Fluglina till guideline act4 #6? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluglina till guideline act4 #6?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fluglina till guideline act4 #6?

Hej,

Köpte ett guideline act4 #6 paket i somras. Blev inte helt nöjd med den medföljande linan, en guideline force. Kanske beroende på att jag fiskat mest med DT lina innan. Men dock, jag har beslutat mig för att prova en ny WF. Vad skulle ni rekommendera?

Det kanske rent av är en long belly jag ska testa? Gärna nåt tips på en bra sådan också.

Är det #6 lina jag ska ha eller hur funkar det? Är det inte så att olika tillverkare klassar sina linor lite olika?

mvh Streamer12
    Senast ändrad av Streamer12; 2011-02-22, 20:30.

Hej Streamer!

Till att börja med vad var fel på linan tyckte Du?

Linor är en djungel, men några jag har provat o som jag tyckte om är, Rio Gold (14,3m klump) Guideline Highwater (ca:14.3m klump) Sameo Phyton (16m klump) men denna linan är rätt klassad så för att den ska passa ditt spö så bör du gå upp till en #7 för ditt spö är överklassat, SA Expert Distance (17m klump) det är dom linorna med lite längre klump som JAG har provat o tyckt om, det bästa är om du kan ta med spöt till en väl sorterad butik o testa så många linor som möjligt som passar just Dig.

Lycka till.
    www.kronos.pixbox.se

Kommentera

Tackar för tipset

Det är nog presentationen av flugan jag är lite missnöjd med, känns som linan landar lite klumpigt. Möjligtvis pga av jag fiskat med DT som sagt. Har läst lite om long belly här på forumet, det ska ju vara en hybrid mellan DT och WF. Det kanske kan vara nåt att testa en sådan. Är det bara Sameo Phyton där jag borde gå upp en klass i så fall? Dom andra du nämnde följer klassningen på mitt spö trots att det är överklassat?

Kommentera

Hej!

Kollade en spö data bas där de belastat spöt för att få fram den riktiga spö klassningen mot den uppgivna AFTM klassningen. Jämförelse talet här kallas för "ERN" i denna data bas.

Nu fanns tyvärr inte ACT serien med. Men om man kollar på de andra Guideline spö serierna. Så ligger de litet högre i allmänhet än uppgiven AFTM. Man kan nog utgå från att det kan gälla ACT också skulle jag tro? I de flesta fall är Guideline spöna ca 1 / 4 dels klass högre / styvare = ERN 5.30 - 5.35 för ett klass 5 spö t.ex. Så det är inget alarmerande.

Sameo python #7, Eller en Rio Gold, (klump ca 14 m) borde passa. Rio Gold, är ju den tyngre linan av dessa. Så här kan du ta en #6

Har självt en Rio Gold #6 till ett klass 5, RST spö ( En del ryggrad i detta spö). Och trivs bra med det combot. Tänk bara att en LB lina har samma egenhet som en DT. Du behöver ha en hel del av klumpen ute innan du börjar kasta. Och att en LB nog landar bättre än en WF. Men inte fullt lika bra som en DT.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-22, 22:14.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Streamer12 Visa inlägg
          Tackar för tipset

Det är nog presentationen av flugan jag är lite missnöjd med, känns som linan landar lite klumpigt. Möjligtvis pga av jag fiskat med DT som sagt. Har läst lite om long belly här på forumet, det ska ju vara en hybrid mellan DT och WF. Det kanske kan vara nåt att testa en sådan. Är det bara Sameo Phyton där jag borde gå upp en klass i så fall? Dom andra du nämnde följer klassningen på mitt spö trots att det är överklassat?

Det beror nog på som du säger en Dt lina är ju underbar att presentera flugor med. Force linan har en klump på ca: 11.3m ganska kort asså o blir då mer aggresiv.

Och som Jock skriver så är det Sameo linan du bör gå upp en klass med, men annars tror jag att du skulle gilla Rio linan oxå och den kan du ta i # 6 för som Jock säger så e den tyngre av dessa linor.

Sen varierar vikten beroende på hur lång lina du har i luften men de e överkurs.

Lycka till.
          www.kronos.pixbox.se

Kommentera

En klass 6 är ju ganska tunga saker, man ska nog inte förvänta sig att kunna smyga ut en sån lina.
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Sameo #7 verkar hopplös att få tag på. Verkar finnas upp till #6. Men Rio Gold #6 ser intressant ut! Läst mycket gott om den när jag googlat runt lite. Blir nog att prova en sån till sommarens fiske. Tack för alla tips och synpunkter!

Kommentera

Kommer till samma slutsats som du om Python linan. Verkar nästan som om den linan bara tillverkas upp till max klass 6 Litet konstigt i så fall ? Men så är det väl då tyvärr.

Men du kommer säkert att bli nöjd med Gold linan också.

Den har snabbt blivit min flyt line favorit efter att ha fiskat med den en hel del förra säsongen.

Skit fiske på dig när väl din säsong kommer igång!
                Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-27, 13:45.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Streamer12 Visa inlägg
                  Hej,

Köpte ett guideline act4 #6 paket i somras. Blev inte helt nöjd med den medföljande linan, en guideline force. Kanske beroende på att jag fiskat mest med DT lina innan. Men dock, jag har beslutat mig för att prova en ny WF. Vad skulle ni rekommendera?
                  Det kanske rent av är en long belly jag ska testa? Gärna nåt tips på en bra sådan också.

Är det #6 lina jag ska ha eller hur funkar det? Är det inte så att olika tillverkare klassar sina linor lite olika?

mvh Streamer12
                  Har du problem med presentationen av fluga så är det en long belley lina du skall testa, som du själv skriv så är det en lina mellan WF och DT, lägger flugan lika snyggt som DT-linan på korta kast (som klumpens längd) och när du skall kasta långt fungerar den lite som en WF-lina. Som sagt du får en lina som är halvbra på allt.
                  Dt är en djungel med linor idag och de kan fungera bra när man testar vid affären, men när du sen står vid vattnet fungrera den inte alls. Detta har hänt mej flera gånger, så nu köper jag bara 2-sorteringslinor för en 100-lapp stycket och kastar dem efterhand som de inte fungerar brukar bli ett par 100-lappar om året bara.
                  Tumlaren
                  trolling är livet

Kommentera

Vad för mindre dyra longbelly finns det i # 6?
                    Rio Gold och GL Highwater ligger ju väldigt långt till höger på prisskalan.....
                    [FONT="Impact"]Mvh:
                    /Johan[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    605 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    116 visningar
                    0 gillar