UF Företag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UF Företag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• UF Företag

Tjena!
    Jag heter Markus Mossberg. Är 18 år och kommer från en liten stad som heter Lerum strax utanför Göteborg. Har precis börjat trean på Lerums gymnasium, jag går ekonomi linjen. Nu är det såhär att vi ska börja göra våra egna så kallade UF företag. Det menas att vi ska få fram en produkt att sälja, observera att man inte alls behöver gå med vinst. Eftersom jag har en väldigt stort fiskeintresse och speciellt flugfiske, så tänkte jag att varför inte börja tillverka flugor när jag väl har chansen att göra det i skolan? Det är liksom två flugor i samma smäll, haha.

Jag har väldigt lite erfarenhet inom själva flugbindandet så skulle jag hemsk gärna vilja få lite tips på hur jag ska gå till väga. Som t.ex. ett bra startkit med många material och helt okej utrustning och vilka flugor som är enklast att tillverka. Jag vill så snabbt som möjligt att komma igång.

Jag har tittat runt lite på forumet och hittat bra information. Men jag ville ändå skriva en egen tråd där jag har chansen att fråga lite hur jag ska börjar och senare kanske få lite extra hjälp om jag behöver de!

Tack i förhand!
    Markus

Tjena.

Visserligen är att seriöst försöka sälja flugor en ganska kass ide' ekonomiskt sett. På Tradera kan du hitta folk emellanåt som säljer 150 - 200 flugor för ca 250 kr. Då inser man ju snabbt att det inte är någon bra affär att sälja flugor som inkomst källa.

För att kunna leva på det hjälpligt, får man först skaffa sig ett riktigt bra rykte som flug bindare runt om i flug fiske världen på nätet.

Men eftersom du ska binda i studie syfte och säkert för egen räkning också, så är det ju en kul grej att pyssla med.

Och binder man för sitt eget fiske så blir det billigare i långa loppet än att köpa. Binda en torr fluga t.ex. kostar runt 4 kr jämfört med 7 - 12 kr + frakt om du köper på nätet.

Initial kostanden för bind kit som är vettiga är ju ganska hög tyvärr. Runt 1600:- får du räkna med om du ska ha en bra bas att stå på?

Ska du dessutom ha bra torr fluge tupp nackar i bas färgerna: Grizzly, Brun och Svart? Då får du räkna med ca 800:- till med halva Whiting Bronce nackar från westforkfly.se.

Men i början, kan du ju hålla dig till de "våta flugorna" typ nymfer, streamers och litet klassiska våt flugor. Och kanske binda litet torrflugor som tränings objekt tills du skaffar bra sådana torrfluge tupp nackar.

Om du vill ha ett bra, färdigt bind kit till Regnbåge, Harr, Röding och Öring (minus bra nackar till torr flugor då)?

Då föreslår jag Capricorns "De luxe" set för ca 1300: Komplettera det med mer krok i de medföljande storlekarna + gul, röd, svart, vit och orange chenille = Ludet kropps material + "Marabou" = mjukt ving / stjärt material. Till streamers och Booby nymfen t.ex.

Marabou, i samma färger som chenillen.

Då har du ett kit som du inte behöver lägga ut mer pengar ganska snart på som med de billigare kiten.

De luxe kitet:

Här hittar du även krok , Chenille och Marbou t.ex.

Ska du senare bygga på bind kitet? Vänd dig då till wittlock.se. De har väldigt mycket i flug bindnings material att välja på.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-15, 21:11.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag har inte alls tänkt att seriöst försöka tjäna pengar på detta. Jag vill hellre bli en grym flugbindare än att tjäna pengar :-). Jag har spanat in de kitet som du linkade. Det verkar grymt för en nybörjare som mig! Får nog bli en stor handel på capricorn.se inom kort! Jag har läst igenom den tråden Monkey D Ruffy har skrivit där du har gett massor med bra information. Så jag vet nog ungefär vad jag ska börja med!

