Cortland 333 Pro ST - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Cortland 333 Pro ST

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Cortland 333 Pro ST

Tja!

Jag blev tipsad av några på jobbet om att testa mig på sinktip lina.
    Så, jag har suttit och glottat lite på nätet om vad man skulle kunna tänka sig att köpa.

Kommit fram till att detta verkar vara ett "ok" alternativ.
    Cortland 333 Pro Sinktip.

Länk, http://www.kvalitetsflugor.se/cl333pwf6st6-p-56

Åsikter om denna lina?

Cortland är ju en av dom stora tillverkarna av fluglinor, tror cortland tillverkar Loops linor, samt åt några andra kända märken.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
      Cortland är ju en av dom stora tillverkarna av fluglinor, tror cortland tillverkar Loops linor, samt åt några andra kända märken.
      På det viset, jag visste att Cortland är en större tillverkare, men inte så pass.
      Då borde det vara en lina jag blir nöjd med, med andra ord.
      Tack för det!
      Senast ändrad av TheeDude; 2010-04-24, 19:10.

Kommentera

Hej igen, tar upp denna tråden så jag slipper skapa en till.
        Jag har köpt hem en Cortland fluglina, sinktip och har börjat kika på tafsar.
        Behöver jag tänka på något speciellt vad gäller tafsen?

Sjunktafs, flyttafs, eller drar linan ner tafsen hur som helst i alla fall?
        Tittade på Pool 12 tafsar på wittlock, men kände att jag ville fråga lite snabbt innan jag skickar iväg en order.

Tacksam för svar!

Kommentera

Pool 12 's tafsar är helt o.k. Men skaffa gärna ett par spolar Stroft tafs material i de spets tjocklekar du väljer på tafsen / tafsarna. Då kan du reparera spetsarna med hjälp av Kirurg knuten. Skaffa en nagel tång på Apoteket för 25:- Den är bra till att trimma knutar och knipsa nylon från spolarna med.

Skit i flytande och sjunkande tafsar! Det är mest ett försäljnings argument. Har testat en sjunk tafs på flyt lina vid ett tillfälle, men återgick snart till metoden nedan igen.

(Och i ditt fall med en sinktip lina, så blir ju vilken tafs som helst sjunkande iaf.)

Men om du fiskar flyt lina.

Ha med antingen flyt line (glid) medel. Eller stryk litet torrfluge impregnering på tafen om du vill att den ska flyta?

Vill du ha den sjunkande igen? Ha med en mini, plast flaska med litet oparfymerat och ekologiskt disk medel + en liten tyg lapp.

Droppa ett par droppar av disk medlet i lappen och dra tafsen igenom den ett par gånger, så sjunker tafsen igen.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-30, 13:29.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
            Pool 12 's tafsar är helt o.k. Men skaffa gärna ett par spolar Stroft tafs material i de spets tjocklekar du väljer på tafsen / tafsarna. Då kan du reparera spetsarna med hjälp av Kirurg knuten. Skaffa en nagel tång på Apoteket för 25:- Den är bra till att trimma knutar och knipsa nylon från spolarna med.

Skit i flytande och sjunkande tafsar! Det är mest ett försäljnings argument. Har testat en sjunk tafs på flyt lina vid ett tillfälle, men återgick snart till metoden nedan igen.

(Och i ditt fall med en sinktip lina, så blir ju vilken tafs som helst sjunkande iaf.)

Men om du fiskar flyt lina.

Ha med antingen flyt line (glid) medel. Eller stryk litet torrfluge impregnering på tafen om du vill att den ska flyta?

Vill du ha den sjunkande igen? Ha med en mini, plast flaska med litet oparfymerat och ekologiskt disk medel + en liten tyg lapp.

Droppa ett par droppar av disk medlet i lappen och dra tafsen igenom den ett par gånger, så sjunker tafsen igen.
            Det vad det jag hade tänkt mig! Har alltid med mig en liten avbitare i fickan för sådana uppdrag.

Okej, såg att det fanns sånt man smörjer på linan, men visste inte hur det fungerade i praktiken.

Tack för dina tips!
            Det ska jag följa.

Kommentera

Varsågod du.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
              2 svar
              504 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
              4 svar
              169 visningar