Varför inte denna rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför inte denna rulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varför inte denna rulle?

HiLevel ALB-7/8 modellen
    Fråga 1:
    Varför köpa en dyr rulle när man kan köpa den? Alltså, för mig som är nybörjare som inte förstår bättre...
    Eller gör man bort sig?

Fråga 2:
    Kan man köpa "färdiga rullar", alltså rullar med backing och kastlina? isåfall var?
    (på nätet tänkte jag)

För dom pengarna är det säkert väldigt prisvärd. Skulle dock inte fiska lax med den.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Hi Level brukar göra vettiga grejor trots den låga pris sättniingen. Iaf gäller det deras spön.

Men eftersom jag inget vet om Hi Levels rullar vågar jag inte riktigt rekommendera dem.

Normalt sett, kan du köra en billig rulle 350 - 500:- för de mindre ädelfisk arterna (Harr, Regnbåge, Röding och Öring) och dessutom Abborre.

Detta så länge rullen i fråga, har en hyfsad broms och inget glapp mellan spole och rull hus vill säga.

Vid Harr, Regnbåge etc, fiske är rullen i stort sett är endast en lin behållare. Men till Gädda, Havsöring och inte minst Lax, behöver man regäla don som tål tunga och intensiva rusningar. Dvs. att mekaniken är så pass robust att det pallar trycket. Och då hamnar man oftast i pris klasserna 1000:- - 2500:- och däröver.

Det är nog till att köpa begagnat om du ska ha allt monterat. Men att lära sig "nålknuten" till att fästa backing till flug linan och tafsen till flug linan är inte svårt. Och jag utgår från att du redan kan spolaxel knuten, eftersom du hållit på att spinn fiska ett tag?
      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-11, 21:09.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Om du köper den rullen kan du alltid åka till en fiskeaffär där de säljer och spolar på lina och självklart backing. Dock kostar linan ett par hundralappar. Mer än rullen i ditt fall!

Kommentera

Tackat tackar för era svar, och jag glömde skriva att det är i första hand öring, regnbåge samt harr som jag siktar in mig på.

Anledningen att jag frågar om färdiga rullar var helt enkelt av rent bekvämlighet! Jag har spolat på själv på spinn så knutar har jag rätt så bra koll på, var nyfiken på om det var möjligt.

S-Johansson: Helt klart blir linan dyrare än rullen, men det kan jag leva med

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
          2 svar
          534 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
          4 svar
          173 visningar