Hur ögla skjutlinan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ögla skjutlinan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur ögla skjutlinan

Jag har en orange flytande skjutlina med lågt linminne som jag tror är från Scierra. Mjuk i materialet. Vill minnas att jag köpte den för att det bara skulle vara att göra en ögleknut och sedan köra. MEN problemet är att själva knuten ligger emot spöringarna och stoppar upp. De flätade öglorna som används till fluglinor bör väl inte heller vara ett alternativ.

Jag tänker mig då att man bör kunna vika skjutlinan och säkra öglan med någon tunnare tråd. Men vad ska jag göra för knut? Vad för lim?
    Senast ändrad av Majakovskij; 2010-06-02, 09:04.
    [FONT=Verdana][/FONT]

Tjena!

Gör en "Perfection Loop". Det är en mycket bra ögle knut. Men ta först litet kemiskt ren Aceton och en liten tyg lapp och ta bort de 3 - 4 första cm av coatingen på linan. Gör därefter p. loop knuten. Lägg litet vattenfast kontakt lim över själva knuten och jämna ut limmet över sagda knut med en tunn trä sticka av något slag. Använd inte hårda limmer typ express eller Karlssons klister. De vassa kanterna de limmen får kan kapa linan så småningom!

Edit. Hela idee'n med det ganska gummi artade kontakt limmet är att själva knuten inte ska "hugga" i ringarna mer än minimalt. Har inte så mycket med att förstärka själva knuten egentligen.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-01, 20:29.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Dessvärre är det redan "perfection loop" jag kör med och knuten blir för stor. Eller menar du att jag ska skala av skjutlinan för att få till en mindre knut?
      [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Jepp! Göra den med coatingen kvar på lin spetsen blir alldeles för klumpigt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
          Jepp! Göra den med coatingen kvar på lin spetsen blir alldeles för klumpigt.
          Ok tack, då är jag med. Har inte skjutlinan här men den är coatad iallafall så får se hur det blir, men är alltså ingen skjutklump.
          Senast ändrad av Majakovskij; 2010-06-01, 21:15.
          [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

O.k. Tänkte bara säga att om du trots allt finner den nya p.l. knuten FÖR klumpig för din smak? Dubbel vik den av skalade flug line spetsen och sy, som du självt föreslog med en så stark tråd som möjligt. Lägg litet Epoxy lim över där du har sytt i så fall.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-01, 21:18.

Kommentera

Sy en öggla, det brukar jag göra då får du ingen knutklump alls.
              Gör så här.
              Skala av coatingen ca 15 cm, Lägg den lägg kärnan dubbel så du får en öggla på ca 5 cm och ca 3-5 cm att sy på.
              Sy med en ganska stark tråd, gärn nån flugbindartråd, jag har kört med kevlartråd men det är överkurs. Sy genom kärnan fram och tillbaka, sedan tar du trådändan och lindar den tätt över hela syområdet.
              För att avsluta lindar du in en trådöggla som du sedan stoppar änden i och drar den under själva lindningen. När du är klar limmar du sömmen med Liquisol eller liknade lim som inte blir hårt.
              A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Jag förstår inte riktigt ditt problem med de flätade öglorna. Fungerar mycket smidigt enligt mig. Jag hade det på min förra lina. Linan jag har nu har dock en färdig ögla, vilket också är väldigt smidigt

Kommentera

SBS på det.
                  Jakten på dundergurkan

Kommentera

Ursprungligen postat av Filip_the_on Visa inlägg
                    Jag förstår inte riktigt ditt problem med de flätade öglorna. Fungerar mycket smidigt enligt mig. Jag hade det på min förra lina. Linan jag har nu har dock en färdig ögla, vilket också är väldigt smidigt
                    Släng skiten. Färdiga öglor är satans avkomma. Vänta inte tills du tappat drömfisken.

Och de färdiga/lösa strumpöglorna är ÄNNU värre. Bort med skiten.
                    Jakten på dundergurkan

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    560 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    178 visningar