Följ tipsen i videon, så ska du se att det går bättre.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
En nybörjare i konsten
Collapse
X
-
Vad bra!
Med en instruktör, så går det fortare att komma någonstans med kast tekniken. Och du riskerar inte att nöta in felaktigheter på samma sätt som om man försöker lära sig självt.
Ja, att åka och fiska i Dalarna anytime, är aldrig fel!
Om du åker över på Norska sidan om Särna / Idre, så har du en hel del fina Harr och Öring strömmar och sjöar i Femundsmarka också. Älven Glomma och åarna Hola och Sömåa t.ex. Men ska man ha det bästa (flug) fisket där? Så ska man upp dit i mitten av juli eller i augusti. Kanske något att fundera över till nästa säsong?
Ta med en sjunk lina till Dala fisket i vår.Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-12, 16:52.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Jag har kontakt nu med en instruktör i Uppsala så det ska nog bli bra!
Ja, Dalarna är ju oerhört fint så bara upplevelsen av att vara där är ju nästan nog. men man måste ju krydda den med lite fisk oxå!
Det ska bli en liten utrustnings-uppgradering senare i höst/vinter. måste köpa till en hel del prylar som tex extraspole, sjunklina och vadare, bla. det blir ju så mkt på en gång bara när man sätter igång.
Kommentera
-
Bra att du fick en instruktör!
Ja, det är ganska stora summor som ska ut innan man ens har det nödvändigaste. I synnerhet som du ska köpa vadare också. Då kommer det ju till vadar stav, grus skydd damasker och ev. lagnings grejor till vadarna typ Tear Aid t.ex. Kanske även vadar kängor?
Om du ska köpa en bra men billig (normal) sjunk lina senare? Kolla in Dan Tackels 2:a sorterings lina. Glöm heller inte mer backing till extra spolen = 20 punds backing.
Backing:
Jag vågar inte tänka tanken ens att sätta mig och räkna ut vad jag har lagt ut på flug fiske och flug bindar grejor bara under det senaste 1 1/2 året? Då skulle jag nog bli vit hårig!
Näh, bättre att förtränga detta.Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-13, 00:30.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Haha ja! men det är ju så roligt!
Det är ju inte ens alla som har en hobby liksom! =)
Det positiva är ju iaf att sameos backning ligger på strax över 90 meter. så jag har ju bara använt halva rullen. där sparade jag ju säkert 100-150 kr!
Hur tycker du att sameos linor står sig? Jag har sett att du ofta länkar dan-tackel men prisklassen är ju faktiskt densamma och Flugor.se har ju fraktfritt över 275.
Nu ska jag upp till mehedeby och fiska gädda! Kanske lite abborre på UL också!
Skitfiske!Senast ändrad av JohnnyDice; 2010-08-13, 07:32.
Kommentera
-
Reserv backing är alltid bra att ha. Då har du till en sjunk lina senare.
Sameo's linor är fina. Iaf när det gäller deras "orm serie" Och kostar ju inte så himla mycket heller. Deras Longbelly lina "Python" är ju en hit t.ex.
Sedan, är ju Sameo, en av de få tillverkarna som faktiskt följer klassningen både på linorna och spöna. Det är ju litet si och så med det annars.
Njae, Dan tackel linan (2:a sortering) kostar ju bara 125:- Det blir ca 200:- med frakt.
#Det är ju inte ens alla som har en hobby liksom! =)#
Sant det! Och vilken hobby kostar inte en del dessutom? Jag har en kompis som är en grymt bra amatör fotograf. Har vunnit flera foto tävlingar dessutom. Han har köpt kamera grejor för runt 70.000:- sedan han började fota på allvar för ca 3 år sedan. Så man kanske inte ska kvida över det man lagt ut på fiske grejor egentligen?
Skit fiske på dig med!Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-13, 16:20.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Jaha titta! Jag kollade på "resterande produkter" där va dom dyra märkena.
Det viktiga är väl bara att lyckas övertyga sambos/flickvänner/fruar etc att inköpen man gör är extremt näst intill livsviktiga ^^
Dagens fångst blev 12 abborrar i varierande storlekar och en bonusgädda. Riktigt fin dag på Dalälven!
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
|
2 svar
504 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Peter B