Flugor till regnbåge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugor till regnbåge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugor till regnbåge

Hej!

Jag är nybörjare med flugfiske och har jämt beställt några flugor till regnbåge.
    Jag skulle vilja veta när man använder de här flugorna och hur man fiskar med dem.

Click image for larger version

Name:	SDC10114.jpg
Views:	1
Size:	742,4 KB
ID:	1802998

Streaking caddis................E-12....................Black gnat

Montana............................Haröra......... .........Klinkhamer

Jag skulle ha en strl 12 av streaking caddis, men det fanns inte, den på bilden är strl 8, är det för stort?

Kan man använda flytlina och flyttafs till montanan och haröran?

Tack!
    Senast ändrad av Mölj; 2010-06-01, 18:11.

Det är inga dåliga flugor, du är på god väg. E-12, black gnat och klinkhammer fiskar du på samma sätt. Många har olika teorier om hur du på bästa sätt fiskar med dessa flugor. Det beror också på om du fiskar i strömmande eller stilla vatten.

I Strömmande vatten låter du bara flugan flyta med strömmen över vaket eller där du tror att fisken står. Glöm inta att menda linan så att inte flugan "draggar" på ytan och verkar onaturlig. Streaking Caddis har jag dock för mig att man ofta gör så att man låter flugan dragga lite, därav namnet. Jag har dock inte mycket erfarenhet med denna fluga.

I stilla vatten kan torrflugfisket ibland vara lite svårt. Fisken står nämligen inte hela tiden kvar på samma plats. Du måste alltså försöka lista ut var fisken är på väg. Det finns många olika åsikter om hur du ska fiska hem torrflugor, men min erfarenhet har lärt mig att det bästa sättet är att bara låta flugan ligga stilla ett ganska långt tag. När flugan har drivit i vattnet ganska länge och du inte tror att det inte kommer ta är det bara till att kasta om. Det handlar lite om magkänsla.