Hjälp med ett flugfiske kit - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med ett flugfiske kit

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med ett flugfiske kit

Hejsan

Förra sommaren prova jag på något helt fantastiskt, nämligen flugfiske! fiskade med min kompis och använde hans spö, nu skulle jag vilja inhandla ett eget, jag vill ha ett spö ämnat för harr, rengbåge och öring i både sjöar och floder. behöver hjälp med att hitta det ''perfekta'' setet, något som man kan ''växa'' i har kollat in en massa spön men tycker detta verkar vara ett bra set? (Guideline ACT4 med reelmaster rulle)

fick nyss syn på ett märke som heter hi level och dem lämnar 5 års garanti på deras spön är det något att kolla mer på?

skriv gärna lite förslag vad ni tror skulle passa

MVH Ballomba

Jag sätter en hundring på att Göran "Jock Scott" svarar innan dagen är slut... ;-) Han har koll på det mesta.

Kommentera

He, he, he! Jag kan ju inte låta bli! Så det är ju en lätt förtjänt hundring det Perra. Du känner ju mig allt för väl.

ballomba?

Klass 5 eller 5/6 blir bra till det fisket.

Act 4 är ett väldigt trevligt spö liksom Hi Level pinnarna.

Men jag tycker nog att det är overkill att köpa sådana grejor när du är nybörjare.

Guideline Kispiox combot för 1700:- Hos Wittlock kommer du långt med i början av din flug fiskar bana.

Bäcksländan XPC (5/6) setet är heller ingen dum utgångs punkt: http://www.olssonsfiske.se/

Men här får du köpa till 20 pund backing som inte ingår i kitet. 50 yards = 45m är lagom att spola på rullen. Olssons, har Scierra sådan backing till ett vettigt pris. Och Olssons är också ca 400:- billigare på Bäcksländan kitet än någon annan stans.

Kör med detta kit några säsonger. Sedan, när du är klar över vad du vill ha ut av din utrustning? Köp då dyrare grejor. Det är mitt råd iaf.

Tänk på att det är en hel del andra grejor du ska ha också.

Vadare och kängor, vadar stav + vadar bälte om du ska fiska i strömmande vatten? Väst, tafsar = Nylon tafs med 0.20, 0.18 och 0.15 spets. Köp minst 3 st av varje. 25 m spolar med nylon i samma dimension som de färdiga tafsarnas spetsar, så du kan reparera vid behov. Wittlock, har Stroft som är ett mycket bra sådant nylon material. Och flugor + ask / askar, peang = krok lossare, en priest att bonka fisken med, en termometer, håv, ett par bra Polaroid sol glasögon. Och kanske ett par "pin on reels"som håller reda på dina små prylar. En liten nagel tång att knipsa nylon material och knutar med. Denna hittar du på Apoteket för runt 25:-

En sjunk lina ( WF 6) och en reserv spole till rullen ( Hör med killarna på Wittlock om spole). + 20 pund backing ska du ju också ha. En sjunk lina är ett måste i början och slutet av säsongen.

Så där ramlar det bort ytterligare runt 2500:- till 3000:- ungefär i slut änden.

Ett bra start flug sortiment för P&T fisket är den fyllda asken "Regnbågen". Som du hittar här:

Till Harren och vild Öring är asken "Favoriten" vettig.

Tips på vettigt men billigt vadar byx kit. Och här får du med vadar bältet på köpet:

Väst: http://www.wollmars.com/product.asp?product=2824

Tänk på att köpa väst och vadare + vadar kängor en storlek större än du normalt drar. Så att du har plats för extra kläder och sockor under.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-11, 18:57.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

tack för snabbt svar!

ballomba är ett gammalt online nick, inte konstigt det alltid är ledigt

blir nog att tänka om här hör jag

men det med olika linor som jag förstår det är det en ganska viktig del inom flugfisket ska man ha både en flytlina och sjunklina?
        vad är det för skillnad mellan wf och dt?

behöver man köpa ännu en extra lina om man ska börja öva på gräsmattan?
        (tar linan skada av att kasta på gräsmattan?)

vad ska man tänka på när man köper tafs? är dem olika deminsionerna avsedda för klass 5 tex ?
        hur vet man vilken tafs man ska ha till olika klasser eller det finns bara dem deminsionerna?

vad menas med 20 pund backing?

som ni hör är jag inte jätte insatt och vill gärna lära mig

MVH jocke

Kommentera

Varsågod.

