Vilken/Vilka klass 8 linor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken/Vilka klass 8 linor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken/Vilka klass 8 linor?

Köpte ett begagnat 7-8 spö i höstas och rulle, men aldrig några linor.

Tänkte sattsa på lite gädda (gös?!?) i sommar, och sen HÖ vid kusten i höst - Duger dan-tackles 2:a sort till detta? Bör jag ha mer än flyt?

Köp en Intermediate (extremt sakta sjunk) Dan Tackel 2.a sortering WF 8. Så grejar den Gädd / Gös fisket för dig.

Den går inte till botten som ett stryk järn i grunda vikar som en normal sjunk gör. Och du kan komma ned på djupare vatten vid behov. Ligger heller inte och guppar på vågorna som en flyt lina kan göra. Det gör att du har bättre kontakt med flugan när du fiskar kust HÖ.

Den linan, är att gämföra med en 350: - 400 :- lina ungefär. Har självt 2 st som jag inte funnit någon anledning att klaga på alls! De flesta som köper Dan Tackel linan är helt nöjda med den.

En av de få billiga fiske grejor, där du får mer än vad du betalar för.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-19, 19:42.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tackar som vanligt Jock Har en 6:a sjunkande från dem som funkar ok (finner den lite långsamsjunkande och lite mer svårkastad än min flyt, men det är ok för priset :P)

När jag ändå är inne på gäddgrejer - vad behöver jag för taffs och vilka flugor bör jag sattsa på i första batchen från flugor.se?

Kommentera

Varsågod.

Det blir ju fråga om tafs med vire spets då. Sameo's Gädd tafs duger gott.

http://www.flugor.se/.

Kan vara en god ide att också köpa en spole vire så du kan byta spets vid behov?

En annan variant, som i längden blir billigare. Är att köpa några 50 m spolar nylon: 0.50, 0.45 och 0.40.+ Gädd vire.

Sedan skarva ihop din egen tafs med hjälp av kirurg knuten ( Endast på nylon materialet dock!) Enligt följande: Ca 1 m 0.50 + 80 cm 0.45 + 50 cm 0.40 och 30 cm vire. Det gör en tafs med en längd av 8.5 fot = 2.6m. Vilket brukar vara standard länd för ett 9 fots spö.

Sedan, kör du med Albright knuten när du skarvar vire till nylon. Kirurg knuten t.ex. funkar inte bra till detta.

Till att knyta flugan till viren är det enklast att göra en Perfection Loop. Värm knuten en aning så blir den ännu starkare. När du sedan ska trä på flugan? Trä öglan genom krokögat och över / under flugan bara.

Blir enkelt att byta fluga utan att behöva knipsa av viren, eller köra med klumpiga betes lås då.

Flugor? Ja, kollektionen, bör väl innehålla ett gäng ganska färgstarka och glittriga flugor + ett svart mönster iaf.

Bait fish, Bass ska man nog ha i asken. Och Gädd Zonker. "Husets special" och MT X Flash ser ju också giftiga ut.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-20, 15:01.

Kommentera

Tackar - knyta wire till nylon?!?! - måste provas

Kommentera

Gädd flug tafs vire, är det inga större problem att knyta med. Den är till skillnad från ordinär (spinn) tafs vire nästan lika smidig som nylon faktiskt.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-20, 15:07.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
            2 svar
            504 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
            4 svar
            169 visningar