Bästa gäddlinan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa gäddlinan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bästa gäddlinan?

Är sugen på en ny gäddlina, har googlat runt lite och dom som jag fastnat för lite är Vision big mama,Rio pike och guidelines pike series.

Är det någon här som har lite kunskap av dom utöver säljarnas snack?

om ni har något annat tips så är de bara bidra med det med

Spöet det gäller är ett Sameo #8

Rock on!

En Big Mama är ju klart ett bra val! Orkar vända stort krokodil godis utan problem. Är det mycket näckrosor och andra "grönsaker" där du brukar fiska? Ta en flyt lina. Annars, en Intermediate.

Som nr 2. Skulle jag säga Guideline Pike. Men eftersom B.M är en long belly, så rullar den nog ut större flugor bättre när det blåser tämligen mycket.

Rio Pike, är säkert bra den med. Precis som Rio's linor brukar vara. Men jag vet litet för litet om den. Och dessutom är den dyrare än Big Mama.

Synd, att Sameo bara har sin Python, longbelly lina upp till klass 6. Annars hade det ju varit ett bra alternativ.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-26, 13:10.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag har själv big mama linan från Vision. Tycker den är helt magisk med long belly. Var ute i kuling å körde HÖ med den förra helgen, fick ut alla flugor jag testade i rak motvind...(fick dock ingen fisk men väl en rejäl förkylning )

Kommentera

Fiskar med snowbees pikeline. Ett jäkla skjut i den och inga problem att hantera stora flugor. En annan fördel med den är att den är slow intermediate och sjunker långsamt. Dessutom är coatingen clear så man ser bara kärnan.

Kommentera

Fiskar själv med Guideline Pike och gillar den skarpt, här har du dock ett fint test att läsa med nästan samtliga speciallinor för gäddfiske.

fluefiskeri, fly fishing, fliegenfischen, flugfiske, fly fishing videos, travel to fly fishing destination, gear reviews, grejnyt, bonefish, salmon fishing
          Jag älskar att syssla med struntsaker,
          påbörja hundratals projekt och aldrig avsluta ett enda,
          komma och gå precis som jag vill, ändra mig när som helst...
          och bara följa ögonblickets ingivelse.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
            En Big Mama är ju klart ett bra val! Orkar vända stort krokodil godis utan problem. Är det mycket näckrosor och andra "grönsaker" där du brukar fiska? Ta en flyt lina. Annars, en Intermediate.

Som nr 2. Skulle jag säga Guideline Pike. Men eftersom B.M är en long belly, så rullar den nog ut större flugor bättre när det blåser tämligen mycket.

Rio Pike, är säkert bra den med. Precis som Rio's linor brukar vara. Men jag vet litet för litet om den. Och dessutom är den dyrare än Big Mama.

Synd, att Sameo bara har sin Python, longbelly lina upp till klass 6. Annars hade det ju varit ett bra alternativ.
            du vet inte om big mama intermidiate linan sjunker väldigt långsamt? vattnet e ju klassisk ostkust. Vass och massa seaweed..

Ursprungligen postat av JimmyEkstrand Visa inlägg
            Fiskar själv med Guideline Pike och gillar den skarpt, här har du dock ett fint test att läsa med nästan samtliga speciallinor för gäddfiske.

http://www.scandicangler.com/?t=4|11...icle&aID=36521
            tack för tipset försökte läsa men fattade dock knappt hälften, har väldigt svårt för danska.

Kommentera

Ursprungligen postat av Banzai Visa inlägg
              Fiskar med snowbees pikeline. Ett jäkla skjut i den och inga problem att hantera stora flugor. En annan fördel med den är att den är slow intermediate och sjunker långsamt. Dessutom är coatingen clear så man ser bara kärnan.
              var hittade du den linan?

edit hittade den

Senast ändrad av ENEL; 2010-04-27, 10:21.

Kommentera

Precis flyfishingmasters.se
                Lagom pengar annars är nog rio nr.2 för 699kr.

Hade väldigt roligt med Snowbee linan i början. 1 lyft från ytan 2 luft kast o sedan skjut långt...
                Klumpen är så kort så på 2 luftkast är man redo för att skjuta, kändes lite knasigt i början men sen lärde man sig. Är van vid rio gold o liknande med 14m klumpar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Banzai Visa inlägg
                  Precis flyfishingmasters.se
                  Lagom pengar annars är nog rio nr.2 för 699kr.

Hade väldigt roligt med Snowbee linan i början. 1 lyft från ytan 2 luft kast o sedan skjut långt...
                  Klumpen är så kort så på 2 luftkast är man redo för att skjuta, kändes lite knasigt i början men sen lärde man sig. Är van vid rio gold o liknande med 14m klumpar.
                  men den e bra då snowbee linan? minne? sjunker den extremt långsamt? bra coating osv?

Kommentera

Ja jag tycker snowbee linan är sjukt bra. Har hållt på att klippa o klistra ihop 2:a handslinor tidigare men den här linan är så pass mkt bättre så det är inte värt att klippa o klistra. Tycker linan har lite minne pga intermediate men den är väldigt lång 36m tror jag. Jag kapade bort 4-6m då jag fiskar med 20-25m lina ute.

Det följer med ett smörjmedel som jag rekommenderar att smörja på då linan kommer skjuta bättre o kännas bättre att hantera.

Lycka till

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    169 visningar