Ja, en sjunk och en flyt bör man ha. När vattnet är kallt i början och i slutet av säsongen så står fisken i djup hålorna för det mesta. Och då når man inte ner med flyt lina och tafs. Likaså när temperaturen går över Regnbågens och Öringens trivsel temperatur = + 15C så står fisken och trycker i de kallare vatten lagren längre ner. Där av mitt snack om termometer förut.

Flyt linan, är ju den lina du procentuellt kommer att använda mest dock.

Att träna på gräs tar inte linan någon direkt skada av. Så en extra lina för det behövs inte. Däremot, kan du tvätta flyt linan i ljummet vatten med litet grön såpa ( Använd inget annat!) i + torka av linan med en garanterat ludd fri trasa. Gör detta ett par ggr under säsongen och åter fetta den. Ett bra lin medel är detta: http://h2o-flugfiske.se/tillbehor/sameo-cobra-spit/ Ludd fri trasa används här med

Det finns ett linvårds medel för sjunk linor också från Tiemco. Men det är dyrt. Det brukar räcka med att tvätta av en sjunk lina med blandningen jag nämnde förut.

Gör den sista infettningen av flyt linan + tvätt när du hänger undan linan i säsongs slutet. Häng linan i stora slingor. Du behöver inte ta av backingen från flug linan. Utan lägg bara rullen i en kasse eller påse och häng den bredvid linan.

Man långtids förvarar linor på detta sätt för att den inte ska få s.k. "lin minne". D.vs. att den korvar sig för att den legat för länge oanvänd på rullen.

Finns inget mer irriterande än att behöva stå i inledningen av säsongen och töja i linan meter för meter för att få den någorlunda rak igen!

När det gäller tafs? Så har tafs spets dimensionerna att göra med fiskens och flugans storlek. En storlek 18 fluga t.ex ihop med 0.20 blir inte riktigt bra. Då är 0.20 för stel för att föra flugan bra helt enkelt. Och är fisken skygg? Då ska man använda tunnare tafs också. Men tafs spets dimensioner, har ingenting med lin klasser att göra.

Håll dig till vanlig nylon tafs. De olika flyt, intermediate (mycket sakta sjunk) och sjunk tafsar som finns är både onödiga och dyra. De är mest en grej som försäljarna och tillverkarna vill sälja på oss.

Vill man få en nylon tafs att flyta? Då kan du lägga på litet torr fluge impregnering (Loon Aquel är bra t.ex.)

Vill du få den att sjunka igen? Ha med en liten mini plast flaska med parfym fritt och ekologiskt diskmedel som du droppar ett par droppar i en trasa och gnider in tafsen med.

Du kan iof bygga dina egna tafsar enligt följande:

Material: 25 eller 50 m spolar med nylon = 0.35, 0.25, 0.20, 0.18 och 0.15.

Kirurg knuten ( Se knutar längre ner ), använder du för att skarva ihop de olika dimensionerna. En tafs är "taperad" = avsmalnande för att kunna sträcka ut ordentligt....Precis som en flug lina.

8.5 fot ( ca 2.6 m) standard tafs:

1 m 0.35 + 80 cm 0.25 + resten spets = 80 cm 0.20 eller 0.18.

O.15 tafs = 1 m 0.35 + 50 cm 0.25 + 30 cm 0.18 och 80 cm spets.

Du får ut ca 22 tafsar ur en 25m spole. Så att bygga tafs, lönar sig på flera sätt.

Ett tafs fodral, kan vara bra att ha: http://www.wittlock.se/utrustning/ht...afsfodral.html

Sätt bara små etiketter på plast fickorna med tafs dimensionerna så är det lätt att hålla reda på.

Men ha iaf med dig 0.25 och 0.18 + 0.15 spolarna i västen för ev. reparationer på plats.

Backing lina, är den lina som du har som back up lina om du får på en stor och stridbar fisk. Själva flug linan är bara mellen 28 och 30 m. 20 pund = 9.45 kg.

Här har du tips på de knutar du behöver kunna:

http://www.fiskesnack.com/forum/show...skarens-knutar.

Litet om flug val och fiske strategi i sjöar och dammar:

http://www.fiskesnack.com/forum/show...r-nyb%F6rjaren.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-13, 13:44.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
          2 svar
          504 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
          4 svar
          169 visningar