Klassning av spö... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klassning av spö...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Klassning av spö...

Köpte ett beg Fenwick Ironfeather klass 8 för ett tag sedan men jag tycker att det är lika mjukt som mitt Bäcksländan klass 6. Så min fråga är om man på något sätt kan kolla jämföra klassningen av spöna. Hur går jag till väga? Och går det i sådana fall att se vilken lin klass man skall ha till respektive spö?

Nu har ju inte klassningen med att göra hur mjukt spöt är. Utan för vilken linvikt spöt jobbar bäst med. För att kolla klassningen själv så kolla upp vilken vikt dom olika klasserna har och kolla sen vilka linor som håller klassvikter sen är det ju bara att testa vilken lina som passar spöt bäst.

Annars så brukar det ju stå,på spöt vilken klass det har.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Hej!

Jag kollade Sexy Loops ERN klassnings data bas för flug spön. Och jag kan inte säga att något Fenwick spö är mjukt direkt. Snarare, hur konstigt det än kan låta för dig? Så har de en ganska regäl ryggrad. De flesta av deras spön är ca 1/2 lin klass högre än vad tillverkaren uppger.

Jag har självt ett Ironfeather gamla modellen. Klass 8. 9 fot för HÖ och Gädd fisket, ihop med en Dan Tackel WF 9 lina. Funkar bra tycker jag.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-11, 08:50.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hej!
        Ett bra sätt om man vill klassa ett spö är "common cents system".
        Enkelt uttryckt sätter man upp spöet vågrätt, hänger vikt i toppöglan tills spöet är nedböjt till 1/3 av längden. Sedan kollar man hur stor vikt som fordrades, och får med hjälp av detta ut AFTM-klassen.
        Länk till info (engelska):
        THE COMMON CENTS SYSTEM A Universal Rod Rating System The Common Cents System (CCS) is a Universal Rod Rating System. It objectively and relatively measures the action, power and speed of any fishing rod or blank. Designed by Dr. William Hanneman in the late 1990’s, it was first published in 2004 by RodMaker Magazine. Dr.…

Björn / beten.nu

Kommentera

Angående CCS och ERN.
          Snodde detta från edge, i länken kan man läsa hela diskussionen
          - ERN har jag läst mig till att det har mer med vad spöt har för kraft/styrka inom sig, bl a när spöt av en medelkastare belastar spöt med 30 fot av lina utanför spötoppen...

Nej, det är ett mått på hur många mynt man måste sätta i en påse som man knytit fast i toppen på spöet för att få det att böja sig på till en viss grad. Ingen lina, ingen rörelse, ingen kastare, inga fot.

Mvh
          Stefan

A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
            Hej!

Jag kollade Sexy Loops ERN klassnings data bas för flug spön. Och jag kan inte säga att något Fenwick spö är mjukt direkt. Snarare, hur konstigt det än kan låta för dig? Så har de en ganska regäl ryggrad. De flesta av deras spön är ca 1/2 lin klass högre än vad tillverkaren uppger.

Jag har självt ett Ironfeather gamla modellen. Klass 8. 9 fot för HÖ och Gädd fisket, ihop med en Dan Tackel WF 9 lina. Funkar bra tycker jag.
            Skulle du kunna ta lite bilder av ditt spö typ på loggan, rullfäste m.m. och skicka till mig eller lägga upp i tråden?
            Vill bara kolla så att spöt jag köpt är äkta innan jag börjar undersöka för mycket.

Kommentera

Får bli på söndag då. Har ingen möjlighet att få fram (låna) en kamera förräns dess.

Kommentera

Här har du mitt Fenwick Ironfeather 9 fot klass 8.

Spöt, har en kort och päron formad fighting butt längst bak som går att skruva av.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  Här har du mitt Fenwick Ironfeather 9 fot klass 8.

Spöt, har en kort och päron formad fighting butt längst bak som går att skruva av.
                  Hm. Jag börjar tro att mitt spö inte är äkta. Ser ju inte alls ut som Jock Scotts spö. Loggan känns dit klistrad. Känns helt fel med andra ord. Hur får jag reda på om det är ett äkta?
                  Bifogade filer

Kommentera

Skumt är det.

Mitt Ironfeather har ett helt svart metall rullfäste med 2 lås ringar. Och som sagt en liten och "päron formad" fighting butt med gäng tapp som sagt. 4 delat spö ska tilläggas. Men mitt är inte Ironfeather modell 2 utan den äldre modellen. Har ditt spö inget gängat hål i bakänden av rullfästet? Då har jag ens svårt att tro att det är ett klass 8 spö överhuvud taget. Detta, eftersom så pass grova spön i 98 fall av 100 kommer med f. butt.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-21, 17:15.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    169 visningar