Vad skall man ha för tafs till gädda och HÖ?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Börja fiska med fluga?
Collapse
X
-
Nä! Riktig Gädd flug tafs med vire spets ska det vara:
Sedan, gör du en ögla på vire spetsen som du värmer knuten på försiktigt. Trär denna ögla genom krok öglan och över / under flugan. Då slipper du klumpiga betes lås, och kan fortfarande byta fluga utan att offra tafs material.Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-05, 21:14.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Hej!
Väldigt tråkigt att höra att du lagt fisket i mal påsen!
Nä, det tror jag inte du ska satsa på.
Jag tänkte mig samma sak att binda och sälja på Tradera för ett tag sedan. Men som Tradera i de flesta fall funkar. Så är det stället köparens marknad. Och för säljarna sällan en bra affär. Detta p.ga av att folk på Tradera, säljer till klart under pris i 97 fall av 100.
Jag har sett folk sälja 200 flugor för 250:- - 300:- där. Och då kan du ju lätt räkna ut vad din "vinst" blir? Om du ska konkurrera.
Sedan, även om du säljer flugorna till butik? Då får du kanske 5-6 Kr per fluga. Och då kan du ju glömma kostnad för själva arbets tiden. + Att du får binda hög vis med flugor för att få ihop en vettig slant över huvud taget.
Så, sorry! Ingen bra affärs ide'.Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-26, 20:42.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inläggHej!
Väldigt tråkigt att höra att du lagt fisket i mal påsen!
Nä, det tror jag inte du ska satsa på.
Jag tänkte mig samma sak att binda och sälja på Tradera för ett tag sedan. Men som Tradera i de flesta fall funkar. Så är det stället köparens marknad. Och för säljarna sällan en bra affär. Detta p.ga av att folk på Tradera, säljer till klart under pris i 97 fall av 100.
Jag har sett folk sälja 200 flugor för 250:- - 300:- där. Och då kan du ju lätt räkna ut vad din "vinst" blir? Om du ska konkurrera.
Sedan, även om du säljer flugorna till butik? Då får du kanske 5-6 Kr per fluga. Och då kan du ju glömma kostnad för själva arbets tiden. + Att du får binda hög vis med flugor för att få ihop en vettig slant över huvud taget.
Så, sorry! Ingen bra affärs ide'.
Kommentera
-
O.k.
Ja, som pyssel är ju flug bindningen inte så dumt. Och om du går på någon lopp marknad? Så kan du hitta snor billiga, mindre tavel ramar. Då kan du ju göra snygga flug tavlor vet jag! Bara skaffa litet konsnärs / tavel kartong i lämplig färg och montera t.ex. 5 st flugor bak ram. Sådan pappers tejp = Tesa krepp är bra till ramnings arbeten btw. Och kanske du kan sälja dem sedan?
Tänk bara på att det ska vara några mm spel mellan flugorna och glaset.
Kan det vara något tro?
Och skulle du få en "ny tändning" på flug fisket senare? Ja, då har du ju iaf flugor så du klarar dig ett tag.Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-26, 21:14.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Sno ihop följande så har du till både båge och Bäcköring / stationär Öring.
Torr flugor:
Black Gnat. Storlek 10, 12 14 och 16. Bra "siluett fluga". Syns alltid bra oavsett väder och ljus. Imiterar all slags svarta insekter (beroende på storlek). Ett bra val när man inte ser vak men trots det vill fiska torrt blint. ( Se också svart Klinkhammer nedan ).
Blue Dun. Samma storlekar + storlek 18. Imiterar alla grå insekter. I de mindre storlekarna (16 och 18 ) = olika mygg t.ex.
Coch-Y-Bondu 10, 12 och 14. En brun torrfluga behövs i sortimentet. Och Cock - y - Bondu, duger lika bra som någon annan brun fluga. Men vill man komplettera med en slankare fluga också? Då är March Brown ett bra val.
Adams, med gul / oliv kropp. Imiterar alla gul / gröna dagsländor som börjar dyka upp i maj - juni. Storlek 10, 12 och 14.
