Kirurgknuten håller ej? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kirurgknuten håller ej?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kirurgknuten håller ej?

Är det bara jag som erfarar att kirurgknuten inte får jobbet gjort när man ska knyta på tafsspets på tafsen? Den går av för minsta lilla press och då använder jag en 0.20 spets.

Dra långsamt och fukta knuten väl så borde det gå bra. Egentligen passar knuten bäst till tafsmaterial i olika diametrar (t.ex 0.15mm spets till 0.20mm tafsmaterial), men den är helt OK till jämnlika diametrar med.

Kommentera

Jag har använt kirurgknuten till att skarva tafs i många år nu. Precis som Robin skriver, om du fuktar knuten väl, ser till att den är välknuten och drar åt långsamt, noggrant och försiktigt så håller den utmärkt. Knyter man den dåligt kan den dock gå upp rätt lätt, detta faktum har jag fått erfara många gånger, men nu händer det väldigt, väldigt sällan. Kan iofs bero på material med? Själv använder jag Stroft GTM. Tycker om deras linor, nöjd kund sen närmare 10 år.
      http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Om inte metoderna killarna föreslår ovan funkar för dig? Så kanske du använder olika nylon material märken? Ibland kan det hända att olika märken inte "gillar" varandra. Håller med Morta. Stroft, är ett väldigt bra tafs material!

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-15, 19:03.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

gör om,gör rätt

Kommentera

Det jag menar då den inte håller är inte att den "går upp" eller glider isär. Den går helt enkelt av på tafsspetsens sida av knuten som är 0.18, tafsen är 0.20.

Märket på tafsmaterialet som används är fenwick.

Kommentera

Dåligt / skadat material kanske? Nylon och långvarig exsponering av UV ljus är ingen bra kombination. UV ljus försvagar nylon så småningom. I butikerna hänger ju ibland nylonet i transparanta förpackningar på krokar. Den spole som hänger längst ut i raden utsätts för en hel del UV med tiden.

Lös teori kanske? Men ändå....
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Om du möjligen använder en spets av fluorocabon är det extra viktigt att vara försiktig och fukta linan när du drar åt. Detta gäller oavsett vilken knut du i så fall än använder.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                2 svar
                504 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                4 svar
                169 visningar