Börja fiska med fluga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja fiska med fluga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Menar du TFO kiten? Ja, Temple Fork som det egentligen heter är inte så dumma. Du får en hel del för de slantarna de kiten kostar.

Man kan fiska HÖ med både tuber och vanliga enkel krokade hår vinge flugor. T.om en del streamers fungerar. Svart Wooly Bugger, imiterar ju en borstmask bra. och Svart Zonker eller grön / vit Baitfish är ju helt o.k. t.ex.

Sedan har du ju räk imitationer som Pattegrisen och Glimmer räkan t.ex.

Glödhäck, är ju en klassisk HÖ fluga för fisket vid skymning / natt och gryning liksom vid bus väder.

På våren, ska man fiska med typ 2-3 tums tuber och större + vanliga HÖ / lax flugor med hår eller Marabou / flash vingar i storlekarna 2/0, 1/0, 2, 4.

På sensommaren / hösten är det 1 tums tuber och mindre + vanliga flugor 4, 6, 8 och 10 som gäller.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-05, 19:32.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Tack för det snabba svaret! Kanske blir ett TFO då. Vilken klass blir den bästa kompromissen för regnbåge, öring och lax? Vet att jag frågat förut, men vet inte vilken klass som lax bör fiskas på.. Eller regnbågen kanske inte är så viktig, kommer fiskas ett par gånger per år bara kanske, då jag bor långt ifrån regnbågevattnet. Och är det möjligt att fiska lax och öring med flytlina om man har sjunkande tafs, eller bör jag köpa en till lina också?
      Senast ändrad av Monkey D Ruffy; 2010-09-05, 19:45.

Kommentera

• 9 fot 6/7 kitet lär väl vara den bästa kompromissen för båge / HÖ. Till Lax är det nog klass 9/10 och 2 hands 13 till 14 fot som gäller. Eller ett enhands , 10 eller 11 fot med regäl ryggrad och klass 9/10 då.

En sjunkande tafs gör ingen större skillnad mot en vanlig nylon tafs. Köp någon billig rulle typ Okuma Airframe 7 / 9 och 30 punds backing (30 pund med tanke på HÖ) + en Intermediate (mycket sakta sjunk ) WF 7 lina för kust HÖ. Och för vår + sen höst fiske efter båge.

Dan Tackel har bra priser på allt detta.

Intermediate linan ligger inte och guppar på våg topparna som en flyt lina gör när du fiskar kust HÖ. Du får bättre kontakt med flugan på detta sättet. Och så kommer du längre ner förstås.

En tredje fördel med intermediate är att du kan stoppa sjunket på den nivå du vill på ett helt annat sätt än med en normal sjunk.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-05, 20:17.

Kommentera

• Så jag kommer inte kunna fiska lax på det spöt, eller..?

Kommentera

• Nä, det skulle jag inte rekommendera. Fiskar som Lax och Gädda, kräver tyngre grejor än så.

Likaså om du skulle ge dig till att fiska HÖ i älv eller å.

Kommentera

• Kommer framför allt att fiska öring i en kanal/å i början nu i vår, men kanske även runt kusten när jag får vadarbyxor. Lax skulle även vara kul runt kusten. Regnbåge kommer jag fiska några gånger per år i ett kalkbrott. Så jag bör alltså satsa på klass 8/9 då? Bör jag kunna fiska alla dessa fiskar då, eller krävs det två spön? I värsta fall behöver jag i så fall bara köpa ett andra spö, lina och rulla har jag ju redan då..

Synd bara att TFO 8/9 har 1-2 månaders leveranstid.. Fast då går det väl att beställa 1-2 månader innan man har pengarna.
              Senast ändrad av Monkey D Ruffy; 2010-09-05, 22:10.

Kommentera

• Jag tror i ärlighetens namn att du kan glömma att försöka fånga Lax runt kusten, om du inte har en rackarns tur och tålamod?

Mitt tips till dig är att köpa TFO 6/7 kitet och rikta in dig på bågen och HÖ / Öringen. Du kommer att ha nog så kul med dem. Kanske längre fram när du blivit sugen på att åka till någon Lax / HÖ älv eller å och pröva lyckan? Då kan du ju köpa ett begagnat 13 eller 14 fots, 2 hands kit till att börja med och se om detta är något för dig?
                Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-05, 22:16.

Kommentera

• Jag tror snarare att du kommer att vilja skaffa en lättare utrustning senare för att få ut mer av den stationära Öringen och Regnbågen istället.

Och du har ju dessutom Harren och Rödingen i norrland och Norge kvar att pröva också. Dem ska man definitivt inte förakta!

Laxen, hinner du nog med vad det lider.

Kommentera

• Okej, då förstår jag. Det skulle tydligen finnas lax runt hela den Gotländska kusten men jag kan ha fel. Vad jag vet finns det ingen lax i någon älv här vad jag vet. Öring finns det ju alltid! Vet att de finns här i en å nära mig runt påsken.. Är de där bara för att leka eller under ett kort tag, eller borde de finnas kvar året runt? Ån har förbindning med havet, om det spelar någon roll.. Det enda jag hittade om den platsen är "Trots att stora delar av åsystemet är kraftigt påverkat finns partier med naturliga miljöer där inslaget av havsöring och stationär öring är tillfredställande. Gothemsån är också känd för sin rikedom av id som vandrar upp i ån under tidig vår."
                    Betyder det att den stannar där eller att den bara är där under en speciell period? Jag kan inte begreppen riktigt..

Blir nog ett TFO 6/7 med en till rulle och linor då. Röding i Norrland vore ju en dröm, men det går ju inte att bara åka dit hur som helst när man är 14 och har en familj som knappt reser alls.. Särskilt inte till Norrland, så det får nog vänta tills jag kan åka dit själv.

Inget paket ännu. Killen på Capricorn verkar ha ljugit, paketet är inte skickat ännu, jag kollade på postens hemsida med Kollinummret jag fick igår.. Trist! Vore ju perfekt att binda nu när jag är förkyld och har mycket tid..
                    Senast ändrad av Monkey D Ruffy; 2010-09-06, 16:37.

Kommentera

• Jo, det kan ju finnas en del Lax där. Men det är ett helsike att hitta platser där du kan fiska den i och med att Laxen inte är fullt så "kust nära" som HÖ är.

Det finns oftast stationär (bofast) Öring och Bäcköring i de vattendrag HÖ går upp i för att leka.

Och från vad du skrivit, så ser det ju bra ut i Gothems ån. Id, är en kul firre att flug fiska den med förresten.

Du är ju ung, så du hinner nog fiska både det ena och det andra på fluga vad det lider.

Det är skit, när butiker är sega med leveranserna! Man tycker ju att de kunde vara så pass justa på Capricorn att de kunde meddela dig om leveransen blivit försenad?

Ring och tjata på dem!
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-06, 17:47.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      504 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      169 visningar