Detta med klassning av spön..puh - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Detta med klassning av spön..puh

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Detta med klassning av spön..puh

Ska nu äntligen byta ut mitt 15 år(!) gamla spö klass 5/6 till ett nytt loop klass #5 el #6. Har sökt i trådarna angående vilken klass jag bör sikta in mig på men det verkar vara liten skillnad. Går det att översätta ett klass #5/6 (mitt gamla) till klass loop #5 eller #6? Det jag är ute efter är ett allroundspö för harr,öring,röding i å, älv sjö.

Tycker det är väldigt svårt att välja, väljer jag #6 förlorar jag lite i känsla men kan välja att fiska med lite större flugor. Hur är det t.ex. att drilla lite större fisk, typ 2-3 kg på ett klass #5 spö? Eller bör jag välja klass #6 för att kunna ta lite större fisk? Samt hur fiskar mindre nymfer med ett klass #6 spö?

Har inte möjlighet att provkasta utan tänker beställa mitt spö på internet så jag hade tänkt att jag skulle slippa ångra mig efter köpet

m.v.h. Streamer12

Ursprungligen postat av Streamer12 Visa inlägg
    Ska nu äntligen byta ut mitt 15 år(!) gamla spö klass 5/6 till ett nytt loop klass #5 el #6. Har sökt i trådarna angående vilken klass jag bör sikta in mig på men det verkar vara liten skillnad. Går det att översätta ett klass #5/6 (mitt gamla) till klass loop #5 eller #6? Det jag är ute efter är ett allroundspö för harr,öring,röding i å, älv sjö.

Tycker det är väldigt svårt att välja, väljer jag #6 förlorar jag lite i känsla men kan välja att fiska med lite större flugor. Hur är det t.ex. att drilla lite större fisk, typ 2-3 kg på ett klass #5 spö? Eller bör jag välja klass #6 för att kunna ta lite större fisk? Samt hur fiskar mindre nymfer med ett klass #6 spö?

Har inte möjlighet att provkasta utan tänker beställa mitt spö på internet så jag hade tänkt att jag skulle slippa ångra mig efter köpet

m.v.h. Streamer12
    Ska du fiska Harr och Öring ska du ha 5/6 beroende på hur stora Öringarna är.

Om Öringarna är lite större tycker jag att du ska kiöpa ett #4/5 till Harr och #6/7 till Öring och Röding

Kommentera

fiskar mkt med klass 5 och 6. Tycker det är så lite skillnad så jag kan inte argumentera för det ena eller andra. Det som styr mkt hur de olika spöna hanterar flugor o fisk är hur de är i aktionen. Nästan alla mina spön är mellan till top aktion.

Klart att det är lättare att kasta streamers med ett klass 6 men det går med 5:an oxå. Gå ej ned mer om du räknar med fisk i 2-3kg, då de kan vara för klena i ryggraden för att drilla lite hårt om du vill släppa tbx.
      Lycka till

Kommentera

Du ska absolut testa lite olika spö innan du köpa!

Eftersom olika spö skiljer så mycket i egenskaper är det 99,9% chans att ett köp utan att ha provat bli fel.

Kommentera

Om du nu ska köpa Loop spö? Tänk på att de flesta av deras spön är "under klassade" dvs. "styvare" än vad som uppges på spö klingan. Du behöver med andra ord troligen en 6:ans lina till ett klass 5 Loop spö.

Personligen, tycker jag det finns bättre spön än Loop för motsvarande peng. Guideline, Scierra eller Vision t.ex.

Som Kattman säger. Åk och känn på några olika 5:or och 6:or innan du bestämmer dig.

Men vill du trots det " köpa blint " på nätet?

Då tycker jag Vision Nite, är ett spö väl värt att fundera över:

Ett väldigt trevligt spö med medium snabb, halv aktion.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-26, 19:32.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Fiskar du mycket med med hjorthårsflugor tycker jag du ska sikta på en klass 6, du vinner även lite på blåsväder med en sexa annars blir en femma bra.
            Det blir ganska stort luftmotstånd av hjorthåret och enligt mina spön tycker jag att gränsen går mellan fem och sex vad gäller just dom flugorna.
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Tack för alla kommentarer/tips!

Känns som att det det lutar åt att det blir ett klass 6 spö ändå.

Varför jag skrev Loop var därför att jag blev tipsad av en kompis om Loop Xact flugset, vilket kostar runt 3000 kr för hela kitet. Det är i den prisklassen jag tänkt mig. Nu är inte just Loop ett måste på nåt sätt. Såg även att Guideline har ett kit i samma prisklass, Act 4. Är det något att ha? Har fått en del goda vitsord som jag sett när jag googlat runt lite. Hur är linan "Guideline Force" som medföljer?

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
              Men vill du trots det " köpa blint " på nätet?
              Då tycker jag Vision Nite, är ett spö väl värt att fundera över:

Ett väldigt trevligt spö med medium snabb, halv aktion.
              Tack för tipset, ska kolla upp även detta. Behöver dock en hyfsad rulle och lina också, vilket gjort att jag hittills fokuserat mest på prisvärda kit.
              Senast ändrad av Streamer12; 2010-04-26, 22:50.

Kommentera

Act4 spöt är ett jättefint spö. Vet dock inte hur det konkurrerar med Loop, men förmodligen hade jag köpt Act4spöt.
                Nu blev det ett helt annat spö för mig.
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Håller med Guideline. ACT4, är inget dumt spö. Och Guideline, liksom Vision, gör bra rullar och linor med.

Tycker man betalar litet väl mycket för Loop logon när man köper deras grejor.

Här är annars ett mycket prisvärt kit:

Rea pris: 2.799,00 kr Full pris: 4.197,00 kr

Alternativt:

Rea pris: 2.995,00 kr. Full pris: 4.362,00 kr

Inget av dessa kit lämnar något i övrigt att önska i denna pris klass. Scierra spöt är snabb 2/3 aktion.

Medan Vision Nite, som sagt är medium snabb, halv aktion.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-27, 09:35.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Scierra Ferox - XDP - HMT Willys Kit ser redigt fint ut och till ett bra pris. Hade jag fått välja skulle jag ta det!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    552 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    177 visningar