Flugor till regnbåge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugor till regnbåge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugor till regnbåge

Hej!

Jag är nybörjare med flugfiske och har jämt beställt några flugor till regnbåge.
    Jag skulle vilja veta när man använder de här flugorna och hur man fiskar med dem.

Click image for larger version

Name:	SDC10114.jpg
Views:	1
Size:	742,4 KB
ID:	1802998

Streaking caddis................E-12....................Black gnat

Montana............................Haröra......... .........Klinkhamer

Jag skulle ha en strl 12 av streaking caddis, men det fanns inte, den på bilden är strl 8, är det för stort?

Kan man använda flytlina och flyttafs till montanan och haröran?

Tack!
    Senast ändrad av Mölj; 2010-06-01, 18:11.

Det är inga dåliga flugor, du är på god väg. E-12, black gnat och klinkhammer fiskar du på samma sätt. Många har olika teorier om hur du på bästa sätt fiskar med dessa flugor. Det beror också på om du fiskar i strömmande eller stilla vatten.

I Strömmande vatten låter du bara flugan flyta med strömmen över vaket eller där du tror att fisken står. Glöm inta att menda linan så att inte flugan "draggar" på ytan och verkar onaturlig. Streaking Caddis har jag dock för mig att man ofta gör så att man låter flugan dragga lite, därav namnet. Jag har dock inte mycket erfarenhet med denna fluga.

I stilla vatten kan torrflugfisket ibland vara lite svårt. Fisken står nämligen inte hela tiden kvar på samma plats. Du måste alltså försöka lista ut var fisken är på väg. Det finns många olika åsikter om hur du ska fiska hem torrflugor, men min erfarenhet har lärt mig att det bästa sättet är att bara låta flugan ligga stilla ett ganska långt tag. När flugan har drivit i vattnet ganska länge och du inte tror att det inte kommer ta är det bara till att kasta om. Det handlar lite om magkänsla.

Nymferna (Montana- och harörenymfen) Fiskar du hem med korta intagningsryck eller liknande. Många fiskare drar in på olika vis. I strömmande vatten kanske det är kul att fiska med en nappindikator. Då fäster du en indikator av något slag på din tafs och låter flugan flyta med strömmen. När nappindikatorn stannar eller dras under gör man mothugg. Kan vara ganska kul att prova.

Ja, det går bra att använda flyttafs och flytlina till att fiska hem montana och haröra. Jag gissar på att du har beställt dina flugor från flugor.se, och jag vet att deras nymfer oftast är bra förtyngda.

Kommer inte på fler tips just nu. Fråga på bara om det är något mer du vill veta.

Kommentera

Hej! Jag skulle vilja lägga till att det är viktigt att du ser till vid torr fluge fiske, var det än tar plats? Att ha så sträckt lina och tafs som du bara kan. D.vs. god kontakt med din torr fluga. Det är bra flugor de där du har valt. Som sagt en vettig start på flug kollektionen. Storlek 8, Streaking Caddis, bör fungera bra den med. Iaf, när den stora Nattsländan, Pryganea Grandis kläcker i augusti. Det är den månad då div. Nattsländor förekommer som mest och det pågår en bit in på hösten, innan frost nätterna sätter in.

Men för den skull, kan du testa nattslände imitationer redan nu, om du ser en insekt som ser ut så här kana om kring på vatten ytan eller fladdra omkring längs strand kanten?

Det finns en liknande Nattslände imitation typ Streaking Caddis, som heter Goddards Sedge. Storlek 12 är en bra allaround storlek för Nattsländor. Men några i storlek 14 skadar heller inte.

Skaffa också några Blue Dun torr flugor. 12, 14 och 16. Då har du bra imitationer av de grå Baetis dag sländorna och i storlek 16 Fjäder mygga.

Adams, med gul / grön kropp i storlek 12 och 14, imiterar de gul / gröna Danica sländorna. som kläcker ganska långt upp i landet redan.

Svart, Ljus gul / grön och brun Klinkhammer storlek 12, 14 och 16, imiterar kläckande insekter. Och är viktig att ha i flug asken.

Försök att skaffa de flesta nymferna och torr flugorna i flera storlekar.

Och nymfer + torr flugor i bas färgerna: Brunt, grönt, grått och svart.

Då kan du en bra täckning av alla vingade insekter + de flesta nymferna.

Här kommer litet mera om div. tekniker och kast i strömmande vatten:

Generellt, kan man säga att ju större fluga ju mer rörelse ska du ge den. Men för den skull ska du inte köra något slags racing lopp med en stor torr fluga för det. Oftast, så flyttar man bara flugan 3 - 5 cm i taget med en ca 10 - 15 sekunders paus emellan. Fiskar du med små knott eller fjäder mygg t.ex? ( Flugor från storlek 16 och mindre) Ja, då ska du helst låta vågor och vind sköta fiskningen av flugan. Och bara ha så sträckt lina och tafs som möjligt. Den senare metoden kallas Dead Drift.

Fiskar du nattslände imitationer? Då ska du hasa flugan en eller ett par decimeter i taget så flugan plogar litet i vattenytan. Då med ca 10 sekunders paus mellan "hasningarna".

Vid torrfluge fiske, är det viktigt att lina och tafs är så raka på vatten ytan som möjligt. Håll kontakten med flugan!

Fiskar du nymf straxt under ytan eller djupare? Så kan du generellt sett, ta hem den med 5, "tändsticks långa" knyckar med en ca 5 sekunders paus mellan serierna. Pröva olika hastigheter bara. Allt från super sakta till snabba knyckar.

Fiskar du streamer? Då ska du pröva allt från en dm långa knyckar - paus 3 - 5 sekunder ny 1 dm lång knyck. Till att ta hem streamern snabbt eller långsamt med 20 - 30 cm långa drag med en kort paus emellan.

Tänk på att torrflugor, inte får ploga i strömmande vatten ( Med ett undantag dock! Nattslände imitationer). Träna på att menda linan:

Eller använd "Reach kastet":

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-01, 21:11.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tusen tack!!

Black gnat och klinkhamern är i stl 14, krokarna ser så små ut, håller de verkligen?

Kommentera

Inga problem med stor fisk på storlek 14. Du kan landa typ 5 kg fiskar på storlek 20 eller mindre om du bara drillar försiktigt. Tafsen, lär nog smälla före kroken hur som helst.

Storlek 14, är en mycket vanlig storlek på torr flugor och nymfer btw. Oftast den krok som tar slut fortast för mig när jag sitter och binder mycket.

Varsågod.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-02, 21:19.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Om fisken är på hugget så kan en snabbt stripande, som en liten motorbåt typ, streaking caddie ge riktigt våldsamma hugg....
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
            2 svar
            504 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
            4 svar
            169 visningar