Lite hjälp med val av utrustning (nybörjare) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite hjälp med val av utrustning (nybörjare)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lite hjälp med val av utrustning (nybörjare)

Tjenare

Min första post här, woho!

Tänkte fråga lite angående vilken utrustning ni tycker jag ska köpa, budgeten ligger runt 1000-lappen och jag vet att det är lite pengar men det är allt en fattig student har just nu ^^, tänkte därför köpa ett set, har mest tänkt använda det för öring/havsöring och liknande så om jag har förstått det rätt ska det vara klass 5/6?

Jag funderar på något av dessa:

Kinetic Silence Fly Combo
    &
    Pool12 Powerfly Combo

Är något av dessa bra?
    Är det någon som använt denna sidan och vet att den är pålitlig?

Ni får gärna länka till andra onlineshoppar och andra spön också.

Är alltså helt ny på detta och har ingen aning om något alls

Grattis till första posten!

Tänk på att en ask med flugor kostar uppemot 500:-

Pool 12 vet jag ska vara prisvärt men kinetic vet jag inget om. Har aldrig hållt i dom här så har inte mycket att säga till om.
    Alternativet är ju att man kan hitta bra begagnade flugspön på t.ex. tradera och blocket.

t.ex.

/Valter
    Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

Tack för det snabba svaret Valt3r! ja jag har nog fått räkna med flugorna också så med flugorna får det väl max bli runt 1500 .

Begagnat är absolut ett alternativ så länge som någon som du gjorde du kan tipsa om något bra eftersom jag inte har en aning om några märken osv ännu

Kommentera

Oj, fel av mig.. Såg inte att det var havsöring du skulle fiska.
        Då är spelar rullens broms en viktigare roll också. #7 eller 8 är då bättre som musti säger. 5 och 6 är mer till harr, öring (Inte havsöring) och röding.
        Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

Hej!

Glöm Kinetic! Samma budget prylar och lika ogämna i kvaliteten som Ron Thompson.

Pool 12 kitet är bra nybörjar grejor. Men ska du fiska både "vanlig öring" och HÖ på samma kit? Då blir det problem. För Put & Take och Harr, röding Öring fisket är ett klass 5 eller 5/6. 9 fot lagom. Till HÖ, är klass 7 minimum. Helst ska det varar en 8:a eller 8/9 utrustning.

Jag skulle som en kompromiss. Som du kan använda till HÖ fisket när det bara blåser litet granna. Och till ordinärt sjö / tjärn / å fiske efter stationär Öring. Rekommendera dig att köpa ett Bäcksländan XPC klass 6/7 set för 1099:- Hos Olssons fiske. Den butiken är ca 450:- än de andra på samma kit. Det blir tämligen o.k. att drilla 1 och 2 kg fisk på också. Även om du nog skulle ha haft mer skoj i P&T vattnen och insjöar / tjärnar / åar med ett klass 5 set.

Det kitet kan man säga är "Nybörjare plus". Dvs. du kan växa litet i det ett tag efter det att du kommit förbi nybörjar stadiet också.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-25, 18:31.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag har känt på ett par olika sådana kit. Tycker de är topp tunga och något sladdriga i aktionen. Men smaken är som baken.... Har gämfört med Scierra Sweep och Vision Attack + mina egna RST spön. Det sistnämnda, är nog en ganska orättvis gämförelse dock. Sedan angående den ogämna kvaliteten. Så har jag läst i olika forum om en del spö brott med R.T's spön. En del håller bra....andra inte.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-25, 18:37.

Kommentera

Tack för alla svar hittils!

Har funderat lite nu och om det är bättre att hålla mig till ett kör jag mycket hellre på älv/å/sjö än havet, så jag kör nog hellre på lägre klass, har ni några tips på sådana set? Tack så hemskt mycket länken Göran! Länkar uppskattas alltid

En fråga till:

Har en sjö jag också tänkt fiska i där det planteras ut öring men också regnbåge, jag kan ha helt fel, men jag har för mig att jag någonstans läste att regnbåge fiskas på lite högre klass? vad händer om jag krokar en på mitt klass 5-6?
              Senast ändrad av fesk; 2010-04-25, 18:47.

Kommentera

Bäcksländan XPC klass 5/6 9 fot.

Pool 12 Power Pool klass 5. 9 fot.

Guideline Explorer set klass 5. 9 fot 1.499:-

Det är väl de vettigaste till en överkomlig pris lapp.

Varsågod.

Edit.

Man kan säga så här:

För Regnbåge, Bäckröding , Harr, Röding och stationär Öring. Är ett 9 fot klass 5 eller 6, mest all around.

Gädda och kust HÖ = 9 fot, klass 8 eller 8/9.

Bäcköring och mindre Harr i mindre, strömmande vatten. Klass 4 eller lägre. 7 till 7.6 fot.

Lax och HÖ i älv eller större å. Enhands spö klass 9. 9 eller 10 fot. Alternativt, 2 hands klass 9 eller 10. 13 till 14 fot.

Jag fiskar idag Regnbåge med ett klass 5 spö. Eller när jag vill ha litet mer fight? Klass 4/5. Det är inga problem att drilla 3 kg fiskar iaf med en sådan utrustning / utrustningar.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-25, 19:18.

Kommentera

Underbart! Tack för alla svar och inte minst till Göran!

Ska ta mig en funderare men uppdaterar er snart på vad som bestämts

Kommentera

Ta en regäl funderare du. Tänk också på att lägga in kostnaden för flugor = ca 400 - 500:- för ett start sortiment som täcker hela säsongen och så tafs + en del andra små prylar i budgeten du kan tänkas behöva från början.

Räkna med en total kostnad med spö, rulle och lina kit + flugor och annat runt ca 1800:- till 2000:- iaf. Kanske något mer beroende på vilket spö kit du bestämmer dig för?

Varsågod. Bara kul att försöka hjälpa dig att komma igång.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-25, 19:27.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    179 visningar