Bästa gäddlinan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa gäddlinan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Banzai Visa inlägg
    Ja jag tycker snowbee linan är sjukt bra. Har hållt på att klippa o klistra ihop 2:a handslinor tidigare men den här linan är så pass mkt bättre så det är inte värt att klippa o klistra. Tycker linan har lite minne pga intermediate men den är väldigt lång 36m tror jag. Jag kapade bort 4-6m då jag fiskar med 20-25m lina ute.

Det följer med ett smörjmedel som jag rekommenderar att smörja på då linan kommer skjuta bättre o kännas bättre att hantera.

Lycka till
    Beställde nyss snowbee linan tack för tipset.

Linan som förljde med sameo tyckte jag inte alls om, 10 m ut dog den konstant pga av vindfånget från flash flugorna. höll på att bli tokig.

Kommentera

Pike booster linan är grym xD men det är också den enda gäddlinan jag testat, Pröva den idag och funderar på att köpa den, vilken är bäst? GLs, Big mama, snowbee eller pike booster?
      Flytring=Mjölksyra

Kommentera

Snowbee XS. Density (svävar lina, som ligger straxt under vattenytan) eller XS, Intermediate.
        GL Pike och Big Mama delar nog andra platsen. Flyt eller Intermediate.
        Pike Booster linan.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Har ett bromanodell gamma 7-8 spö, ska jag köpa 8/9 eller 7/8? folk brukar ju köpa nån klass högre när det gäller gäddlinor.
          Flytring=Mjölksyra

Kommentera

Är inte Snowbee Pike bättre?
            Flytring=Mjölksyra

Kommentera

Och sedan finns ju dom hä2 andra klassens linorna på dan-tacel, där man ska kunna göra en skarvning med klump och runnigline som ska funka bra, någon som testat?
              Flytring=Mjölksyra

Kommentera

Korrektion: Jag menade Snowbee Pike men skrev XS i hastigheten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Didde_96 Visa inlägg
                  Har ett bromanodell gamma 7-8 spö, ska jag köpa 8/9 eller 7/8? folk brukar ju köpa nån klass högre när det gäller gäddlinor.
                  Dubbel klassade spön är alltid den högre klassningen för FW och Longbelly linor. Och DT för den lägre.

I ditt fall alltså en 8:ams WF, alternativt longbelly typ Big Mama t.ex.

Iof funkar en shooting head klump från Dan Tackel + running line bra också. Men då ska du också välja en 8:a. KAN tänkas att du får korta spetsen litet på SH klumpen för att få den optimal för att vända stora Gädd flugor dock.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-16, 22:47.

Kommentera

Vad ska man välja?

Och sedan, vad ska man ha för runningline? finns den också där?

Är en renodlad gäddlina bättre?

När jag köpte spöt fick jag med mig 1 lina som jag tror var bromanodell gamma linan... Har knappt gått kasta med den så nu vill jag ha något som funkar xD
                    Flytring=Mjölksyra

Kommentera

Hej skulle säga att det beror på hur stora flugor du förväntar dig att kasta. OM du ska kasta 15cm + bör du ha en pike line. Finns numera pikeline taperingar med i vanlig flytlina. De är till för det vanliga flugfisket. De är mycket lättkastade men klumpen är väldigt kort. Ska du kasta stora gäddflugor tycker jag att man behöver en gäddlina då en vanlig klump inte har rätt tapering. Det går att kasta med en vanlig fluglina men man får veva ganska hårt o mycket. Lycka till

Ursprungligen postat av Didde_96 Visa inlägg
                      Vad ska man välja?

Och sedan, vad ska man ha för runningline? finns den också där?

Är en renodlad gäddlina bättre?

När jag köpte spöt fick jag med mig 1 lina som jag tror var bromanodell gamma linan... Har knappt gått kasta med den så nu vill jag ha något som funkar xD
                      Senast ändrad av Banzai; 2010-05-17, 06:58.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      504 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      169 visningar