöva några säsonger på sig innan de kan utnyttja spöts kapacitet till fulllo. Och dessutom har man faktorn att det "dyr spöt" man rekommenderar kanske inte alls är det personen vill ha i slut änden ändå.

En del vill sedan ha snabb, topp aktion eller långsam hel aktion och allt där emellan.

Uppe på kostnaden för flug spö kitet så har man ju dessutom rätt stora utgifter i början med all kring utrustning och flugor.

Personligen, tycker jag att ett tak på 2000:- är max vad man ska lägga ut på ett nybörjar spö kit.

Dessutom, så får man ju inte mer fisk bara för att man har ett Sage spö t.ex.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-15, 16:20.

Kommentera

Kommentera

Också ett bra set! Men klass 6.

Tok billigt! = halva normala priset.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-16, 01:33.

Kommentera

Tack för tipsen!

Ligger nu en beställd oder på Zulu vision spöt
                  Har kollat kast teknik filmer nu, då det är bara spöt som fattas i min hand.

Kommentera

Det är ett bra val! I synnerhet till det låga priset. Snyggt spö med ädel trä rullfäste. Vettig rulle och bra flyt lina.

Lycka till med kast träningen nu!

Varsågod.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    169 visningar