Utrustnings hjälp, Samt några frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustnings hjälp, Samt några frågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustnings hjälp, Samt några frågor

Godmorgon allesammans. Jag har tänkt inhandla lite flug-utrutsning till säsongen!

Märket jag valt är Loop. Jag funderar lite över följande då jag inte har några direkta erfarenheter ifrån flugfiske (flugfiskade en del för 5-6år sedan).

Hade tänkt mig ett Evotec spö Klass #6 och en rulle Loop FW 5-7 med en flytlina (evotec 85) (tänkt för regnbåge,öring)

Några synpunkter på detta kit, eller några erfarenheter av dom?

Mitt andra köp blir även det Loop

Hade tänkt mig ett Loop Opti Coast #7 med en Loop rulle LW 6-8 och med linan (evotec 100) (tänkt för havsöring,gädda)

Några synpunkter på detta val? Duger detta spö även för Gäddfiske?

Som ni ser är jag relativt ny på flugfiske och kan inte såvärst mycket. sen har jag lite frågor angående Flugor.
    Vilka flugvikter kan jag använda på spöna? jag har svårt att tolka en del saker. T.ex flugor.se har under deras flugor tex storlek 12,8,14,18. vilka storlekar är till vad? eller kan man använda alla till alla spön?

Det kanske kan komma lite fler frågor senare. Tackar för all hjälp jag kan få!

Mvh Richard L

klass 7 är lite klent att kasta gäddflugor med. det går, men är lite kämpigt.

av dessa krokstorlekar du skrivit är 8 största kroken och 18 minsta kroken.
    går att kasta med alla spön, men det går bättre att kasta större/tyngre flugor med styvare spön.

Kommentera

Ursprungligen postat av oki_88 Visa inlägg
      klass 7 är lite klent att kasta gäddflugor med. det går, men är lite kämpigt.

av dessa krokstorlekar du skrivit är 8 största kroken och 18 minsta kroken.
      går att kasta med alla spön, men det går bättre att kasta större/tyngre flugor med styvare spön.
      Tack för infon om flugstorlekarna. Vad skulle du rekommendera för spö klass till gädda? Klass 7 spöt som jag nämnde skulle väl klara av havsöringen i varjefall? Det påstår iallafall Loop under sin beskrivning av spöt. Även gädda. dock känner jag lite så också att klass 7 kanske är lite litet.

Kommentera

En klass 8 eller 9 är det vanligast till gäddfiske. Det orkar bära tunga flugor.

Kommentera

har själv ett klass 7 spö, men det årkar inte riktit ut med en tung gäddfluga.

Kommentera

Klass 8 eller 9 skulle jag rekommendera till gäddfiske för att kunna hiva iväg dom stora flugorna, gäddflugor gör man av syntetmatral vilket gör att dom inte suger vatten, det är mängden vatten i flugan och luftmotståndet som ger tyngden i flugan.

Om vi jämför tex en Streaking caddie storlek 8 och en klinkhammer i samma storlek, dock är den klinken väldigt stor, så klinken kan du kasta med ett klass 3 spö och caddien kräver näsan en sexa, detta beronde på det ökade luftmotståndet.

En sjua till HÖ är inga problem, ska du rikta på HÖ-fiske tycker jag du ska satsa på ett ganska snabbt spö, ett med toppaktion, det klarar av att generera höga linhastigheter och låga linbågar vilket i sin tur ger långa kast.
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
              Klass 8 eller 9 skulle jag rekommendera till gäddfiske för att kunna hiva iväg dom stora flugorna, gäddflugor gör man av syntetmatral vilket gör att dom inte suger vatten, det är mängden vatten i flugan och luftmotståndet som ger tyngden i flugan.

Om vi jämför tex en Streaking caddie storlek 8 och en klinkhammer i samma storlek, dock är den klinken väldigt stor, så klinken kan du kasta med ett klass 3 spö och caddien kräver näsan en sexa, detta beronde på det ökade luftmotståndet.

En sjua till HÖ är inga problem, ska du rikta på HÖ-fiske tycker jag du ska satsa på ett ganska snabbt spö, ett med toppaktion, det klarar av att generera höga linhastigheter och låga linbågar vilket i sin tur ger långa kast.
              Tack för ett bra svar. jag hade som utgångtpungt att hitta 2spön i ett så att säga. tex HÖ och gäddfiske i ett spö. men det känns svårt att få till det. Det blir en del pengar, om man ska ha ett HÖ spö, #7 gäddspö #8 regn,öring spö #6. har du några synpunkter på den rullen jag hade tagigt med till Klass #7 spöt?

Skulle den klara av Hö fisken, samt även kanske gäddfisket?

Mvh

Kommentera

Jag vet inget om kvaliteten på looprullarna, är själv insnöad på Danielsson.
                Danielsson byggde looprullarna förr, nu är det korearullar, tror jag, asien är det iaf.
                Som jag ser det skulle du klara dig med två spön, till kusten och båge/öring skulle jag rekommendera Guideline lpxe RS klass 6, har ett sådant och det finns en inbyggd kanon i det spöt, brukar finnas på rea nu oxå har jag sett, det är dock inget för extremt finlir men det skjuter jäkligt bra och är lätt att ladda.
                För gädda en klass nio. Där har jag ett Sage TCX klass nio och det kan man kasta gäddflugor riktigt långt med, det kostar dock lite mer men jag tyckte det var värt det.

Kommentera

Guideline Act4 är oxå ett väldigt trevligt spö, passar bäst till gädda men funkar säkert bra på kusten med.

Kommentera

Tack för svar. Köpt änsålänge är iaf Evotec #6 samt 5-7 rullen och evotec 85 linan för mitt regnbågs/öring fiske. sen ska jag funderar lite på mitt Opticoast val. bra för kust, lite klent för gädda men går (en del flugor). ett Evotec klass #8 kanske skulle balansera upp havsöring/gädd fisket?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    169 visningar