Välja bra lina? #10 [Nybörjare] - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Välja bra lina? #10 [Nybörjare]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Välja bra lina? #10 [Nybörjare]

Hej allt gott folk! Jag ska ge mig på flugfiske i och med min flytt till Skellefteå. Lite bättre vatten i norr än söder helt enkelt.. Jag fick tag på ett billigt spö och en billig rulle att börja med, men vet inte riktigt vad som behövs i form av lina för laxfisket?

Spöt är ett tvåhands LOOP LTS Slingshot 15' #10 -rekommenderad linvikt på 44-50gram, med en Evotec G4HD9-13 rulle.

Hur använder vi oss utav informationen om rekommenderad linvikt?
    Och slutsligen då: vilken/vilka linor hade du valt, och varför?

Jag är mycket tacksam för era svar, jag springer runt i cirklar när jag letar efter svaret själv.

Hej!

Satsa på en flytande running line och 1 st flyt (För låg vatten och sen sommar / höst fisket med små flugor)+ 1st snabb sjunk klump (För vår och hög vattens fisket) #11 i första hand. En intermediate klump ( för litet grundare vatten med svagare ström) kan också vara värt att ha. Iof, om du väljer Dan Tackels 2:a sorterings klumpar beskrivna nedan? Så kan du ju välja att ta alla 4 varianterna på klumparna på en gång. De kostar ju inte speciellt mycket per styck hur som helst. Då täcker du alla situationer utan problem.

Dan Tackel har en Teeny, flytande running line. Ta den grövre varianten då. Sedan Dan Tackels 2:a sorterings klumpar. Klart bra grejor till ett mycket nice pris. Ska du annars köpa klump / running line system av annat märke kostar den 1000:- +

Dan Tackels 2:a sorterings linor och klumpar är mycket bättre än pris lappen förtäljer. Och Teeny, behöver man heller inte klaga på.

Running line:

Klumpar ( Shooting heads)

Ett sådant här running line / klump system, har ju den fördelen av att ha en väldigt flexibel lina istället för 2 - 3 reserv spolar för olika, vanliga flug linor + extra kostnad för backing också. Det senare alternativet hade ju kostat dig en ganska vacker slant dessutom.

Man har, eller gör ett ögle system så man kan byta klump fort vid behov. En flytande running line, gör det lättare att menda linan också.

Med en 12,5 m lång sjunk klump, når du ju ner i stort sett var som helst i en älv.

Den enda lilla nackdelen med running line + klump, är att den kan upplevas som litet "knyckig" när man kastar.

Om du gör öglorna självt? Vad du än gör, limma inte knutarna med hårda lim typ Super lim eller Epoxy! När sådant lim torkar, blir lim kanten kniv skarp och kan med tiden skära av linan / öglan. Använd mjukt, vattenfast, kontakt lim istället. Och jämna ut "lim klumparna" så att de löper smidigare genom spö öglorna.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-07, 18:59.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hej!
      Otroligt bra svar fick jag där, och så mycket bra saker jag läst ifrån dig på detta forum gör att jag litar till 100% på ditt ord. Jag kör på dessa, så kan jag komma igång snabbt och smidigt!

En liten fråga bara angående dessa klumpar, du nämnde att jag skulle satsa på #11 i första hand. Gäller det alla 4 sorters klumpar, eller menade du endast på den snabbsjunkande ?

Stort tack!!

Kommentera

Tackar och lyfter på fiske hatten!

Hmm, ber om ursäkt för att jag nog uttryckte mig en smula dimmigt om klassningen av klumparna.

Ja, alltid samma lin klass på alla klumpar. Samma klass hade gällt för en Longbelly eller WF flug lina också. Ja, om du inte hade valt en DT = Double Taper, med klumpen på mitten av linan vill säga? Då hade samma klass som står på spöt gällt.

Edit.

När man fiskar flyt lina på Lax eller HÖ i strömmande vatten. Då går man med en slinga lös lina på ca 2 m mellan rullen och lin förar ringen på spöt. Och när Lax eller HÖ hugger gäller det att vara tillräckligt kall att bara låta fisken dra ut lös slingan. Och när den gjort det, göra mot hugg. Då kommer flugan att i 98 fall av 100 sitta perfekt i mungipan på firren.

