Dags att börja flugfiska - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dags att börja flugfiska

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

9 fot är det vanligaste. Allround.
    10 fot är ifall man står utvadad till midjan och vill få linan högre upp i luften, så att den inte slår i vattnet. Ett längre spö får också djupare aktion i klingan.

Så har jag förstått det, rätta mig om jag har fel.
    Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

Nio fot räcker till allt.
      Kortare blir lättare att kasta med och längre givetvis tyngre, pga av vikt och hävstångsprincip.
      Det brukar sägas att man ska ha längre spön om man åker tex flytring för att få linan lite högre över vattnet, vilket inte är nödvändigt, så länge man kastar på rätt sätt så kommer inte linan att träffa ytan, kastar man fel träffar man ytan ändå. Blir bara extra mycket onödig vikt att gå upp i längd på ett enhandsspö.
      Vet inte riktigt hur kort spö du hittat men under nio fot brukar passa bra i mindre åar/bäcker. I ditt fall skulle jag rekomendera nio fot.
      Jag har aldrig kastat sameo så jag säger inget om det men dem flesta verkar vara nöjda.
      Jag har provkastat Act4-spöt och fann det utomordentligt kastvänligt och att det är ett väldigt lätt spö.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Valt3r Visa inlägg
        10 fot är ifall man står utvadad till midjan och vill få linan högre upp i luften, så att den inte slår i vattnet. Ett längre spö får också djupare aktion i klingan.

Då skall jag bara undra, håller du kastarmen längre ner när du har vatten upp till midjan?

Kommentera

Brukar inte vada själv, men kan tänka mej att det är ungefär som att ha en djungel av ris bakom ryggen

Då blir det ju att man håller armen mycket högre. Jag brukar ha den nästan helt rakt upp i luften.

/Valter

Edit: Nä, nu när jag tänker efter så när man står i vatten så kastar man ju faktiskt som vanligt
          Senast ändrad av Valt3r; 2010-05-30, 12:32.
          Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

Brukar inte vada själv, men kan tänka mej att det är ungefär som att ha en djungel av ris bakom ryggen

Då blir det ju att man håller armen mycket högre. Jag brukar ha den nästan helt rakt upp i luften.

/Valter

Edit: Nä, nu när jag tänker efter så när man står i vatten så kastar man ju faktiskt som vanligt
            Det var just den tanken jag ville att du skulle upptäcka.
            Vid djupvadning samt fiske med flytring så höjer man möjligen på armen, man sänker den aldrig vilket får till följd att ett längre spö inte är nödvändigt, kastar man rätt så kommer linan inte att träffa vattenytan bakom dig.
            Ett längre spö blir enbart tyngre att fiska med pga av något högre spövikt men framförallt pga av en större hävstångseffekt.

Kommentera

Sameo linan är de inget fel på rent allmänt utan tycker inte den funkar bra till gäddflugorna. Till havsöring funkar den utmärkt! Sameo spöet är skönt det med...!

Kommentera

Ursprungligen postat av ENEL Visa inlägg
                Sameo linan är de inget fel på rent allmänt utan tycker inte den funkar bra till gäddflugorna. Till havsöring funkar den utmärkt! Sameo spöet är skönt det med...!
                Hur funkar det att få iväg gäddflugorna med nya linan?

Tack för all hjälp allesammans. Ska strax boka en kastkurs för nybörjare. Så bestämmer jag mig efter att jag har varit på den. Skulle inte våga misshandla den nya linan innan jag vet vad jag håller på med. Blir brorsans budget lina som får stå ut med mig tillsvidare.

Kommentera

http://www.facebook.com/flugfiskegalningar kolla in och gilla vår sida så vi för en bra start

Kommentera

Jag har haft exakt samma dilemma som du har och det som Guideline beskriver instämmer jag med helt. Jag har alltid kört med en klass 7 guideline lpxe - som är ett ganska styvt spö. Till det har jag alltid haft en klass 8 lina som vänder upp och ner även på mina större gäddflugor (svårare så klart, men allt är inte lätt). Det finns alltid en kompensationsfaktor, i ditt fall är det nog att hitta en lina som passar bra till en uppsättning som ska vara optimal för havsöring men även kunna bända en gäddfluga. Jag skulle köra på ett snabbt klass 7 eftersom du ska fiska havsöring mest och till det köpa en klass 8 lina.
                    sigpic

Kommentera

Du har både rätt och fel skulle jag säga. Ett längre spö böjer sig så klart mer än ett kortare. Men ett längre spö gör även att linan färdas snabbare. Du har helt rätt att det underlättar med ett 10 fots spö när man står utvadad men den extra foten har också en förödande svaghet - att du just kommer högre med linan. Vid kusten och havsöringsfiske blåser det ofta, då vill man hellre ha linan lite lägre eftersom det ofta blåser mer högre upp. Detta är givetvis marginellt - men så är det med allt annat i ämnet ändå
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      560 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      178 visningar