Klass 10 - overkill för gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klass 10 - overkill för gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Klass 10 - overkill för gädda?

Lider av en viss beslutsångest.. Har kört med en 9,6" #8 vilket har gott bra men det börjar bli tungt att vända de allt större flugorna.
    Tanken är en uppgradering och har ett bra tillfälle att skaffa ett ganska snabbt Guideline spö 9" #10. Men jag misstänker att detta kan bli för mycket?
    Så som titeln lyder, blir detta överdrivet grovt för gäddfisket? Det måste ju finnas känsla kvar.

Alla tankar är välkomna!
    /J

Nä, #10 är inte så farligt. Broman o Dells Gädd flug spö är ju klass 9/10 så....

Och som sagt, vill man kunna vända riktiga hamstrar till Gädd flugor så behövs ju litet stabbigare grejor. I synnerhet när det blåser litet så är den klassen guld värd.

Annars har du ju ett Vision GT 4 SW 9 fot #9 På Wittlock rean för ett mycket nice pris = 1995:- Kostar 3500:- annars. Det här är ett snabbt spö med bra rygg rad dessutom.

Alternativt, ett Vision 3-Zone SWS 9" # 10 för 999:- på samma rea. Kostar annars 1995:- Också en påk med attityd.

EDIT.

Tänkte tillägga att ett stadigt klass 9 spö med en WF10 lina kommer du ganska långt med också. Intermediate, Big Mama eller Big Daddy linorna från Vision t.ex.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-05, 00:32.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hej Jock!

Tack för tipsen! Men Gt4 SW:n finns inte kvar på Wittlock. Men ska in där på måndag och spana lite på ett annat alternativ. Och då är det en #10.

Det är ju helt sant att det är skönt att kunna daska ut flugorna i lite vind oxå. Det blir ju gärna fiske i lite blåsvädernär det gäller skärgårdsgäddan.

Mmm, får känna lite på det och se. Förhoppningsvis blir det inte lika stelt som jerk spöt

Go kväll

Kommentera

Om det är enbart för att du inte kan vända ut flugorna så kan du ju testa att korta tafsen lite.
        Angående lina så kan du ju köra med klump och runningline. Då kan du använda en ganska kort men tung klump, då kan du kasta långt som tusan. Jag kör en nerklippt DT-lina som är ca 8 meter och en runningline. Kommer nästan onödigt långt ibland.
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Klass 10 är definitivt inte overkill snarare "more" kill!

Fixa en taperad tafs, 0,70-0,32 med ca 1,8 m längd, vilket ger en total tafslängd på drygt två meter (inkl leader) som är lagom för en 9-fotare. Personligen kör jag med längre tafs, men då måste du ha prylar för- och kunskaperna att hantera "leksakerna".

/MT

Kommentera

Mja, jag uppgraderar väl egentligen mest för att jag tycker att spöet inte riktigt orkar med. Men jag kommer absolut att fortsätta köra med de "mindre" flugorna där då det är ett roligt spö när det gäller gädda.
            Kommer förmodligen att uppgradera linan där så ska det väl hjälpa något.
            En annan anledning är för att lättare få ut grejorna vid stark vind.

Guideline - Det är ju en bra idé att köra med en runningline samt en klump. Har inte funderat så mycket på det innan. Men det är ju värt att göra det.

Muskytracker - Jo det är ju definitivt more kill. Men det ska ju vara kul innan gäddorna överstiger sju kilo oxå Det var där oron uppstod. Har aldrig provat något i den kalibern.
            Kör redan med taperad tafs, en spölängd-9,6". Tack för tipset ändå =)

Det är ingen direkt brådska då isen fortfarande ligger så jag hinner förmodligen både överväga och ändra mig ett par gånger.

Kommentera

Blev ett GuideLine LPXE RS #10 men en Big mama lina. Så nu ska det bli skoj att komma ut och testa det hela.

Skitfiske på er!

Kommentera

Hej igen!

Bra val! Grattis till nya kitet.

Hör av dig sedan du testat grejorna så vi får höra vad du tycker? Gärna något foto på en stor krokodil du tagit med kitet också.

Skit fiske på dig med!
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ett kanonspö, både bokstavligt och bildligt. Jag har ett själv, en klass sex.
                  A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Jodå jag återkommer med recension framöver! Ska bli riktigt skoj att se hur det fungerar.

Gillar RS spöna, har även en #7 till kusten som funkar fint.

Kan ju bara tacka grabbarna på Wittlock för, som vanligt, god service och ett trevligt pris

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    169 visningar