flugor fjällfiske storsjö v.34 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

flugor fjällfiske storsjö v.34

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• flugor fjällfiske storsjö v.34

Jag ska åka till storsjö fiskecamp med skolan v.34 och undrar om det är lönt att ta med mina flugask eller om det är helt fel, det är mest flugor från min pappa och farfar som jag fått.

har bättre bilder om det behövs.

Hej!

Jovisst kan du ta med dig de där flugorna.

Men komplettera litet torr flugor och nymfer.

Torr flugor.

Black gnat och svart Klinkhammer.

Adams, med gul / grön kropp 12 och 14.

Klinkhammer i samma färg skala.

Blue Dun och grå Klinkhammer. I storlek 12 och 14 imiterar de en grå dagslända = Baetis Rhondani. I 16 och 18 stick mygg och fjäder mygg.

Red Tag och brun Klinkhammer. 12, 14 och 16. får imitera de bruna insekterna.

Svart och röd, torr myra 12 och 14.

Nattslända. 12 och 14 Streaking Caddis eller Europea 12 t.ex.

Nymfer:

Haröre nymfen 12, 14 och 16.

Peasant Tail Nymph. Samma storlekar.

Någon svart nymf i samma storlekar.

Czech nymfen, Imiterar div sötvattens räkor. 14 och 16.

Killer bug 12 och 14.

Montana nymfen storlek 8 och 10. Svart med gult bröst. Imiterar Bäckslände nymfen t.ex.

Husmask. Storlek 10. Fiskas nära botten.

Nattslände puppa 12 och 14. Beige eller creme' bakkropp med brunt bröst, brukar fungera över hela landet.

Fjädermygg puppa 16 och 18.

Förresten, de här streamer flugorna kan komma till pass också: Svart Wooly Bugger storlek 8 och 10

Muddler Minnow orginal, med grå / brun vinge och guld kropp. Storlek 6 och 8. Kan fiskas plogande i ytan lika väl som djupare.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-01, 13:02.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

låter som det kan bli ganska dyrt... har inte mycket pengar då jag har köpt nytt flugset och lite annat :/

tror du dessa flugor går att använda eller är dom för stora?

annars kan jag nog låna av kompisar där.

men hur viktigt är det med taperade tafsar vid fjällfiske?

Kommentera

Visst kan du som sagt köra med de där flugorna. Men försök låna litet av de flugor jag nämnde. Speciellt, små och svarta flugor. Både svarta nymfer och torr flugor är mycket nyttiga. + Nattsländor och deras puppor.

Ganska svårt att utelämna några av de flugor jag nämnde egentligen. Men kan du inte, så kan du inte?

Man kör alltid med taperad tafs. Annars, får du problem med att få sträckning på tafsen.

Gör dina egna tafsar, genom att skaffa (om du inte redan har?) några 25 eller 50m spolar nylon. =0.35, 0.25, 0.20, 0.18 och 0.15 är lagom. Blir billigast i längden. Och du står inte tomhänt uppe på fjället heller om olyckan är framme? Köpa färdig gjorda tafsar, och ha tillräckligt med sådana tafsar blir dyrt för en fiske säsong. Du får ut runt 25 tafsar ur en 25 m spole / spolar.

Till ett 9 fots spö, är en tafs på totalt 8.5 fot = 2.6 m lagom. D.vs. ungefär som avståndet mellan toppöglan och ner till halva handtaget ungefär.

En standard tafs, ser ut så här: ca 1m 0.35. + 80 cm 0.25, och resten spets.

Kör du 0.15 spets? Gör då tafsen enligt följande: 1m 0.35 + 50 cm 0.25 + 30 cm 0.20 och resten 0.15.

Skarvar ihop nylon, gör du med Kirurg knuten.

Köp en liten nagel tång på Apoteket. Kostar ca 25:- Bra att knipsa nylon med.

Tänk på att alltid fukta nylon innan du drar ihop knutarna. Annars, kan de "brinna av", av friktionen. Eller iaf bli försvagade.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-01, 13:47.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
        2 svar
        504 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
        4 svar
        169 visningar