Komplett set för Gäddflugfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Komplett set för Gäddflugfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej Daniel.

Nu har jag inte granskat hur Sameos öglor är konstruerade, men du behöver inte oroa dig för att det börjar fransa sig, utan fortsätt tryck och jucka... för plötsligt får mtrlet grepp runt fluglinan och vips så är du där. Har sabbat några öglor i mina dar, men övning ger färdighet.

Minns nu precis hur man gjorde (var ca 7 år sedan jag gjorde en ögla senast)... Måste bara kunna förklara det.

När du pressar på trycker du ihop själva höljet (från båda hållen) som ska gå över fluglinan. Höljet (änden från själva öglan) vidgar sig då och blir naturligtvis större och pressa därefter in mtrlet mot fluglinan. Upprepa proceduren några ggr och du har juckat på din första ögla.
    Senast ändrad av Muskytracker; 2011-04-14, 19:51.

Kommentera

# Var ute på premiärfiske i söndags förmiddag. Strålande väder och linan flög hej vilt, ibland dit den skulle. Var ute med en
      flugfiskande granne som försökte styra upp mig. Får bli lite träning utanför huset om kvällarna. Fångsten? En gädda på ca. 4kg
      av grannen. Nollan för mig men kaffet var gott och så även stunden vid havet! #

Lugn du. Det kommer Gäddor vad det lider! Visst är det litet trist när man inget får vissa dagar. Men gott sällskap, kaffe och lilla mackan ute i busken uppväger sådana bom fisken bra ändå.

Om du inte får till det med köpe öglan? Lägg ca 5 - 6 cm av flug linans spets i kemiskt ren Aceton några minuter tills att yt skiktet släpper. Rensa bort det och gör denna ögla av flug line kärnan istället:

Lägg gärna litet mjukt kontakt lim över själva knuten på perfection loopen och jämna till lim klicken. Då hugger knuten mindre i spö öglorna.

Använd inte hårda lim typ Epoxy, Super lim eller Carlssons klister! När ett sådant lim torkar, så blir det hårda och vassa kanter som kan skära igenom linan.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-04-14, 21:17.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Arrgghhh!

Kämpar och kämpar med att få på sk*ten....att det finns sådana konstruktioner på 2010-talet...argjhhh! :/
        Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inlägg
        Hej Daniel.

Nu har jag inte granskat hur Sameos öglor är konstruerade, men du behöver inte oroa dig för att det börjar fransa sig, utan fortsätt tryck och jucka... för plötsligt får mtrlet grepp runt fluglinan och vips så är du där. Har sabbat några öglor i mina dar, men övning ger färdighet.

Minns nu precis hur man gjorde (var ca 7 år sedan jag gjorde en ögla senast)... Måste bara kunna förklara det.

När du pressar på trycker du ihop själva höljet (från båda hållen) som ska gå över fluglinan. Höljet (änden från själva öglan) vidgar sig då och blir naturligtvis större och pressa därefter in mtrlet mot fluglinan. Upprepa proceduren några ggr och du har juckat på din första ögla.

Kommentera

Daniel? Kolla vad jag skrev senare i mitt svar till dig. Blev tvungen att bryta och rusa in på ett visst ställe innan jag hann skriva färdigt det jag ville ha sagt.

Kommentera

Tackar Jock! Missat det, och ger mitt försök ca 2-3 minuter till, sedan blir att leta i städskrubben... =)

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
            Daniel? Kolla vad jag skrev senare i mitt svar till dig. Blev tvungen att bryta och rusa in på ett visst ställe innan jag hann skriva färdigt det jag ville ha sagt.

Kommentera

Hoppas du lyckas med den där öglan / strumpan. Det är surt att känna att man slängt slantarna i sjön. Jag prövade en Loop ögla / strumpa som jag lyckligtvis fick med som bonus till en flug lina. Men jag var nog inte tillräckligt tekniskt begåvad för att fixa detta....Men det är ju jag det. Så sedan dess är det perfection loop som gäller för mig.

Varsågod. Håller tummarna för dig!

Kommentera

Övningen fortsätter imorgon med inköpt Aceton. Hur fanken man ska kunna få in gäddlina hela vägen i den färdiga öglan är för mig
                en gåta! Någon som lyckats? Jag ger upp och samlar kraft!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                2 svar
                504 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                4 svar
                169 visningar