Hjälp med val av lina! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med val av lina!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med val av lina!

Hej, nu har jag grävt fram farsans gamla flugspö (som han använt två gånger) och har gett mig fan på att lära mig fiska med det.

Spöet har fått följa med nån gång då och då på fisketurerna men ligger mestadels i skuffen på bilen oanvänt.
    Och eftersom linan är lika gammal som spöet, ca 15 år så är det dags att byta.
    Den som sitter på nu är full med sprickor och det är väl kanske 10 cm nylonlina kvar av taffsen.

Men nu var det ju lättare sagt än gjort att välja rätt lina inser jag.
    Fattar inte så mycket av beteckningarna på linorna när jag kollar runt på tex olssonsfiske. Fanns ju rätt billiga Ron tompson linor där såg jag nu.
    Men vad ska man välja. Vad innebär tex siffran som står efter WF?
    Är det längden på linan?
    hoppas på tips på lämplig lina för mitt spö, se bifogade bilder.
    Kommer väl i huvudsak fiska harr/öring i älvar när tillfälle ges.
    Flugor har vi massvis av alla dess sorter.

Något mer jag bör tänka på och köpa i samma veva?
    Nått slags medel för flugorna så dom flyter?
    Vilken taffs bör jag ha?
    Skyddsglasögon?

Bifogade filer
    Senast ändrad av fishalot; 2010-06-14, 17:26.

klass 6/7 kan vara lite för grova grejer till fiske efter öring/harr. Man brukar oftast ha klass 5/6 eller 4/5 till harr/öring.

Kommentera

billiga men bra linor har du här:http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=261
      Fluglinor 2 a sorts Vår mest sålda fluglina

Kommentera

Det som står efter WF är vilken lin klass det ska vara. T.ex om det står WF 5 då ska men ha klass 5 lina osv. det finns 2 olika lin sorter. WF och DT.
        WF betyder weight forward och då är kast klumpen längst fram.
        DT betyder double taper( eller nåt sånt) och då är klumpen i mitten.
        WF lina använder man oftast i sjöar där det krävs långa kast och DT lina vet jag inte vad det har för egenskaper.

Kommentera

Håller med Klas123, att klass 6/7 är litet i grövsta laget för Harr och de andra, mindre ädel fiskarna.
          "Men man tager vad man haver" Som den gamla kok boks författaren Kajsa Warg skrev en gång i tiden.

Siffran, som står efter "WF" är lin klassningen. Du har motsvarande på ditt spö = "6/7" D.vs. DT klass 6 och WF klass 7 i ditt fall.

En Dan Tackel 2:a sortering WF 7 flyt lina om du ska fiska mestadels i sjöar och tjärnar? En WF skjuter snabbare och längre än en DT lina. Något du har nytta av när du fiskar i sjöar.Detta eftersom fisken flyttar sig snabbt här.

En DT 6, flyt lina om du ska huvudsakligen fiska med i medel stora och mindre strömmande vatten?

En DT lina har övertaget i strömmande vatten, där precision och flugans presentation är mer viktig än långa kast längder. DT linan, är lättare att roll och switch kasta med än en WF. Bra egenskap där det inte går att luft kasta så bra längs en å p.ga. mycket vegitation längs vattnet.

Backing linan, kan behövas bytas ut också om den legat flera år på rullen? 20 pund = 9.4 kg och ca 50 yards lång = Ca 45 m. Är lagom. Du skarvar ihop flug linan med backingen med hjälp av "nål knuten". Använd ett ihåligt bomulls pinne skaft istället för en stopp nål till denna knut. Blir mindre krångligt då.

Lägg gärna litet vattenfast kontakt lim uppe på själva knuten och gämna ut limmet med en trä sticka. Då förhindrar det mjuka kontakt limmet att knuten "hugger" så mycket i spö ringarna.

Perfection Loop knuten, är bra när du ska göra en liten ögla på flug linans spets för att lätt kunna byta tafs. Fukta ca 3 - 4 cm av lin spetsen med kemiskt ren Aceton. Skala av linans ytskikt där du behandat med Aceton. Gör Perfection Loop knuten av flug linans kärna.

Bra flyt medel = Loon Aquel. Inte så dyrt heller. Detta är en gele', som du tar en droppe av mellan tumme och pekfinger och gnider in i vinge, hackle och stjärt spröt på torr flugan med. Låt medlet "dra in" under ca 2 minuter innan du börjar fiska med flugan.

Nylon tafs med 0.20, 0.18 och 0.15 spets är lagom. Pool 12's tafsar, är pris värda. Köp några av varje + 25 eller 50 m nylon spolar: 0.20, 0.18 och 0.15 så du kan reparera tafs spetsarna med hjälp av kirurg knuten.

Enligt den gamla flug tafs tabellen, är 0.20 = 3X. 0.18 = 4X och 0.15 = 5X.

Stroft, är ett bra nylon material:

En nagel tång, som du kan köpa på Apoteket för ca 25:- är bra att ha till att knipsa nylon med.

En Peang, kan vara bra att ha, för att lossa flugan ur fisk munnar med.

Man ska ha ett par ( bra ) Polaroid solglasögon! Dels, ser du flugan bättre ute på vattnet (och kanske firrarna). Och dels, kan solglasögonen förhindra ett mycket smärtsamt akut besök hos farbror ögon kirurgen.

Boca Grande, är en prisvärd och vettig modell.

Undvik lätta solglasögon typ pilot modeller, då de har en tendens att börja glida omkring på näsan när du blivit litet svettig på näs ryggen. Om inte ett nack band följer med Boca Grande modellen eller andra solglasögon du köper? Köp ett sådant hos närmsta optiker. Kostar ca 40:-. Väl använda pengar!
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-15, 21:29.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack så mycket Jock Scott. Mycket bra svarat =) Bra med matnyttig info.
            Har nu beställt lina och taffsar å lite annat smått å gott från dan-tackel.
            Var även förbi på en fiskeutförsäljning här i stan och köpte peang, håv och flytmedel till flugorna.
            Återkommer efter att jag provfiskat grejjerna =)
            mvh

Kommentera

Varsågod.

Ska bli kul att höra hur fisket gick?

Skitfiske på dig!
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
              2 svar
              504 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
              4 svar
              169 visningar