Önskar lite hjälp med lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Önskar lite hjälp med lina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Önskar lite hjälp med lina

Har bestämt mig för att jag ska ge flugfisket ett försök. Har gått i "flugtankar" rätt länge och känner att varför inte?

Har kikat lite på lämplig utrustning och det är ju en mindre djungel som med så mycket annat. Har dock fastnat för ett Vision Nite i klass6 och med en Koma rulle av samma märke. Det känns som ett vettigt startpaket som ändå håller ett tag. Många säljer dessutom rullen med såväl backing som en extra spole så det verkar ju bra det också.

Det som fattas är ju då en lina (eller två) och det verkar ju vara en ännu värre djungel för den oinvigde. Så till själva frågan. Har någon lite förslag på lämpliga linor som passar utrustningen i fråga? En flyt samt ett alternativ till den om det ändå följer med en extra spole.

Kanske ska tillägga att det huvudsakligen lär bli fiske efter regnbåge och öring i p/t vatten.

Mvh JW

Hej!

Vision Nite och Koma rullen är ett nice combo som du kan ha i många år utan att det känns trött. Men jag tror du får ut mer av ditt P&T fiske med ett klass 5 spö och en WF 6 lina. Annars blir det en klass 7 WF lina till klass 6 spöt och den plaskar litet mer när den landar p.ga. högre tyngd. Dessutom, så passar klass 6/7 nästan ännu bättre till Havsöring på kusten. Jag vet att det finns en rekommendation att köra klass 6 för nybörjare. Men klass 5 klarar av samma vind etc. Och gör ju drillningen roligare.

Dessutom, så kommer du ganska snart troligen att vilja ha ett klass 5 spö när du blivit litet mer varm i kläderna. Och då kan du lika väl köpa ett nu eftersom Vision Nite, är mer än ett nybörjar + spö kvalitets mässigt. Om du nu ändå ska lägga ut så pass mycket pengar på en utrustning från början?

Tycker du ska köpa en Dan tackel 2:a sorterings flyt lina (WF 6 om du väljer klass 5 spö? Och om du nu inte hade tänkt köpa Nite + Koma rullen som ett färdigt flug kit vill säga? I så fall får du ju med flyt lina och backing hur som helst). Och en dito normal sjunk lina. Kallas bara för "sjunk" hos Dan Tackel. För en sjunk lina behöver du definitivt i början av säsongen och likaväl under den tid då vattnet är riktigt varmt och överstiger bågens och Öringens max trivsel temperatur = + 15C. Då går firrarna ner i det kyligare vattnet på djupet. Och då blir det svårt att komma till med en flyt lina. Och så i slutet av säsongen. Då kommer du också att ha glädje av en sjunk lina.

Sedan, får du ju självt avgöra om du vill köpa en reserv spole till din Koma rulle för sjunk linan? Eller köpa en billig extra rulle typ Okuma Airframe 4/6 till en av linorna. Airframe rullen är pris värd och snor billig hos Dan Tackel. Duger gott som 2:a rulle till sjunk linan.

Dan Tackel linan är bra mycket bättre än vad pris lappen förtäljer. Är väl i klass med villken 400:- flug lina som helst. Och med tanke på att kast tekniken är litet si så där i början. Så gör det inte heller så ont att misshandla en 125:- lina litet mot att göra det med en 600:- - 800:- lina eller hur?

Backing lina ska du ju också ha. 20 pund = 9.45 kg brott styrka och ca 50 yards = 45m lång.

Dan Tackel, har Scierra backing som är helt o.k. och ganska billig.

Glöm heller inte att köpa nylon tafsar med spetsar: 0.20, 0.18 och 0.15. + 25m spolar i samma dimensioner så att du kan reparera tafs spetsarna vid behov.

Köp i alla fall 3 st av varje grovlek.

En bra, fylld flug ask är asken "Regnbågen". Den hittar du här:

Den ger dig ett bra start, flug sortiment.

Här har du knutarna du behöver kunna: http://www.fiskesnack.com/forum/show...skarens-knutar

Tänkte bara tillägga att som nybörjare....Om du nu inte vill satsa fullt ut på Vision Nite och Koma rullen? Så duger också Vision, Black Zulu alldeles utmärkt som start kit: Blir ju en hel del billigare också. Något att tänka på kanske med tanke på att du också behöver litet annat smått och gott i utrustnings väg så som en vettig flugfiske väst, flugor, en böjd medium peang (krok lossare), en priest (fisk dödare), en liten och stryk tålig termometer och en kort skaftad flug fiske håv t.ex.

Zulu kitet här:

Och då spar du ju kostnaden för flyt lina och backing dessutom.

Zulu spöt, har samma halv snabba, medium aktion som Nite spöt.

Tips. Ta reda på hos din lokala fiske klubb om de har kast kurser? Annars, fråga på Edge flugfiske forum efter lokal kast instruktör. Bespar dig en hel del möda. Och du kommer att lära dig både rätt teknik från början och så går din utveckling dessutom fortare.

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-01-12, 00:33.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hej JW !

Ett tips är att du får åka upp till Kristinehamn den 29/1 o var med på träffen som jag har här då

kan garantera att du har fått testa både spön o linor så du vet vad som passar just Dig

sen finns det otroligt duktiga killar här som man kan fråga om allt.

Edit går att läsa om denna träff här http://www.edgeflyfishing.com/ipb/to...-kristinehamn/
      Senast ändrad av Groggo; 2011-01-12, 15:05.
      www.kronos.pixbox.se

Kommentera

Tackar för ett minst sagt rejält svar Jock Scott!! Anledningen till Nitespöt i klass6 var mest för att jag hittade ett billigt. Så det är ju egentligen inte hugget i sten på något sätt. En femma låter ju isf intressantare. Min tanke är nog att skaffa något hyfsat bra direkt så man kan växa med utrustningen ett tag istället för att byta upp sig efter en sommar så att säga. Vet inte om det är rätt taktik iofs?

Sen är det ju onekligen en kostnadsfråga också, jag inser ju att man kan få mer utrustning för pengarna ju mer man lägger på det. Fan, jag får kika runt lite helt enkelt och se vad som finnes i djungeln

Groggo: Hade ju varit något men det är inte riktigt i grannskapet dessvärre

Kommentera

Får du ett #6 Nite billigt så finns det ju ingen anledning att inte ta det. Klass 6 är ju ingen haj spö klass i jämförelse med klass 5 trots allt. Du hinner ändå säkert skaffa dig en hel liten skog med spön i garderoben med tiden. Ytterst få flugfiskare som jag har träffat under årens lopp som varit igång ett tag har haft mindre än 3 st spön ståendes i skrubben.

Tror nog inte att du kommer att vilja göra dig av med Nite spöt senare. Ett spö du kan slita på i flera år som sagt.

Vision Koma är en bra rulle. Jag har den modellen självt och gillar den högt och rent. Men vill du spara ett par 100 lappar? Då är ju inte Loop Evotec CLW 5/8 dum alls. Väger litet mindre än vad Koman gör också.

Var bara uppmärksam på att denna rulle finns både som höger och vänster vevad om och när du väljer den? Samma sak gäller val av extra spole.

Håller fast vid att du lugnt kan köpa Dan Tackel 2:a sorterings linan.

Här har du en väldigt pris värd väst btw. Ca 200:- billigare än på andra nät butiker.

Tänk på att iaf köpa en storlek större väst än du normalt drar så den inte sitter som en korsett på dig när du har jacka och tröja under.

Varsågod.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-01-13, 11:56.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
          2 svar
          504 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
          4 svar
          169 visningar