Detta beror på att när fisken stigit till flugan, så vänder den snett motströms och nedåt tillbaka till sin stånd plats.

"Bränsle ekonomi" helt enkelt.

Och då kommer linan + tafs att ligga nedströms fisken i "mothuggs ögonblicket". Så att i stort sätt har fisken krokat sig självt. Du behöver alltså inte göra något monster mot hugg alls.

Flugans storlek på sensommar / höst, brukar ligga på (4) 6, 8, 10 (och 12). De inom parantes är det litet mer sällan att man använder dock.

På våren med kallt vatten och hög vatten föring, är det stora "Lax järn", typ från 1/0 - 5/0 och 3 tums tuber och uppåt som gäller. När du väljer tub krok = speciell, 3 krok, så räcker det gott med storlek 6 eller 8 i allmänhet.

På våren och om du fiskar i en älv eller å med färgat vatten. Då kan det vara vettigt att köra färg starka och glittriga grejor till flugor.

Annars gäller den gamla regeln att vid vackert väder = ljusa flugor. Vid dåligt väder eller vid skymnings / natt / grynings fiske. Då ska du köra mörka flugor.

Jag babblar vidare lol.

Träna mycket på roll och switch kast. De kasten, kommer du att använda betydligt mer med ett 2 hands spö än att luft kasta. Bortsett från att roll / switch kast är ett bekvämt sätt att fiska på, så hjälper dessa kast dig när det är dåligt med utrymme för bak kast också.

Och till sist.... Bli inte deppad om det ibland går dagar innan du ens känner en Lax. Lax fisket (med fluga) är ofta tufft.
        Stort tålamod, är Lax fiskarens bästa egenskap.

Man måste fiska ofta under säsongen och ha litet tur att man fiskar precis när de oftast ganska korta hugg perioderna inträffar. HÖ i älv, är oftast litet lättare att komma till tals med än Laxen. Och när du fiskar HÖ? Smyg!!! Gäller även när du vadar. Lägg gärna ut en fluga redan när du befinner dig ett par m från strand kanten. Speciellt efter mörkrets inbrott (Om HÖ fisket är tillåtet vid denna tidpunkt? ska tilläggas) Så kan den stå bara ett par - 3 m ut ibland.

Och vad du än gör! Lys inte ut över vattnet med lampan! Gör du det? Kan du få vänta länge innan HÖ "lugnat ner sig" igen.

Öring i alla dess former, har mycket bra syn. Man skulle kunna kalla den för fisk världens uggla.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-08-07, 19:18.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Man blir sällan besviken på Jocks svar, dock ska jag lägga till lite.
          2 meter slinga tycker jag låter väldigt mycket att ha liggandes och dra i vattnet, kör hellre på en "bekväm" slinga, jag brukar ha ca 30-50cm.
          Angående Sh-lina, shooting taper eller även kallad skjutklump är lite speciellt jämfört med vanligt wf/dt fiske.
          Oftast när man fiskar lax så brukar man kasta underhandskast, ett väldigt energisnålt kast som ändå ger långa kast, därmed inte sagt att det inte är jobbigt. Då krävs att linan, spöet och din kaststil harmonerar. Därför bör du kapa en sh-lina så att den blir lagom lång. Det kan hända att linan blir så pass kort att du kanske behöver, eller mest troligt, att du kommer att behöva gå upp en viktlass på lian. När du kastar ska hela klumpen + ca 50cm runningline vara utanför spötoppen, om du har klumpen nära toppen kommer linan att vilja vända över innan hela kastet är klart.
          Ta hjälp av någon som kan underhandskasta och kan kapa till din lina. Är linan för lång eller kort kommer det bara att bli svårt, jobbigt och tråkigt att kasta.
          /Jörgen
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Dom bästa skarvarna för att få linan att glida lätt genom ringarna är att sy ögglor, blir då inga som helst "klumpar" på linan.
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
            2 svar
            504 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
            4 svar
            169 visningar