Nybörjarfrågor angående tafs/flytlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor angående tafs/flytlina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjarfrågor angående tafs/flytlina

Jag har börjat med flugfiske nyligen. Har läst runt här men finner inga klara svar på min fråga. Jag köpte ett färdigt kit, där tafs var knutet på flytlinan. Men vid varje flugbyte går en del av tafsen åt. Jag måste snart byta tafsen och undrar därför om jag ska satsa på en ögla så jag kan byta tafs smidigare, det ser nämligen betydligt enklare ut. Sen har jag hört talas om Tafsringar, så att man slipper klippa ner sin tafs hela tiden. Dessutom måste detta gå fortare också?

En heldragen nylontafs gör du lätt en öggla på själv. Du måste förlänga tafsen emellanåt med ny spets, och Ja, dessa ringar fungerar utmärkt. Men om det går nå fortare, det tror jag inte.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Du "spar" ju onekligen tafsen med tafsringen. Funkar riktigt bra, rekomenderas!

Själv kör jag med en liten ögla på fluglinan, där jag skalat av coatingen ca,15mm, vikit den så jag får önskad ögla sedan fixerat med Unicord som är en transparent flugbidnings tråd av kevlar och avslutat med lite lite 'FlyFishing glue' eller superlim. Fråga snällt i en välsorterad flugfiske butik så hjälper d dig säkert om du e osäker på hur man gör)

*ögla(knuten perfect loop) på tafsen på den tjocka delen (butten)

*tippetring (betesknut) och lite knotsealer (går säkert med lite lite superlim)

*tippet eller spets (betesknut)

*fluga (betesknut)

....eller har jag förvirrat dig ännu värre nu?

Kommentera

Ursprungligen postat av dallas Visa inlägg
        Du "spar" ju onekligen tafsen med tafsringen. Funkar riktigt bra, rekomenderas!

Själv kör jag med en liten ögla på fluglinan, där jag skalat av coatingen ca,15mm, vikit den så jag får önskad ögla sedan fixerat med Unicord som är en transparent flugbidnings tråd av kevlar och avslutat med lite lite 'FlyFishing glue' eller superlim. Fråga snällt i en välsorterad flugfiske butik så hjälper d dig säkert om du e osäker på hur man gör)

*ögla(knuten perfect loop) på tafsen på den tjocka delen (butten)

*tippetring (betesknut) och lite knotsealer (går säkert med lite lite superlim)

*tippet eller spets (betesknut)

*fluga (betesknut)

....eller har jag förvirrat dig ännu värre nu?
        Nejdå, jag är med. Jag har dock en "Loop Connector" här hemma nu. Så jag behöver inte skala av coatingen på fluglinan. Men jag funderar dock fortfarande på om jag ska köpa en lite dyrare tafs och smälla på en Tafsring..eller köpa en 50m tafsrulle och med knyta fast flugan. Kör med en knut till alla olika flugor och det funkar bra till alla sorter tycker jag. Ska gå in på Fly Fishing Masters i Malmö och bli skolad istället. Man kan väl ta med spöet till butik och få hjälp där?

Kommentera

"Loop Connector" funkar oxå utmärkt.... Jag upplevde att läggen vart lite mer "plaskigare" men det kan lika gärna vara mitt eget fel :P

En juste taperad nylontafs kan du få för 50pix (köp två om olyckan skulle va framme:P ) Om du använder tippetring och inte får allt för många "vindknutar" bör du kunna fiska med samma tafs hela säsongen.

1 rulle 0,18(för streamers) och 1 rulle 0,16(för torrt och mindre nymfer) tippet/spets bör du oxå ha naturligtvis (om vi pratar enhands rb/öringfiske iaf)
          Senast ändrad av dallas; 2010-07-15, 14:24.

Kommentera

Ursprungligen postat av dallas Visa inlägg
            "Loop Connector" funkar oxå utmärkt.... Jag upplevde att läggen vart lite mer "plaskigare" men det kan lika gärna vara mitt eget fel :P

En juste taperad nylontafs kan du få för 50pix (köp två om olyckan skulle va framme:P ) Om du använder tippetring och inte får allt för många "vindknutar" bör du kunna fiska med samma tafs hela säsongen.

1 rulle 0,18(för streamers) och 1 rulle 0,16(för torrt och mindre nymfer) tippet/spets bör du oxå ha naturligtvis (om vi pratar enhands rb/öringfiske iaf)
            Tack för tipsen. Så med andra ord kan man ha tafs för olika sorters flugor? Jag har för tillfället bara 7 flugor så det är inget enormt utbud. Använder mest streamers efter Regnbåge. Men jag ska avancera mig. Men en fråga, fisken blir inte rädd för Tippetringen?

Kommentera

Yepp samma tafs men byt spets/tippet beroeende om du ska rycka streamer eller köra torrt. Är dom inte kräsna eller väldigt skygga kan du alltid köra 0,18 i (ca. 0,5 - 0,75m lång)spetsen imo. Tippet ringen sitter ju kvar på tafsen så det är ju bara spetsen som du byter/kortar.

Tror nog det snarare är plask-lägg eller stripande flugor som skrämmer mer.
              Har inte märk någon skillnad med eller utan tippet ring till RB/Öringfisket men köp små ringar, tror d finns 2mm. Fabrikatet Vison har sådana om jag inte minns fel.

Kommentera

Man kan ju även säga så här, tunga flugor, kort tafs (guldskallenymfer), lätta flugor, lång tafs (torrflugor)
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                2 svar
                504 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                4 svar
                169 visningar