Ska bunkra upp med prylar inför Flugfiskeresa, tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ska bunkra upp med prylar inför Flugfiskeresa, tips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ska bunkra upp med prylar inför Flugfiskeresa, tips?

Hej.

Ska upp nu i augusti på Flugfiskesemester för första gången =) ska fiska harr och öring. Så tänkte fråga efter lite tips..

Vet att det finns massa trådar och säkert alla svar på mina frågor men jag får psykbryt på att leta, minnas och sortera.. menmen

För de första, LINA till mitt LeCie #5,9fot. Lina+backing, Max 700kr

Vadare
    Tittat på Guideline, Loop, Scierra och deras varianter på de som ligger runt 2000kr och då de "paket" med vadarsko. Har inte haft möjlighet att prova i vatten..
    Vilka är mest prisvärda?

Polarid/Flugfiskeglasögon..
    Ett par prisvärda bra brillor.. Har ingen koll alls på detta..

Tafsar
    Vad ska man ha med sig för tafsar? sjunk ? svävande? flyt? hur många av varje? vilken tjocklek?

Håv
    En smidig, enkel och skonsam (mot fisken) prisvärd håv

Flugor
    Vilka är era favoritflugor till detta fiske? både torr och våtfluga då vi fiskar både i fjällsjöar och strömmande vatten..

Något annat som man MÅSTE ha med?

Skicka gärna lite linkar och vore smidigt om man kunde beställa många av samma saker på några fåtal hemsidor.

Är verkligen jättetacksam för svar. Hoppas på bra svar nu!

Tackar ödmjukast
    Markus
    sigpic

www.haavet.wordpress.com

Hej!

Tycker att en Longbelly lina som kan smyga ut en torris eller nymf till en försiktig Röding t.ex. Men lika väl kan vara användbar vid vanligt P&T fiske i dammar och sjöar. Där kast längder och snabbt skjut kan fälla ett avgörande vore det bästa valet. En long belly landar litet mjukare och mer precist än en WF.Men du behöver ha någon meter av en L.B. lina utanför topp öglan innan du får bra skjut.

Sameo Python (WF 6) är ett bra val. LeCie, är ju ett ganska kraftfullt spö om man kollar ERN talet. Så en WF 6, är nog motiverat.

Vadare? Jag tycker du får en bra andas vadare i dessa:

Vision, gör alltid bra grejor:

Bra håv:

Tafs: Skit i sjunk, flyt etc tafsar. Det är bara försäljnings argument!

Köp vanliga nylon tafsar istället eller några 25 m spolar nylon och knyt självt. 0.20, 0.18 och 0.15 spets på tafsen klarar du dig bra med.

Vill du få tafsen att flyta? Ta litet flug impregnering på den.

Vill du få tafsen att sjunka? Ha med dig en mini flaska med litet ekologiskt och parfym fritt disk medel + en liten tyg trasa. Droppa disk medlet på trasan. Vik den om tafsen och dra ett par ggr så funkar det.

Bra sol brillor? Köp ett par runt 350:- till 400:- så ligger du rätt. Boca Grande med utbytbara linser eller Trout seeker med fasta linser är bra.

Wittlock, har också en bra Long belly i RIO Gold. Kostar 710:- Har en självt, som jag gillar högt och rent! Dvs. om du vill köpa sol brillor från Wittlock?

Flugor:

Torr flugor:

Black Gnat. Storlek 10, 12 14 och 16. Bra "siluett fluga". Syns alltid bra oavsett väder och ljus. Imiterar all slags svarta insekter (beroende på storlek). Ett bra val när man inte ser vak men trots det vill fiska torrt blint. ( Se också svart Klinkhammer nedan ).

Blue Dun. Samma storlekar + storlek 18. Imiterar alla grå insekter. I de mindre storlekarna (16 och 18 ) = olika mygg t.ex.

Coch-Y-Bondu 10, 12 och 14. En brun torrfluga behövs i sortimentet. Och Cock - y - Bondu, duger lika bra som någon annan brun fluga. Men vill man komplettera med en slankare fluga också? Då är March Brown ett bra val.

Adams, med gul / oliv kropp. Imiterar alla gul / gröna dagsländor som börjar dyka upp i maj - juni. Storlek 10, 12 och 14.

Nattslända. Typ Europe'a 12 eller Goddard's Sedge t.ex. 12 och 14. Detta är en sen sommar och höst fluga. Kanske den bästa? Tänk på att nattslände imitationer ska dras i decimeter långa drag med några sekunders paus emellan, Detta beroende på att nattsländan, så fort den krypit ur pupp skalet. Skyndar sig in mot land genom att fläkta med de halv torra vingarna. Och åker som en liten motor båt korta sträckor i taget på ytspänningen. Nattslände imitationer, är de enda torr flugorna som faktiskt får "stripa" dvs, ploga litet i ytan även i strömmande vatten. En döds synd med andra torrflugor!

Svart och röd myra. 12 och 14.

