Börja fiska med fluga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja fiska med fluga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bottle necken, är t.om tyngre än vanliga mässings tuber. Du behöver nog ett klass 9 - 9/10. 13 - 14 fots 2 hands spö för attt det ska kännas tryggt att kasta med sådana.

Men för kust HÖ är ju metall tuber ganska ointressant. Metall tuber, är ju mest till vår fisket efter HÖ och Lax i älv och å med strid ström och mycket vatten. Med snabb sjunk linor då.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-08, 22:24.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• På kusten, använder man även tubflugor där? Inte bara räkor, tobis och märlor t.ex.?

Imorgon kommer jag sitta bänkad framför städet och binda flugor till regnbåge. Tips på bra flugor jag kan binda med det som följer med i Deluxe kitet + CDC-fjädrar och dubbing? Får beställa lite olika hår och tuber till öringen senare.
      Senast ändrad av Monkey D Ruffy; 2010-09-08, 22:29.

Kommentera

• De finaste HÖ, oavsett om det är på kusten eller i strömmande vatten? Får man ju på sen sommaren och hösten när de ska till att leka. Och då duger ju små hårvinge flugor i storlekarna 4, 6, 8 och 10 bra för det mesta och då kör man ju med flyt lina också.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Monkey D Ruffy Visa inlägg
          På kusten, använder man även tubflugor där? Inte bara räkor, tobis och märlor t.ex.?

Imorgon kommer jag sitta bänkad framför städet och binda flugor till regnbåge. Tips på bra flugor jag kan binda med det som följer med i Deluxe kitet + CDC-fjädrar och dubbing? Får beställa lite olika hår och tuber till öringen senare.
          Jo, det är ju mest sådana imitationer man kör. Men små tuber av plast ca 1 - 2 tum ska funka också enligt vad jag har hört sägas? Men dessa används nog rätt sällan ändå.

Ja, jag kan föstå att det blir många timmar vid städet för dig nu då.

Börja med streamers. Det är stora och trevliga krokar att börja jobba med. Storlek 6, 8 och 10 är bra storlekar.

Här är några du kan börja med att sno ihop:

Svart och brun Wooly Bugger.
          Whiskey Fly
          Mickey Finn
          Appetizer
          Dog nobbler. Gul / svart kropp och gul Marbou stjärt.

Några svart kroppade och med gult bröst, Montana nymfer storlek 8 och 10 på streamer krok, liksom Black Martinez är aldrig fel de heller.

Vill du sedan binda CDC torr flugor på vanlig krok 12 och 14? Då kan du ju testa F-Fly t.ex. Kolla också på Edge forumet. Där finns det många olika flug mönster och en hel del CDC, torr fluge mönster också.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-08, 22:46.

Kommentera

• Låter perfekt. Glad över att bo på Gotland nu, HÖ-fisket är tydligen i världsklass här! Vad kostar ett par billiga vadare? Vad som helst som håller mig torr duger.

Kommentera

• Synd att jag inte har något hårmaterial eller chenille bara.. :/

Kommentera

• Chenille, är ju billigt. Och något hår material följer väl med ändå?

Skaffade du marabou? Det ersätter ju mycket hår material till streamer vingarna iaf.

Edit. Sedan, kan du ju allltid binda dig igenom det flug bindar häftet som följer med satsen. De flugorna borde vara anpassade material mässigt efter bind kitet.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-08, 22:53.

Kommentera

• Jo det följer med lite hår, men det är bara "1st Kaninhår, brun och olive 1påse. Ekorre, bit av svans. 1påse Rådjur, naturgrått. 1st Haröra"

Nej jag köpte aldrig marabou. Köpte CDC-fjädrar och CDC dubbing istället.. Följer med lite marabou, men det är bara vita.. Ska köpa lite Arctic Fox och binda upp några små tuber åt öringarna senare när jag får ihop lite mer pengar. Just gjort av med det mesta. Skall binda några varianter av F-Fly åt regnbågarna imorgon tänkte jag!

Kommentera

Låter perfekt. Glad över att bo på Gotland nu, HÖ-fisket är tydligen i världsklass här! Vad kostar ett par billiga vadare? Vad som helst som håller mig torr duger.
                    Jula postorder har ju billiga ABU, neopren vadare med stövlar för runt 900:- t.ex. De är faktiskt inte så tokiga.

Tänk på att köpa en storlek där du får i tillräckligt med kläder och strumpor / sockor för vår och fisket sent på säsongen också.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-08, 23:13.

Kommentera

Jo det följer med lite hår, men det är bara "1st Kaninhår, brun och olive 1påse. Ekorre, bit av svans. 1påse Rådjur, naturgrått. 1st Haröra"

Nej jag köpte aldrig marabou. Köpte CDC-fjädrar och CDC dubbing istället.. Följer med lite marabou, men det är bara vita.. Ska köpa lite Arctic Fox och binda upp några små tuber åt öringarna senare när jag får ihop lite mer pengar. Just gjort av med det mesta. Skall binda några varianter av F-Fly åt regnbågarna imorgon tänkte jag!
                      O.k. Ja, CDC flugor funkar ju bra för bågarna. Men bind några Black Gnat, och Streaking Caddis eller Europea 12 också. Det är bra flugor att ha. storlek 12 och 14 är vettiga storlekar.

Litet svarta nymfer (på vanlig flug krok) skadar aldrig heller. Storlek 10, 12 och 14.

Svart Wooly Bugger på streamer krok 8 och 10 som sagt. Du kan ju byta ut marabou stjärten mot en bunt långa, svarta höns eller tupp saddle strån istället.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-08, 23:07.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      504 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      169 visningar