Hjälp!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nymph W, väger mindre (40 gram mindre) och är litet nättare i storlek. Tar litet mindre backing än Dryfly dock. Så visst kan du ta en Dryfly om du vill? Men Nymph W. borde klara det du ska ha rullen till.

Båda grejar ju en DT 4:a, en WF ( Weigth Forward ) klumpen i ena änden av linan ) 5 eller en Longbelly klass 5 lina (Vilka de 2 senare nämnda, borde vara lagom till ett klass 4 spö ) + tillräckligt med backing : 50 yards = ca 45 m.

Longbelly = En slags WF lina med en kast klump som sträcker sig längre mot mitten av linan än vad den gör på en normal WF lina. Landar litet mjukare och mer precist än WF. Nackdel jämfört med WF: Behövs lite mer av kast klumpen utanför spöts topp ögla innan du får max skjuts ur linan.

DT linan = Double Taper. D.vs. kast klumpen på mitten av linan, är ju vettig att ha om du till stor del fiskar i strömmande vatten? Där behövs inte det snabba skjutet och långa kast längderna som du får från en WF eller Lonbelly. Detta, eftersom fisken står ganska mycket på samma plats i strömmande vatten. Och man kan oftast vada sig inom bekvämt räckhåll om det kniper. Och du har då dessutom mer glädje av precisionen och den mer mjuka presentationen av flugan som DT linan kan ge.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-05, 21:26.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

aa jag hade mest tänkt att fiska med den i strömmande vatten, men vill även kunna använda den i mindre tjärnar och dylikt. Har ett bäcksländan spö i klass 5-6 som jag har använt som ett alround spö. Så nu kommer jag ha ett spö för de lite tyngre fisket regnbågs och sjö fisket för övrigt när man behöver kasta lite längre och ha och ha klass 4 spöt till lite lättare fiske i strömmande vatten och små tjärnar.

för övrigt tror jag att jag ändrat mig angående spö köpet kom jag på att AOF hade ett stort spö test för spön i #4 för nåt års sedan. Så jag började rota igenom mina pärmar med gammla nummer och hittade tillslut det nummret. Där hittade jag ett spö som jag riktigt fastnade för, ett Sage flight spö. Läste också lite olika tester om Hardy LHR Classic och den hade fått lite blandad kritik.

och sen blir det nog ett Danielsson nymf w rulle till den med troligtvis en DT lina.

tack så mycket för din hjälp hade blivit svårt annars pga min inte så stora kunskap om märken osv.
      Simma lugnt och våga!

Kommentera

såg nu att de inte finns någon broms på danielsson rullen så blir nog den där vision rullen istället. men de står in till vilken klass vision 56 rullen passar till?
        Simma lugnt och våga!

Kommentera

Jodå! Alla flug rullar har broms utom möjligen de du köper på typ bensin mackar.

Kolla in detta:

Dessutom, har Danielsson rullarna utanpå liggande spole så du kan bromsa med handflatan mot spol kanten vid behov.

Men med den fina bromsen Danielsson rullarna har, så lär det knappast bli aktuellt.

Jag lovar dig, att om du köper Danielsson, så får du hoppa upp bra många hundra lappar innan du hittar något bättre om du tänker byta upp dig senare? Och jag tror att du då knappast kommer att finna det värt kostnaden egentligen.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-06, 21:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av gurra95 Visa inlägg
            aa jag hade mest tänkt att fiska med den i strömmande vatten, men vill även kunna använda den i mindre tjärnar och dylikt. Har ett bäcksländan spö i klass 5-6 som jag har använt som ett alround spö. Så nu kommer jag ha ett spö för de lite tyngre fisket regnbågs och sjö fisket för övrigt när man behöver kasta lite längre och ha och ha klass 4 spöt till lite lättare fiske i strömmande vatten och små tjärnar.

för övrigt tror jag att jag ändrat mig angående spö köpet kom jag på att AOF hade ett stort spö test för spön i #4 för nåt års sedan. Så jag började rota igenom mina pärmar med gammla nummer och hittade tillslut det nummret. Där hittade jag ett spö som jag riktigt fastnade för, ett Sage flight spö. Läste också lite olika tester om Hardy LHR Classic och den hade fått lite blandad kritik.

och sen blir det nog ett Danielsson nymf w rulle till den med troligtvis en DT lina.

tack så mycket för din hjälp hade blivit svårt annars pga min inte så stora kunskap om märken osv.

