Komplett set för Gäddflugfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Komplett set för Gäddflugfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Komplett set för Gäddflugfiske

Hej på er!

Jag hade tänkt att börja med gäddflugfiske så fort isen lagt sig och våren
    tittat fram. Har hållt i ett flugspö vid några tillfällen men ser mig som nybörjare.

Jag kommer att flugfiska efter gädda i Karlskronas skärgård och söker ett komplett
    kit för en nybörjare. Vill dock ha kvalite och prylar som passar en nybörjare men som
    även kan hänga med i många år.

Loop - Pike Booster Set finns för strax under 3000 på:

Gissar på att eventuella gäddor oftast ligger på storleken 1,5 -> 4 kilo men självklart
    finns det större.
    Är LPB ovan då ettett lämpligt val?

Maxpris är runt 3000 kr.
    Vill inte plocka delar från olika butiker...

Vore tacksam för svar!

/Daniel
    Spinnfiskaren...

Hej!

Visst, LPB är ju ett gammalt beprövat set / spö. Men jag skulle nog slå ett slag för det nya Vision, Big Daddy kitet istället.

Du får en bättre lina t.ex Och Finska Vision, gör alltid bra spön och rullar.

Bara spöt, kostar 2.690:- Hos Wittlock = billigt. Så du får ju nya Koma rullen och Big Daddy linan i princip gratis med kitet.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-22, 22:10.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för tipset!

Helt klart mkt. intressant, slår nog till på det!

Om jag förstått det rätt gällandes flytlina så bör den förvaras på större "rulle"
      för att inte korva sig, är det bara för vinterförvaring?

Kommentera

Njae, Större rulle innebär ju mest bara mer backing lina kapacitet och något högre ut växling.

Linan bör du ju tvätta i ljummet vatten med ett par droppar grön såpa i och inget annat innan du hänger undan den för vintern. Och när sedan när linan torkat? Åter fetta den med lämpligt lin medel som Sameo Cobra spit eller Tiemco's super lin medel t.ex. Det senare dyrt dock. Linda sedan upp linan i stora slingor mellan tum vecket och armbågen. Knyt snör stumpar om linan och häng den på en krok i garderoben. Rullen, kan du bara lägga i en påse och hänga bredvid utan att ta av backingen.

Tänk på att använda en garanterat ludd fri trasa om inte en filt kudde eller dyl. följer med lin medlet?

Rullen kan du ju rengöra (Med ludd fri trasa) på samma gång. Vitt litium fett, är bra eftersom det är väldigt temperatur och salt vattens tåligt dessutom. Se bara till att inte få det på broms skivan!

Hänger du upp linan på detta vis? Så är det, det bästa sättet att undvika att linan ser ut som en spiral senare.

Varsågod.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-22, 22:52.

Kommentera

Ett sätt som jag bara kan rek. kostar lite mer men du får bra grejer för dina stålar.
          Just add water (Gädda) www.flugor.se du kollar på sameo rullar och spö just add water

1 st Sameo Classic AFTM 8, 9,6 ft (Inklusive Tygfordral, Corduratub)
          1 st Sameo Wolverine flugrulle
          1 st Sameo Viper flytande fluglina # 8
          3 st Taperad Flugtafs, 15 fot (-2X)
          1 st Låsbar peang (gädda)
          1 st Sameo Badge and Reel
          1 st Linklippare sameo
          1 st Fylld Flugask - Krokodilen
          1 st Popper vit
          1 st Popper röd
          1 st Popper svart
          1 st Pafex wire 5 m
          1 st Sameo Putsduk
          1 st Sameo Keps
          1 st Sameo Rullfodral i Neopren
          1 st Sameo Backing 30 lb (100 yards)
          1 st Sameo pike-wallet

Ordinarie pris: 5161:- / Nu 4299:-
          Senast ändrad av Harmageddon; 2011-02-22, 22:54.

Kommentera

Hej!

Jo Sameo's Just Add water, är fina grejor.

