Vilken klass skall jag ha? Skall fiska bäcköring, (Tror jag det är? Öring i en å i alla fall) regnbåge och gädda...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Börja fiska med fluga?
Collapse
X
-
Ger du 500:- för det jag har på tradera så ska jag skicka med några bra regnbågsflugor som jag har tagit mina bågar på...
Ska köpa meteprylar för hela pengen :o)
Kommentera
-
Det blir ju svårt att kombinera ett spö kit, dels för en så pass liten fisk som Bäcköring i ena änden av skalan och Gädda i den andra änden + då båge och större, stationär Öring där emellan.
För Bäcköring är ju ett klass 4 kit det saftigaste man ska ha för att det ska vara kul. Litet större öring + båge är en klass 5 eller 6 utrustning lagom. Och Gädda (och som passar även HÖ på kusten) = minst klass 8 om grejorna ska orka med att jobba med de stora Gädd flugorna det blir fråga om + vind.
Antingen, får du köpa ett klass 5 kit till Öring / Regnbåge och (bäcköring) Och ett Gädd / HÖ kit. Eller så konsentrera dig på Gädda / HÖ. Alternativt de andra fiskarna du nämnde.
Svårt att tipsa om vilka tubflugor som du ska binda? Det finns ju en skrälldus, bra sådana. Kolla litet på de som du ser på nätet. När du hittar någon som tilltalar dig? Googla på mönster beskrivningen. Dessutom, så finns det inget som hindrar att du exsprimenterar självt heller.Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-21, 19:20.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Går gör det väl? Bra för bågen och Öringen. Men det måste vara rätt lugnt, vind mässigt. Och du kan inte använda speciellt stora flugor till Gäddan då.
Om jag vore dig, så skulle jag köpa ett klass 5 eller 5/6 kit först, och konsentrera dig på Regnbågen och Öringen. Och när du kan få fram pengar? Köp ett bra Gädd / kust HÖ kit senare. I längden är det bättre än någon slags halv dålig kompromiss.
Det är nog dessutom lättare att få in kast teknik m.m på ett klass 5 eller 5/6 spö än på ett tungt Gädd / HÖ spö.
Dessutom, de närmsta 2 fiske säsongerna....minst. Så har du ändå fullt upp med att lära dig att kasta. Och att lära dig fiske teknikerna med olika flugor + att slå i dig en del insekts lära i så fall.
Och när du fiskar i åar och bäckar. Då blir kraven på din kast skicklighet större än i stilla vatten. Du måste kunna presentera flugan både precist och med presition. Och det lär du dig inte på en fika rast. Men när du väl behärskar det? Då kastar du som en gud i Put & Take pölarna också.
Så du kommer inte att sakna det tunga flug fisket speciellt mycket på ett tag inbillar jag mig iaf.Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-21, 20:45.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
|
2 svar
504 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Peter B