En nybörjare i konsten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En nybörjare i konsten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• En nybörjare i konsten

Hej!

Jag är en färsking här på forumet och även när det kommer till flugfisket, haspel och spinnfiske har jag som de flesta andra sysslat med sen barnsben men mitt riktiga intresse började växa till sig för ett par år sedan. Så efter en fjällresa med både vandring och en hel del lätt fiske insåg jag charmen med fiske i strömmande vatten och då flugfiske i synnerhet!

Det tog mig ungefär ett år att komma igång men nu har jag äntligen införskaffat mitt första flugspö, det blev ett "Just add water #5" set från Sameo och efter bara lite provkastning är jag helt såld.

Så till min fråga! det finns ju en hel uppsjö med flugor och säkert lika måna tekniker för alla de olika. Det jag funderar mest på är hur dom ska fiskas. jag antar att vissa bara ska kastas ut och imitera en insekt som råkar ramla i vattnet, medans andra ska försöka ta sig in till stranden, medans andra ska sjunka och ja, vilken gör vad är väl helt enkelt min fråga.

Jag inser att ett svar här kan bli lite långt men vore tacksam för några små hintar som kan leda mig i rätt riktning.

MVH

Johan från Uppsala

Fingertwist kan användas vid fiske med nymfer och liknande.
    Fingertwist= man tar linan mellan tumme och pekfinger sen tar man linan med resterande tre fingar, tar nytt grepp med tummen och pekfingret och tar linan med resterande tre fingrar o s.v. dålig på att förklara men då får man iaf en jämn och långsam fart på flugan.

I strömmande vatten ska helst torrflugan flyta fritt. I lugnt vatten kan man röra lite flugan så att den fångar fiskens uppmärksamhet.

Den här kan nog vara till hjälp. http://www.edgeflyfishing.com/artikl...02/tip002.html

Nattsländor däremot "flyg-simmar" till land. Dom flaxar på ytan för att torka sina vingar. Då kan det vara fördel att flugan "stripar" lite i ytan. Superpuppan är en nattsländelarv som är påväg till stranden för att kläcka och då ska man med korta ryck ta in flugan. Dock inte som en popper

/Valter, hoppas att det hjälpte.
    Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

härligt!

mycket bra artikel du länkade där! måste tyvärr plugga annat just nu men tack för svaret!

Kommentera

Bara för att vara lite wessrbisser, superpuppan är en puppa och inte en larv.
        Den simmar förvånansvärt snabbt i ytan. Har aldrig sett någon simma ryckigt. Den simmar enkelt ifrån mig i flytringen.
        Dom ser ut som en liten båt som i hög hastighet simmar mot land.
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ah, fel av mig. om jag ska vara ärlig så var jag osäker när jag skrev och hoppades på att nån skulle rätta :P
          Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

okej! tror inte jag fick med så många puppor i mina flugaskar, är kanske något jag får ta och köpa till lite senare

Edit; såg nu att jag har en uppsättning av dessa, HN Nattslände puppa, Haröra, Harr Goldhead, Husmask med stenar.

Funkar dessa precis som en superpuppa eller talar vi om larver nu?
            Senast ändrad av JohnnyDice; 2010-08-11, 13:03.

Kommentera

Hej!

Har du bara någon form av husmask imitation + "våt" Nattslände puppa. Där Haröre nymfen funkar alldeles utmärkt liksom HN puppan. Och så Super puppan ( flytande, kläckande nattslända) Och till sist Streaking Caddis. eller Europea 12 t.ex. = färdig Nattslända. Samtliga utom Husmasken i storlek 12 och 14.
              Husmasken = Storlek 10 och 12.

Då imiterar du hela Nattsländans livs cyckel bortsett från död Nattslända, vilken heller inte är speciellt intressant i sammanhanget.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-11, 14:18.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hej! tack för svaren än en gång.

Ser ut som att jag täcker upp nattsländan ganska bra, förutom att jag saknar superpuppa då.

köpte två askar från sameo när jag beställde mitt spö så det får nog räcka tills jag lärt mig kasta någorlunda.

Kommentera

Jo, det bör räcka vad det gäller nattslände imitationer iaf.

Men kast träna på en gräsmatta där du har gott om fritt kast utrymme. Det är det bästa stället. Knyt en liten garn tott längst ute på tafsen. Då slipper du de flesta pisk smällarna.

Och försök att tänka bort kast länderna inom spinnfisket. På fluga, klarar du dig bra med ca 15 m kast i de flesta situationerna. Dessutom, kommer de långa kast längderna per automatik när du börjar bli bättre på att kasta.

Här är en bra instruktions video:

This is a 3 part series on the basics of fly casting. Check us out at www.tightlinesflyshop.com Tim Landwehr of Tight Lines Fly Fishing Co. will help you b...

Men bästa hjälpen är att skaffa en kast instruktör lokalt. Kolla på Edge flugfiske forum. Där finns det säkert någon som är villig att hjälpa dig tillrätta.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-11, 15:03.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ja precis, har en fotbollsplan som inte är allt för välanvänd utanför huset så där har det blivit lite träning, kan inte påstå att jag kom allt för många meter dock.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    169 visningar