Hade tänkt köpa ett nytt spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hade tänkt köpa ett nytt spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hade tänkt köpa ett nytt spö

Jag hade tänkt att köpa ett nytt spö eftersom de nuvarande spöet är ett diplomat 56 abu och jag har hört att dom skulle visst inte va några höjdare och därför undrar jag om man skulle kunna köpa ett nytt.
    Det jag fiskar nu är mest regnbåge.

Detta spöet hade jag tänkt mig men vet inte om det ingår rulle i de sättet Sameo Classic Flugspö / Black Chili #5 (6,0 ft) http://www.flugor.se/

Men jag kanske är helt ute och cyklar när jag inte tycker om diplomatet men det känns så jävla tungt att kasta med så vet inte plus att linan börjar slitas ut så kanske börjar bli dags att köpa nytt

Skit Fiske på er

Hej!

Hmm, ABU's spön är väl inget som man direkt brister ut i sång över....För att uttrycka det snällt. ABU, borde ägna sig helhjärtat åt spinn och ge fn i flug fiske prylar. De har aldrig varit något vidare på det. Iof. är väl ABU flug rullarna ganska o.k. Och duger om inte ens krav är speciellt höga?

Black Chili, är ett trevlig spö så vitt jag vet. Men tycker att det är en aning kort för sjö flug fiske / Put & Take dock. 9 fot, borde nog vara det du ska skika på. Men klass 5 är vettigt. 6 och 7 fot är spön mer anpassade för fiske i bäckar och små åar, där det oftast är dåligt med kast utrymme med längre spön. Det blir lättare att styra fisken vid drillning med ett 9 fots spö. Vinkeln mellan flugan och spö topp blir mindre flack vid mothugg på långt håll om du jämför ett 6 - 7 fots spö med en 9 fotare. D.vs. risken minskar att du inte krokar fisken tillräckligt bra, eller kanske inte alls? + att du har litet längre ner till marken när du kastar.

Detta spö t.ex skulle kunna vara något för dig. Har en trevlig medium snabb aktion. Ett spö du kan leva med ett bra tag tycker jag.

Och denna lina (WF 6) http://www.willyssportfiske.se/Produ...spx?id=1604607

Den här linan är perfekt att smyga ut en torr fluga eller nymf med. Men hanterar upp till storlek 6 streamers bra vid behov.

Och större streamers än så behövs ju knappast till det slags fiske du mest pysslar med.

Ett tips, är att du rengör linan ett par ggr per säsong åtminstone. Tvättas i ljummet vatten med ett par droppar Grön såpa i. Använd inte diskmedel eller tvål dock! Kan krypa ner i ytskicktet och torka ut det inne från så det börjar spricka så småningom. ( Då hjälper inte lin medlet du sedan lägger på så speciellt mycket ). Använd sedan (som sagt) en bra "lin smörja" och åter fetta linan. Loon, Line Speed, är bra efterson den UV skyddar linan också. + att glidet i spö ringarna blir fin, fint!

Använd en garanterat ludd fri trasa om du hand torkar linan? Och också när du lägger på lin medlet. Ha gärna någon med som hjälper till att sträcka linan åt dig, efter hand som du lägger på gukkan. Behandla en meter i taget med en 5 - 10 drag med trasan och polera in medlet. Tänk på att Loon, Line speed ska "dra in" under 24 timmar innan du kan fiska med den.

Tips 2:

När säsongen är över? Rengör / fetta linan och linda upp den i slingor mellan tum veck och armbågen. Bind ihop lin slingorna med ett par snören och häng den på en krok i garderoben t.ex. Du behöver inte ta av flug linan från backingen dock. Lägg bara rullen i en påse och häng den på samma krok.

På det här sättet, slipper du det mesta av strulet av att sträcka bort " lin minnet" ur linan när du ska börja fiska nästa säsong. d.vs. Lin minne = de små knixar som bildas av att linan legat på rullen (för) länge.

Smörja rullens mekanik, gör du bäst med Litium fett. Appliceras i ett mycket tunnt lager över spol axel och kugg. Se bara upp med att få det i bromsen. Då kan det bli försämrad broms verkan. Och du torkar naturligtvis ur rullen ordentligt innan du fettar. Litium fett, på tub eller burk (undvik spray) kan du köpa antingen i båt tillbehörs butik eller hos Biltema. t.ex. Är värme tåligt och saltvattens beständigt dessutom. http://www3.biltema.se/sv/Fritid/Cyk...rd/Litiumfett/
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-03, 11:42.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Som Jock skrev så är Black Chili spöt för kort för P&T fiske. Mer anpassat för bäckfiske.

Jag tycker detta spö är bra och lättkastat.

...i klass 5 eller 6, jag har själv 5:an, ska du köpa detta spö kom ihåg att köpa en lina i en klass högre än spöt. Så om du köper 6:an köp en klass 7 lina för Loop spön är underklassade.

Till detta kör jag Loop Multi linan. http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=1107 och det funkar perfekt!

Mvh Mladica

Kommentera

Men jag ska använda den gammla rullen och den gammla bakingen då och en ny lina men skulle man kunna köpa en sån sjunk lina med eftersom jag kör mycket med streamers. Men är det inte lite mycket med 4 delars
        Senast ändrad av paraien; 2010-07-03, 15:13.

Kommentera

eller så skiter du i allt de ovan skriver och åker till nån sportfiske butik nära dig och frågar dem.

Kommentera

Nej, 4 delars är inte för mycket, mer praktiskt när du reser, lättare att packa ner

Ang. lina beror på hur djupa sjöar du fiskar i.

Kommentera

Streamers i all ära. Men du blir bara en halv flug fiskare om du inte lär dig fiska nymf och torr fluga också. Imitations fisket är dessutom bra mycket mer givande i längden än att stå och harva fantasi foster till streamers med sjunk lina.

Men ska du sköpa någon slags sjunk lina? Och sjön / sjöarna inte är så värst djupa? Köp en intermediate = mycket sakta sjunk istället.

Och 4 delat är inte jobbigare att kasta med än ett 3 delat.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-03, 20:35.

Kommentera

Men jag tror jag ska köpa en ny rulle när jag ändå är igång så vilken klass ska det va på rullen hade tänkt denna om den duger http://www.willyssportfiske.se/Produ...aspx?id=129521

Kommentera

Den rullen är helt o.k.! Du behöver inte ha 120 yards, 20 punds backing. Räcker gott med 50 yards = 45 m, 20 pund = 9.45 kg ca. Och då har du heller inga bekymmer med att få på den flug lina du vill ha.

Kommentera

men den linan som du visade igår det backing i den

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    180 visningar