Om jag får några problem eller behöver lite hjälp så hör jag av mig i den här tråden! Tack så mycket för din hjälp!

Kommentera

Jo, jag förstod att du inte tänkte starta bind företag att försöka tjäna seriöst på.

Jag bara poängterade riskerna med att sälja flugor på det hela taget som oetablerad amatör bindare.
        Även de proffs bindare som finns i landet får nästan binda 24/7 för att få det att gå ihop skulle jag tro?

Visst, hojta bara om du har frågor?

Varsågod.

EDIT.

Hoppas att få se litet av dina flugor när du kommit igång?
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-15, 21:18.

Kommentera

Ah exakt! Inte de lättaste kan jag tänkta mig! Kommer förmodligen bli någon fisketrip också när jag har kommit igång lite och testa de nya flugorna! Har några olika ställen som jag hade tänkt att åka till . Jag kanske också kommer skriva en blogg. Eftersom det är ett företag så måste jag ha en loggbok där jag skriver vad jag håller på med. Då kan jag ju ändå skapa en blogg, så ni kan följa mina förbättringar och där kommer jag så klart visa bilder på flugorna!

Kommentera

Det är kul att både skriva och läsa sådana bloggar. Så det tycker jag att du ska satsa på att göra.

Om du också tar för vana att föra (flug) fiske dag bok? Så har du längre fram en fin guide att slå i över de vatten där du normalt flug fiskar sedan.

Skriv in följande parametrar då:

Datum, tid på dygnet, väder, vatten temp. Skaffa en bra liten fiske termometer. ( Fishpond, är en hyfsat billig och bra sådan t.ex. ), Fluga = mönster och storlek, intagnings teknik av flugan och fångst förståss.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-16, 11:02.

Kommentera

Det hade varit svinkul att börja med en fiskeblogg. Det kan säkert vara mycket intressant att läsa också för den delen! Så man kanske kan få lite tips på flugor och vatten.

Jag hade tänkt att köpa Flugbindarsats Deluxe. Jag skulle vilje köpa till lite chenille och marabou så jag kan börja med att binda P&T flugor. Har du några tips på någon bra sida där jag kan köpa de?

Kommentera

Ja, om du inte hittar det du vill ha hos Capricorn.se som säljer De Luxe kitet? Kolla här:

Wittlock, har ju Daichii, vanlig flug krok i 100 pack för 56:- vilket är billigt. Och dessutom Daichii streamer krok i 100 pack för 65:- t.ex. Sedan har du ju Mustad i 25 pack som är billig men bra. Men 100 pack är nog det bästa att sikta på. I synnerhet som man oftast binder mycket i början, bara för att det är så kul!

Vanlig ´flug krok du behöver = 10, 12, 14 och 16.
                Streamer krok: 8. 10 iaf.

En annan nyttig krok är de böjda Sedge / Shrimp krokarna. De används inte bara till Nattslände imitationer typ Streaking Caddis och Nattslände puppor. Utan även till kläckare (torrfluga) typ Klinkhammer flugan och likaså i storlek 16 till fjäder mygg puppor. och i 14, 16 till imitationer av sötvattens räkor.

12, 14 och 16 bör du skaffa iaf. Mustad 80250 är en bra krok som inte kostar så mycket för ett 25 pack.

Kommentera

låter mycket bra! ska verkligen försöka lägga in en stöt så jag kan beställa de jag ska ha! Jag blir borta i helgen så jag kommer inte kunna ha tillgång till forumet. Ska ner till skåne med släkten, lämpligt att mor min har lånat en massa flugbindningsböcker och några böcker av westrin! kommer bli en mysig helg haha :-). Vi höres på söndag kväll!

Kommentera

Aldrig fel att resa hit ner eller att läsa en Westrin eller 2!

Trevlig weekend och resa.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Lasse82, 2023-11-13, 05:08
                    3 svar
                    228 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    495 visningar
                    0 gillar