Personligen, skulle jag plocka ihop ett hyfsat set baserat på följande:

Broman o Dell Esox Lucius Fly. 9 fot # 9/10 Gädd spö. Kostar ca 1300:- numer på Fishit.se

Och antingen en Loop CLW 8/12 rulle på Wittlock rean. Eller en Vision Koma alternativt en Guidline, Reelmaster LA av större modell.

Och en Vision Big Mama flyt eller Intermediate lina. Också från Wittlock rean.

Totalt: 2.258:- Med Loop rullen då.

Kommentera

Ett helt klart vettigt pris.

Då måste jag väl köpa till backing och tafs och ev. mer.
              Kan du tipsa om det jag behöver på wittlock.se?

Mvh,
              Daniel

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
              Hej!

Jo Sameo's Just Add water, är fina grejor.

Personligen, skulle jag plocka ihop ett hyfsat set baserat på följande:

Broman o Dell Esox Lucius Fly. 9 fot # 9/10 Gädd spö. Kostar ca 1300:- numer på Fishit.se

Och antingen en Loop CLW 8/12 rulle på Wittlock rean. Eller en Vision Koma alternativt en Guidline, Reelmaster LA av större modell.

Och en Vision Big Mama flyt eller Intermediate lina. Också från Wittlock rean.

Totalt: 2.258:- Med Loop rullen då.

Kommentera

Till Big Daddy setet är det väl endast reserv Gädd tafs = spole med vire spets + ett par spolar nylon i grovlek 0.50 och 0.40 och flugor du behöver egentligen. Knutarna du behöver kunna för att bygga nya tafsar hittar du här: http://www.fiskesnack.com/forum/show...skarens-knutar.

Nylon tafs material: http://www.wittlock.se/utrustning/ht...smaterial.html Stroft, är väldigt bra sådant nylon material.

Flugor och gädd vire hittar du här:

Tips. Billig gädd flug ask. Fixa ett VHS video band fodral. Har du inget? Så kan du säkert hitta ett sådant på lopp marknaderna.

Limma sedan in litet foam. Och du har en bra, dubbel sidig gädd flug ask. Tänk bara på att ha den på glänt efter fisket så att flugorna får torka.

Gädd tafs : 1.5m 0.50 + 80 cm 0.40 och 30 cm vire.

Jag nämnde mest Broman o Dell spöt etc. för att visa att man kan komma undan relativt billigt för Harmageddon.

Visste ju att du ville ha ett färdigt kit
                Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-23, 10:13.

Kommentera

Är set:et från fishline likvärdigt, det är vision's egna rulle i det.
                  (fördelen är frakt inkluderat för samma pris)

Någon fördel att handla på wittlock.se?

Tack än en gång för hjälpen!

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  Till Big Daddy setet är det väl endast reserv Gädd tafs = spole med vire spets + ett par spolar nylon i grovlek 0.50 och 0.40 och flugor du behöver egentligen. Knutarna du behöver kunna för att bygga nya tafsar hittar du här: http://www.fiskesnack.com/forum/show...skarens-knutar.

Nylon tafs material: http://www.wittlock.se/utrustning/ht...smaterial.html Stroft, är väldigt bra sådant nylon material.

Flugor och gädd vire hittar du här:

Tips. Billig gädd flug ask. Fixa ett VHS video band fodral. Har du inget? Så kan du säkert hitta ett sådant på lopp marknaderna.

Limma sedan in litet foam. Och du har en bra, dubbel sidig gädd flug ask. Tänk bara på att ha den på glänt efter fisket så att flugorna får torka.

Gädd tafs : 1.5m 0.50 + 80 cm 0.40 och 30 cm vire.

Jag nämnde mest Broman o Dell spöt etc. för att visa att man kan komma undan relativt billigt för Harmageddon.

Visste ju att du ville ha ett färdigt kit

Kommentera

Wittlock, har ju gott rykte. Hur det är med Fishline vet jag inte? Men snoka runt litet till bland nät handlarna. Du kanske har tur och hittar Big Daddy kitet någon 100 lapp billigare?

Varsågod Bara kul att kunna hjälpa till.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    169 visningar