Börja fiska med fluga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja fiska med fluga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hittade den sidan förut när jag letade efter material till laxflugor! Verkar vara mycket bra.

Inget paket ännu. Tyvärr är man så sjuk att man varken kan, eller vill binda just nu.. Typiskt.

Kommentera

• Ja, det är nog en fin butik. "Ingeflyt" som har den är en trevlig snubbe också.

Trist med att ditt paket inte kommit än. Och så vara sjuk uppe på det dessutom.

Men så går det mycket elände nu så här på hösten. Man hör folk snora och hosta här och där när man går till ICA. Ett par kompisar ligger i flunsan....Så jag väntar bara på min tur.

Tips. Ät mat med en del vitlök i. Den grönsaken, brukar inte baskiluskerna gilla!

Min kompis Per's kina gryta t.ex.:

Du behöver:

Kryddor
      -------

2 matskedar senap

2 matskedar ketchup

1 krydd mått eller te' sked dragon

Dito curry.

Ingredienser
      ------------

250 gr fläskfärs (för 1 pers)

Ganska grovt fördelad / hackad.

Vitlök färsk. 3 klyftor som pressas och rörs ner i ihop med köttfärsen och grönsakerna.

Wok grönsaker.

1 liten burk skivade champinjoner.

2-3 nävar cashew nötter eller jordnötter. Men använder du jordnötter? Sköj bort saltet först!

1 banan i skivor eller Ananas skivor i små bitar om du föredrar en litet syrligare smak?

Ner med kött färsen först, och bryn i stek panna eller / wok panna + släng på kryddorna / nötterna och kör detta ett tag innan du slänger i grönsakerna. När det är ca 1 minut kvar innan maten är klar. Släng i banan skivorna eller ananasen och rör om ordentligt. Blandar du ner bananen eller ananasen för tidigt? Då blir de ganska oaptitliga!

Serveras med kokt ris. Och soya eller söt sur sås efter smak och tycke.

Super gott! Jag lovar.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-10-08, 18:16.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Låter gott.

Väntar med spänning på paketet! Eftersom jag beställde Extreme Klinkhammerkrokar så skall jag binda en massa klinkhammers åt bågarna!

Min hermelin byter just nu päls och fäller kopiösa mängder med hår. Myyycket mjukt, vitt hår med svarta toppar. Väger inte ett skit. Fyllde upp en zip-påse, perfekt dubbing!

Kommentera

• Flugspö kanske får vänta tills nästa sommar.. Håller på med fotografering, och funderar starkt på att köpa ett objektiv för lite över 2000:-.. Vi får se hur det blir! Kan alltid binda flugor så länge.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Monkey D Ruffy Visa inlägg
            Låter gott.

Väntar med spänning på paketet! Eftersom jag beställde Extreme Klinkhammerkrokar så skall jag binda en massa klinkhammers åt bågarna!

Min hermelin byter just nu päls och fäller kopiösa mängder med hår. Myyycket mjukt, vitt hår med svarta toppar. Väger inte ett skit. Fyllde upp en zip-påse, perfekt dubbing!
            Hermelin, är som sagt ett fint material att dubba med. Fin klipp det ordentligt och försök få med en hel del av de svarta topparna i dubbingen. Alternativt, mixa Hare eller mörkare Kanin hår med Hermelin.

Kommentera

Flugspö kanske får vänta tills nästa sommar.. Håller på med fotografering, och funderar starkt på att köpa ett objektiv för lite över 2000:-.. Vi får se hur det blir! Kan alltid binda flugor så länge.
              Ja, foto är ju en dyr men väldigt kul hobby. Och eftersom säsongen nästan är slut nu. Så kan du lugnt vänta tills nästa säsong med flug utrustningen. Varför inte sätta den eller delar av den på önske listan till julafton?

Kommentera

Flugspö kanske får vänta tills nästa sommar.. Håller på med fotografering, och funderar starkt på att köpa ett objektiv för lite över 2000:-.. Vi får se hur det blir! Kan alltid binda flugor så länge.
                Du får helt enkelt köpa en bombarda så du får doppa flugorna lite :p

Kommentera

• Ursprungligen postat av lethul Visa inlägg
                  Du får helt enkelt köpa en bombarda så du får doppa flugorna lite :p
                  Vad fasen är en bombarda? :P

Kommentera

Vad fasen är en bombarda? :P
                    En väldigt effektiv metod för HÖ/båge etc om du är spinnfiskare och fisken ej är på humör för dragen.

Bombarda är ett kast"flöte" som är designat för att kasta långt. Sedan efter flötet tar du en nylontafs, ungefär en spölängd tafs brukar jag köra, och i slutet sätter du en fluga helt enkelt :p Finns att köpa på Järn AB Södertorg, både flytande, intermediate och sjunkande (jag fiskar nästan uteslutande med intermediate efter HÖ/båge).

I sommras hade jag sjukt bra fiske på intermediate bombarda och booby i Bläste, fick 11 st på en kväll

PS: Skulle vilja lägga till en sak på riggen på bilden, en gummikula mellan lekandet och bombardan. Annars är det väldigt stor risk att bombardan nöter sönder knuten.

Kommentera

• Drar man in flugan då eller låter man den ligga stilla?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Wåfflan, 2024-03-26, 16:26
                      2 svar
                      504 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B

Startad av gaddivar, 2024-04-08, 00:03
                      4 svar
                      169 visningar