Nattslända. Typ Europe'a 12 eller Goddard's Sedge t.ex. 12 och 14. Detta är en sen sommar och höst fluga. Kanske den bästa? Tänk på att nattslände imitationer ska dras i decimeter långa drag med några sekunders paus emellan, Detta beroende på att nattsländan, så fort den krypit ur pupp skalet. Skyndar sig in mot land genom att fläkta med de halv torra vingarna. Och åker som en liten motor båt korta sträckor i taget på ytspänningen. Nattslände imitationer, är de enda torr flugorna som faktiskt får "stripa" dvs, ploga litet i ytan även i strömmande vatten. En döds synd med andra torrflugor!
Geting. 12. Också en effektiv sensommar höst fluga.
Svart myra. 12 och 14.
Klinkhammer. Svart. 10, 12, 14 och 16. Av samma anledning som valet av Black Gnat. Komplettera med andra färger senare....vid behov. Detta är en bra fluga när någon insekt kläcker.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Nymfer:
Montana nymfen. Standard versionen med svart kropp och gult bröst. En riktig Regnbågs klassiker som fortfarande håller! Jag har t.om tagit Havsöring på den i Norska älvar under natt fiske. storlek 8, 10 12.
Booby. En fantasi nymf, som blivit snabbt populär över hela världen. Storlek 8 och 10. Mina favorit färger är helt svart och helt orange. Fungerar från ytan och ner på alla djup. t.om på flyt lina i ytan, då man drar den så den plogar regält. Tryckvågen som bildas, märks av fisken på långt håll.
Någon enkel svart nymf. Storlek 10, 12 14 och 16.
Brun nymf. Peasant tail nymph t.ex. samma storlekar som den svarta nymfen.
Grå nymf. samma storlekar.
Grön nymf samma storlekar.
Husmask. Storlek 10 och 12. Fiskas sakta nära botten. Eller förtyngd, rullandes längs botten i strömmande vatten.
Nattslände puppa. 10 och 12. En sådan med creme eller beige färgad bak kropp och brunt bröst. I den här färg kombinationen brukar den fungera bra över hela landet. Sensommar / höst fluga.
Fjädermygg puppa 16 och 18. Fjädermyggen, kläcker så länge det är öppet vatten.
Både puppan och en grå torrfluga (Blue Dun t.ex. Storlek 16 och 18) Ska man inte vara utan i stilla vatten. Tänk på att fiska puppan uber sakta! Helst bara låta den driva med vågorna och vinden. Försök att se till att du har sträckt lina och tafs ändå.
Haröre nymfen. Eller om den egentligen heter = Golden ribbed hares ear nymph. 12, 14 och 16. Den ska du inte vara utan.
Flickslände nymf. Gärna med gul/ grön med lång stjärt och svarta ögon. 12 och 14.
Denna nymf, simmar med slingrande rörelser och har, precis som den färdiga blå / lila Flick sländan, stora och svarta ögon.
Czech nymfen. Imiterar de små sötvattens räkor som finns ända upp till fjällen.
12, 14 och 16.
Klinkhammer
Streamers:
Muddler Minnow (orginal, grå / brun) 6, 8 och 10. Denna fluga, fiskas oftast nära ytan. Är en fluga som kan fiskas både väldigt snabbt, så det gurglar och plogar om den. pröva detta när fisken är trög. Eller väldigt sakta och allt däremellan. I den mindre storleken fungerar den t.om som gräshopps imitation.
Zonker. Svart och röd brukar vara 2 bra färger. 6 och 8.
Mickey Finn. Klassiker bland de färg glada, vår och sen höst streamer flugorna. 6 och 8.
Vit Sarah. Började som bra Regnbåge och Öring streamer. Men har blivit en popular Gädd fluga i mycket stora storlekar på senare år. Här, nöjer vi oss med 6, 8 och 10.
Wooly Bugger. Också en "måste fluga" Speciellt i Svart. 8 och 10.
Fungerar som Borst mask imitation för kust, Havsöring fisket också.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
|
2 svar
504 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Peter B