Börja fiska med fluga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja fiska med fluga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Börja fiska med fluga?

Hejsan,

Har kommit på att jag nu vill börja fiska regnbåge, gädda och abborre med fluga. Så jag tänkte köpa ett spö inom en snar framtid. Nu till frågorna:

Jag köper gärna ett begagnat eller oanvänt spö på Tradera. (Samma med rulle och ny lina) men vilka märken och modeller skall jag hålla utkik efter? Vill gärna inte betala mer än 400-500:-. Samma med rullar och linor, vilka skall man ha där?

Och som jag har förstått det så skall man ha flera olika linor? Hur skarvar man ihop dem? Vilka linor skall man ha, och vilka linor skall sitta ihop med vilka?

Många frågor, jag vet. Men det är mycket man skall veta när man skall börja med flugfiske verkar det som.

Mvh,
    Jonatan

Rent generellt skulle jag säga att du ska olika spöklasser till olika fiskar.

Till gädda ett #8
    Regnbåge och borre #6 kanske.

Men den bästa kompromissen skulle vara en #7 i det här fallet om du ska köpa ett spö.

När jag fiskar gädda har jag en "runningline" som jag sen skarvar på med klumpar. Har en flytklump, intermediate och en fast sink klump. Använder den klumpen som behövs för sitatuionen så att säga.
    Många kör även heldragna linor när dom fiskar gädda.

När jag fiskar öring, harr och regnbåge kör jag heldragen lina utan någon skjutklump.
    http://www.silverbums.com

Kommentera

så till regnbåge behövs alltså bara EN lång lina?

Kommentera

Hej!

Som sagt, ett klass 7 set, blir väl bästa kompromissen. Även om kanske Regnbåge och Abborre fisket kanske inte blir fullt så kul som det skulle ha varit med ett klass 5 kit. Men, det kan du ju skaffa längre fram i så fall.

Börja med en flyt lina. Sjunk lina, och en reserv spole till rullen (För lättare byte av lin typ) kan du ju också inhandla senare. Dan Tackel, har bra 2:a sorterings linor för 125:- + frakt.

Flug lina och "Backing lina" dvs den reserv lina som fisken kan dra ut om inte flug linan (Normalt. ca 30 m lång) inte räcker till? Eftersom du ska fiska gädda, så bör backingen då vara 30 pund = 12.2 kg.

Dessa linor, skarvar du bäst ihop med "Nål knuten". Men istället för att använda stopp nål. Så använder du det ihåliga skaftet av en bomulls pinne (Topz).

Lägg gärna på litet vattenfast kontakt lim över knuten som en säkerhets åtgärd.

Du kan fästa tafsen till flug linan med samma knut. Men det är enklare att skifta tafs om du tar litet kemisk ren Aceton och en liten tyg lapp och tar bort ca 3 cm av ytskitet på spetsen av flug linan och sedan gör en Perfection Loop knut:

Ska du bygga dina egna tafsar av nylon lina i olika dimensioner? Då är "Kirurg knuten" bra.

Till Gädd tafsar, bör du köra speciell Gädd tafs vire för flug fiske. ca 30 cm per tafs.

Då använder du "Albright knuten" när du skarvar vire till nylon.

Vire finns på 3 m spolar. 12 - 15 kg drag styrka är det du ska ha.

När du knyter flugan på vire. Gör en ögla som du sedan värmer knuten på litet med en tändare. Dra öglan genom krok ögat och över flugan. På det sättet så byter du fluga lätt.

Undvik de största och med natur hår i vingen flugorna med ett klass 7 spö / lina. De lär inte orka med att vända en våt sådan fluga. + Att du troligen får problem vid motvinds kast.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-19, 09:27.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

En lämplig tafs att bygga till ett 9 fots spö. Aborre och Regnbåge t.ex. ( en vanlig spö längd för enhands fiske) är ca 8 1/2 fot = 2.6 m. Görs enligt följande: 1 m 0.35, 80 cm 0.25. Och resten spets = 0.20 eller 0.18 som standard.

Gädd tafs = 1.5m 0.50, 80 cm 0.45 och 30 cm vire.

Edit. Köp en liten s.k. nagel tång på Apoteket till att andvända att knipsa nylon med. Dock inte vire! En sådan nagel tång, kostar ca 25:-
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-19, 09:27.

Kommentera

Tack Jock Scott! Du tillför verkligen mycket i flugfiske forumen!

SÅ... Först tar man en fluglina, sen en backing, sen en tafs och sist en fluga? Hur lång blir linorna sammanlagt? Tänkte mest fiska regnbåge i ett kalkbrott här på Gotland (Bläse)

Mvh,
            Jonatan

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey D Ruffy Visa inlägg
              Tack Jock Scott! Du tillför verkligen mycket i flugfiske forumen!

SÅ... Först tar man en fluglina, sen en backing, sen en tafs och sist en fluga? Hur lång blir linorna sammanlagt? Tänkte mest fiska regnbåge i ett kalkbrott här på Gotland (Bläse)

Mvh,
              Jonatan
              Backing---fluglina---tafs--fluga
              Skitfiske!!

Kommentera

Okej, då förstår jag.

Fler tips på flugor, rullar och spön tas tacksamt emot.

Mvh,
                Jonatan

Kommentera

Varsågod. Och tack för de vänliga orden!

När jag tänker på det, kan det nog bli svårt att få ihop ett beggat kit värt namnet under 800:- - 900:- iaf.

Köpa en trist pinne + rulle / lina beganat för 400:- - 500:- kan resultera i att du tröttnar väldigt fort.

Men kika på Fenwick, Bäcksländan XPC, Pool 12 spön t.ex, 9 fot, klass 7 eller 7/8 begagnade. De är bra och du kan kan kanske hitta ett sådant på Edge flug fiske forum för att tipsa om ett ställe att söka på? För runt 500:- om du frågar.

Köper du sedan en Okuma Airframe rulle av den största modellen och en Dan tackel Lina 2:a sortering, WF 8 flyt. + 30 pund backing då. ( Både den rullen och linan / linorna finns på Dan Tackel förresten ). Så har du ett billigt men vettigt kit för den typen av fiske du tänker dig.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-19, 09:55.

Kommentera

Flugor för Regnbåge och Abborre (Streamers, enbart för Abborren då):

Gädd flugor:

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-04-19, 10:05.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                    2 svar
                    504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                    4 svar
                    169 visningar