O.k.

Iof, är sådana tester kul att läsa men inte alldeles tillförlitliga. Läser man i en tidning säger de si om ett spö. Och i än annan tidning , säger de så. Dessutom, så har jag svårt att tro att ett sådant märke som Hardy, skulle göra mediokra spön? Men iof är Sage också ett säkert kort. Och du kommer nog inte att tycka illa om det spöt heller. Egentligen, så borde du gå till någon butik som har både Sage och Hardy och känna på dem på plats innan du bestämmer dig?

Kan ju sluta med att du kommer att bestämma dig för ett 3:e märke t.om?

Bäcksländan, är ju ett juste nybörjar "+ lite till spö". Men du kommer alldeles säkert att märka skillnad när du hoppar upp några klasser som du tänker göra nu.

Och det är ju alltid kul att ha ett lättare spö för små vattnen som sagt. Och det är ju heller inget fel i att ha ett reserv / extra spö som Bäcksländan.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-07, 11:35.

Kommentera

Ursprungligen postat av gurra95 Visa inlägg
              såg nu att de inte finns någon broms på danielsson rullen så blir nog den där vision rullen istället. men de står in till vilken klass vision 56 rullen passar till?
              Om vi säger så här, Vision 56 står för Vision linklass 5 och 6.

Ett varningens finger om Sage bara, jag testade ett för några år sen, nu vill jag inte ha något annat.
              Sage Flight hette Fli tidigare, tror det är samma spö endast nytt namn, så ett Fli behöver du inte oroa dig för heller.
              Hardy är nog inga mediokra spön däremot tycker jag det är fult när dom vill vara retro och skruva fast rullfästet i korken.
              När man bedömer olika spön så är det ju egentligen enbart känsla och finish man kan bedöma, om ett spö är bra eller dåligt är ju väldigt subjektiv bedömningen.

Sage bygger jäkligt sköna spön, tyvärr är kostar dom en del men å andra sidan så har dom bra garantier.
              A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Danielsson gör rullar som håller världsklass, om du köper en sån behöver du förmodligen aldrig köpa en nu för att den går sönder.
                Skulle det mot förmodan bli något fel på den så finns fabriken i Smedjebacken och dom verkar vara väldigt måna om att deras rullar ska användas länge, inget knussel dom gånger något gått fel.
                Det finns ju dyrare rullar men tveksamt om dom är bättre, dessutom är det ju kampanj på dom nu, 30% rabatt.
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  Jodå! Alla flug rullar har broms utom möjligen de du köper på typ bensin mackar.

Kolla in detta:

Dessutom, har Danielsson rullarna utanpå liggande spole så du kan bromsa med handflatan mot spol kanten vid behov.

Men med den fina bromsen Danielsson rullarna har, så lär det knappast bli aktuellt.

Jag lovar dig, att om du köper Danielsson, så får du hoppa upp bra många hundra lappar innan du hittar något bättre om du tänker byta upp dig senare? Och jag tror att du då knappast kommer att finna det värt kostnaden egentligen.
                  OBS! Denna rulle, "Danielssons Original" har ingen broms så som du menar om den rullen.
                  Danielssons hemsida: "Modellen har fortfarande ingen motsvarighet beträffade låg spolvikt och möjlighet att ställa in lågt startmotstånd utan att övervarva".
                  Endast ett svagt friktionstryck i kullagren för att inte övervarva (vid snabba hugg eller linryck) så du slipper att få back-lash, det är det enda. All bromsning sker med handen mot spolkanten

Alla andra Danielsson-modeller har dock en riktig broms så som du beskriver.
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Jasså?! Ja, då blir ju inte den rullen fullt så intressant för gurra. Visst, man kan bromsa mot spol kanten. Men det kräver ju en hel del övning ( Och risk för förlorad fisk) innan man hittar rätt tryck på spol kanten.

Är mycket förvånad och en aning besviken över att Danielsson har satsat på en så simpel lösning på bromsen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    169 visningar