Winston Boron IIx #5- vilka linor använder ni? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Winston Boron IIx #5- vilka linor använder ni?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Winston Boron IIx #5- vilka linor använder ni?

Jag behöver köpa ny lina till mitt Winston Boron IIx #5 och tänkte höra vad andra med det spöt använder? Vilka linor är ni nöjda med och är det några ni testat som ni inte är nöjda med? Själv körde jag med en intermediate Wulff #5 i somras som jag tycker fungerade mycket bra.

Äger inte eller har heller inte kastat med det spöt. Men har läst om ett par killar med Winston Boron IIx spön som var väldigt nöjda med en Rio Gold lina. D.vs. om det är en flyt lina du är ute efter?

Tänk bara på om du skaffar en sådan lina? Att du behöver ha större delen av den 14 m långa klumpen utanför spö toppen innan det börjar hända grejor. Litet samma sak som med en DT lina.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-01-16, 19:53.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag har en Lee Wulff Triangle taper (float) till #5:a. Spöet funkar finfint med den linan. Har iofs inte så mycket att jämföra med men jämfört med de andra linor (GL presentation och någon Vison lina )jag testat till spöet så gillar jag den bäst. Tänker jag efter så är det nog en sådan som sitter på min #3:a också och den gör inte bort sig där heller (även om det används alltför sällan nuförtiden)
      ... everything else is baitfish.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Äger inte eller har heller inte kastat med det spöt. Men har läst om ett par killar med Winston Boron IIx spön som var väldigt nöjda med en Rio Gold lina. D.vs. om det är en flyt lina du är ute efter?

Tänk bara på om du skaffar en sådan lina? Att du behöver ha större delen av den 14 m långa klumpen utanför spö toppen innan det börjar hända grejor. Litet samma sak som med en DT lina.
        Vad menar du med stycket jag fetmarkerat, hänger inte riktigt med på det?
        [FONT="Impact"]Mvh:
        /Johan[/FONT]

Kommentera

Jo att till skillnad från en WF med normal klump längd = 9 - 11m så behöver du med en DT lina eller RIO Gold som är en longbelly att ha betydligt mer av klumpen ute ur topp öglan än normalt innan den börjar skjuta bra. Å andra sidan, så roll och switch kastar en longbelly (och DT) bättre än en WF. Likaså mjuk landar en longbelly bättre än en WF.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-01-17, 14:58.

Kommentera

Tack för era svar! Ja, jag tänker mig flyt med någon typ av sjunktafs på inför vårens fiske.
            Har hört många som är nöjda med Rio Gold så det kanske blir till att testa (även om jag är nöjd med Wulff'en som lina).

Kommentera

Jag gillar min Rio Gold väldigt mycket! Har fiskat hela förra säsongen med den och den passar mitt RST Mythos Blue 5/6 som handen i handsken.

Har faktiskt svårt att tro att jag kan hitta en bättre flyt lina till det spöt iaf. Så jag är säker på att du kommer att gilla den du med.

Flyt och sjunk tafs? Då skulle jag hellre om jag var du skaffa en 2:a sorterings, normal sjunk lina från Dan Tackel istället. Det är faktiskt bra linor trots det låga priset.

Med en flyt lina och sjunk tafs kommer du ju bara ner tafsens längd = ca 9 fot = 2.6m.

Och så pass lätt som en sådan tafs är, så drar du snart upp flugan ett par meter efter några snabba intagningar av linan.

Kör med nylon tafs! Då slipper du köpa dyra sjunk och flyt tafsar som måste skiftas om du byter från nymf / streamer till torr fluga eller vice versa.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2011-01-17, 15:11.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
              2 svar
              504 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
              4 svar
              169 visningar