Klinkhammer. Svart. 10, 12, 14 och 16. Av samma anledning som valet av Black Gnat. Komplettera med andra färger senare....vid behov. Detta är en bra fluga när någon insekt kläcker.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nymfer:

Montana nymfen. Standard versionen med svart kropp och gult bröst. 8 och 10. Funkar som Bäckslände nymf imitation t.ex.

Någon enkel svart nymf. Storlek 10, 12 14 och 16.

Brun nymf. Peasant tail nymph t.ex. samma storlekar som den svarta nymfen.

Grå nymf. samma storlekar.

Grön nymf samma storlekar.

Husmask. Storlek 10 och 12. Fiskas sakta nära botten. Eller förtyngd, rullandes längs botten i strömmande vatten.

Nattslände puppa. 10 och 12. En sådan med creme eller beige färgad bak kropp och brunt bröst. I den här färg kombinationen brukar den fungera bra över hela landet. Sensommar / höst fluga.

Fjädermygg puppa 16 och 18. Fjädermyggen, kläcker så länge det är öppet vatten.

Både puppan och en grå torrfluga (Blue Dun t.ex. Storlek 16 och 18) Ska man inte vara utan i stilla vatten. Tänk på att fiska puppan uber sakta! Helst bara låta den driva med vågorna och vinden. Försök att se till att du har sträckt lina och tafs ändå.

Haröre nymfen. Eller om den egentligen heter = Golden ribbed hares ear nymph. 12, 14 och 16. Den ska du inte vara utan.

Flickslände nymf. Gärna med gul/ grön med lång stjärt och svarta ögon. 12 och 14.

Denna nymf, simmar med slingrande rörelser och har, precis som den färdiga blå / lila Flick sländan, stora och svarta ögon.

Czech nymfen. Imiterar de små sötvattens räkor som finns ända upp till fjällen.

12, 14 och 16.

Streamers: Svart Wooly Bugger. Storlek 8 och 10.

Muddler Minnow orginal. 8 och 10.

Våt flugor:

Storlekar 10, 12 och 14 är bra.

Alexandra, Black Zulu, Dyson, Deep Purple, Coachman, Heggeli, Greenwells Glory, Red Tag, Silver Doctor eller Teal Silver and Blue. Är några gamla godingar till våt flugor!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-22, 21:05.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Börjar med att i stort hålla med Jock Scott men måste få göra en instickare i flugvalet. Alla flugor och storlekar som han nämner är bra flugor och i vissa fall det som avgör om det går bra eller dåligt. Men de allra flesta gånger som jag är iväg på en tur på 2-5 dagars fiske så visar det sig när man kommer hem att det i luddet på flugvästen sällan sitter mer än 5-10 olika flugor (räknade till ca 60 sorter exkl våtflugorna i JS tips). Samma reflektion brukar de flesta jag fiskar med göra, kan vara lite olika flugor från gång till gång men hälften används nog konstant. T ex kan man funder över om man som förstagångsfiskare i detta sammanhang verkligen behöver 4 olika storlekar av samma fluga? Räknar man med att man gärna bör ha 2-3 flugor per sort dessutom för att ha extra när man kastar bort/sönder flugor så blir det snabbt en ansenlig hög med flugor.

De flugor som jag ofta har haft uppe ur askarna på en fjällresa är:
      Superpuppa gul/grön
      Harörenymf gul eller gulgrön
      Haröra med guldskalle
      Black Gnat i liten storlek (om firrarna äter knott)
      Blue Dun i liten storlek (om firrarna äter mygg)
      Klinkhammer, typ svart eller brun, en stor och en liten storlek
      Montana
      Muddler

Andra flugor som tas fram om ovanstående inte funkar är t ex:
      Små nymfer mer eller mindre förtyngda, typ svart eller grönt samt Pheasant tail
      E-12 (jag vet att den säkert borde vara i den övre listan men blir sällan så)
      Adams i mkt små storlekar
      Funkar inget annat så tas Ismopuppan fram men då har man ju rent tekniskt övergått till nätfiske så detta görs bara när allt annat gått på tok

Jag har sällan mer än två stolekar på samma mönster och färg och i många fall så har jag bara en storlek.

Hävdar som sagt absolut inte att JS har fel på något sätt i vad som är bra flugor men ville passa på att ge en liten bild av hur en lite mer nedbantad flugask kan se ut för motsvarande tur.

Jag har dessutom en hel uppsjö flugor som jag fraktar runt på resorna men tittar man i backspegeln så är det i vissa fall många år sedan många av dem var i vattnet och vissa är köpta för att känna sig säker men har sedan aldrig varit i kontakt med vatten. Bär t ex alltid runt på en hel ask med flugor köpta på NZ även om jag är rätt säker på att harren inte skulle reagera så bra på de flesta flugorna i den asken (t ex en mus i storlek 4 eller nått liknande).

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
      2 svar
      552 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Peter B
      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
      4 svar
      177 visningar