sjunklina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

sjunklina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• sjunklina

Hej,ska köpa sjunklina, men har ingen aning om hur djup dem går från modell till modell(sjunk,fast sink,super fast sink).
    Har för mig att det finns en tabell för hur snabbt linan sjunker(m/s).Har alla linor ungefär samma sjunkhastighet eller skiljer det ganska mycket från olika tillverkare.
    Jag har tänkt fiska i älvarna kalix älv och ängesån, ca 2-3m djupt?+ olika p&t tjärnar.

Hej!

Det skiljer sig en del beroende inte bara på typ av sjunk lina utan även litet beroende på tillverkare.

Intermediate, sjunker mycket sakta. Nästan svävar ner. Är det inte djupare än max 5 m? Och du fiskar i sjöar eller i smindre vatten drag med låg vatten föring? Då funkar denna lina bra. Liksom för kust fisket efter HÖ.

Normal sjunk linan, är väl den bästa all around sjunk linan.

Fast och Ultra fast sjunk linorna, är bäst lämpade för större och djupare strömmande vatten med hög vatten föring.

Deep water express = bly kärne lina, är bäst lämpad för strömmande vatten med mycket hög vatten föring. Otrevlig att kasta med dock p.ga av vikten.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-12-16, 19:26.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

En ide' kan vara att köpa en Teeny, flytande running line av den tunnare versionen och sedan Intermediate + normal sjunk + fast sink klumpar (SH) hos Dan Tackel. Då kan du ju anpassa linan till den rådande vatten föringen. Klumparna, är 12, 5 m långa.

Kommentera

jag har ju ett enhands och undrar om det går med sjutlina + klumpar,har bara hört att det går på 2hands

Kommentera

Det ska inte vara något problem med enhands heller. Det är väl bara det att det är fler 2 hands användare som använder sig av den här typen av lina än de som kör med enhands spö.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-12-17, 21:02.

Kommentera

Sjunklinor brukar benämnas med en siffra som ofta motsvara sjunkhastighet i tum (2,54 cm)/s. Har sett linor mellan sjunk 1-8. En sjunk 3 eller 4 brukar vara bra allround. Dock har de olika märken lite olika benämningar. Följande länk kan kanske vara till hjälp http://globalflyfisher.com/fishbette...ads/rates.html

Kommentera

Ursprungligen postat av NorthernFisher Visa inlägg
              jag har ju ett enhands och undrar om det går med sjutlina + klumpar,har bara hört att det går på 2hands
              Skjutlina och klump funkar utmärkt till enhands. Men du måste här dra in skarven genom ringarna på varje kast om du fiskar stilla vatten. Alltså rassel och fastna om du inte gjort skarven riktigt snygg. Men flytande skjutlina är grymt till sjunkline fisket. Men det finns att köpa dessa system, sjunkande klump och flytande skjut, redan färdigsydda till exempel loop multi med flera. Fördelen med riktigt klump system är att du kan ta med dig ett gäng klumpar och byta dessa snabbt via öglesystem när du behöver ändra djupet.

Kommentera

Du ska ha hela klumpen utanför spötoppen om du kör skjutklump, inte enbart för att slippa allt rassel i ringarna.
                Utan därför att klumpen börjar vända ut för tidigt om du har den för nära toppen. Ca 3-5 dm är lagom att ha utanför toppen, du ska kunna göra ett dubbeldrag utan att klumpen åker in i toppen.
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Vid fiske efter havsöring på kusten etc. vill man gärna fiska hem hela kastet. Med andra ord drar man hem skarven genom ringarna. Däremot vid kast ska man mata ut hela klumpen igen innan man kan skickar iväg sista kastet. Vid fiske vid älv behöver man däremot oftast aldrig ta hem klumpen och kan därmed ha skarven hela tiden utanför.

Kommentera

alltså när jag börjar kasta har jag ju ut hel klumpen +50cm minst,men kan jag ta in klumpen genom spöringarna eftersom jag skulle vilja fiska hem flugan helt?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    169 visningar